۱۴ بهمن, ۱۳۹۷

بازاریابی یک جنگ است، کدام استراتژی را انتخاب می کنید؟

بازاریابی یک جنگ است. شاید این جمله و واژه جنگ که در آن ذکر شده است شما را آزار دهد اما، واقعیت همین است!!! جنگ در بازار های تجاری گریز ناپذیر است. در بازار های امروزی بازاریابی موفق تنها منوط به داشتن ارتباط خوب با مشتریان نیست بلکه؛ بازاریابی موفق به معنای تاختن به رقبا و مبارزه کردن با آن ها نیز تلقی می شود. در واقع رقبا سرزمینی هستند که برای موفقیت باید فتحشان کنید نظر شما چیست؟

به قله بُرو…

در هر جنگی رسیدن به قله به معنای دست یابی به منظقه ایی استراتژیک است. می دانید چرا؟ چون تمام مناطق مختلف زیر پای شما قرا می گیرد و تحت سلطه شما در خواهد آمد. اما، فتح قله تنها در اختیار پیشتازی قرار می گیرد که خواهان مبارزه باشد. در بازاریابی نیز این قانون جریان دارد. اگر می خواهید قله بازار را فتح کنید باید یک پیشتاز با دل و جرات باشید نه یک بُز دل! رسیدن به قله یعنی بک جنگ تهاجمی. این جنگ علاوه بر فتح فواید دیگری هم دارد زیرا این امکان را به وجود می آورد که به خط مقدم دشمن خود نفوذ داشته باشید. اما، برای پیشتاز بودن باید هزینه دهید! جنگ تهاجمی هزینه بر است و صد البته سخت. ولی فواید پیشتاز بودن به هزینه و سخت بودنش می ارزد. زیرا اگر در بازاریابی پیشتاز بازار شوید تا زمانی طولانی می توانید از مزیت پیشتاز بودن بهره ببرید و در ذهن مشتریان خود جا باز کنید. البته اگر تمایل دارید پیشتاز بازار باشید؛ منابع خود را برای ضد حمله داشتن نیز بررسی کنید. حمله با ضد حمله معنا می گیرد.

دفاع کُن

حال با تمام این تفاسیر شاید شما بنا به شرایطی در حال حاضر قدرت پیشتاز بودن را نداشته باشید. اگر نمی توانید پیشتاز شوید راهکار پیش روی شما در بازاریابی، دفاع است. پس اگر از فتح قله منصرف شده اید باید دفاع کنید. اما قانونی در جنگ وجود دارد که می گوید: بهترین دفاع در جنگ، بهترین حمله است… شما می توانید در این شرایط برای موفقیت در بازاریابی؛ جنگ جناحی را انتخاب کنید. با این استراتژی رقبای خود را زیر نظر گرفته اید. این روش هزینه کمی دارد و اگر منابع شما ناچیز است می تواند بهترین گزینه باشد اما، اگر بخواهید بر بازار تسلط بهتری داشته باشید این روش نمی تواند کمک شایانی به شما نماید.

یک چریک تمام عیار شو!

اگر منابع شما منابعی فی ما بینِ پیشتاز بودن و  دفاعی بودن است از جنگ چریکی استفاده کنید به دل کوه بروید منطقه کوچکی برای دفاع که می تواند هم برای شما امن باشد و هم خواهید توانست فعالیت بازاریابی پیشتاز بازار را رصد کنید…

با این توضیح ها اگر بازاریابی یک جنگ نیست پس چیست؟ کدام استراتژی را برای بازاریابی خود انتخاب می کنید؟ با ما همراه باشید…

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.