بازاریابی هنر ارتباطات است. شما به هر میزان که درس خوانده باشید یا به هر میزان که سابقه کار بازاریابی داشته باشید در عمل در می یابید که یکی از عناصر مهم برای توسعه این حرفه داشتن ارتباطات مفید و موثر است.

ارتباطات انسان را از سایر موجودات بر روی کره زمین متمایز می کند زیرا، به او توانایی خلق نماد ها و تبادل مفاهیم را می دهد. در دین اسلام به نقش ارتباطات توجه ویژه ایی شده است زیرا انسان در قبال ارتباطات خود مسئول است. به خصوص این که قرار است از ارتباطات خود در توسعه تجارت و بازاریابی استفاده نماید. ارتباطات در اسلام آنچنان بر بازاریابی اثر گذار است که می توان آن را یک الگوی رفتاری تعریف کرد به گونه ایی که کیفیت ارتباطات می تواند تحت تاثیر محیط بیرونی یا درونی قرار بگیرد.

اخلاق زیر مجموعه ارتباطات در بازاریابی

در ارتباطات از منظر اسلام مسئله رعایت اخلاق نیز به شدت اهمیت دارد. به عنوان نمونه علامه جعفری در کتابی با عنوان اخلاق و مذهب به این تعاریف اشاره کرده اند:

  • اخلاق یعنی انسانیت
  • اخلاق یعنی حرکت به سوی خیر و دوری از شر
  • اخلاق یعنی انجام دادن تکلیف
  • اخلاق یعنی انصاف
  • اخلاق یعنی وجدان
  • اخلاق یعنی انجام کار خوب و دوری از کار بد
  • اخلاق یعنی تعدیل کردن غرایز

اگر به این تعاریف دقت کنید متوجه می شوید تمام این تعاریف می تواند در بازاریابی یک فرد مسلمان لحاظ شود. اگر شخص بازاریاب به اخلاق به عنوان زیر مجموعه ارتباطات توجه کند باید در معامله های خود انسانیت را رعایت کند و از انجام هر عمل شری در معامله پرهیز نماید همچنین بازاریاب باید تکلیفی که در معامله دارد را به بهترین شکل انجام دهد و و جدان و انصاف خود را در معامله ملاک قرار دهد و از غرایزی که بر انحراف در معامله تاثیر تاثیر گذار است به شدت پرهیز نماید.

بازاریابی و شنود موثر

یکی از موارد مهم در ارتباطات از منظر اسلام و تاثیر آن بر فرآیند بازاریابی این است که به شنود موثر توجه کنیم. امام علی در این باره می فرمایند: “به آن چه می گویند بنگرید نه آن که می گوید!” کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام.

بازاریابی و سکوت موثر

البته یادتان باشد ارتباطات گاهی به معنای سکوت موثر نیز می باشد. این مورد در توسعه اثربخش فعالیت های بازاری به شدت اثر گذار است. زیرا گاهی نیاز است بازاریاب سکوت کند تا بتواند به تحلیل رقیب خود یا مشتریان بپردازد. امام رضا در این باره می فرمایند: “سکوت دری از درهای حمکت است سکوت محبت را به همراه می آورد و انسان را به سوی آن چه خیر است راهنمایی می کتد.” کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

با توجه به مباحث بالا ارتباطات در اسلام به زیر شاخه های متعددی تقسیم می گردد که در مباحث بعدی بیشتر تاثیر این علم را بر بازاریابی هدفمند بررسی می کنیم.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *