بازاریابی-بانکداری, بزاززاده

بازاریابی بانکداری

بازاریابی بانکداری

بی شک صنعت بانکداری امروزه از مهمترین ابزار دخیل در کسب و کار و در نتیجه فرآیند خرید و فروش به جهت جابجایی وجوه نقد و یا معادل تعریف آن می باشد. در دهه ای که تا کنون پیش رو گذاشتیم صنعت بانکداری ایران به شدت متحول شده است و خوشبختانه توانسته تا حدودی با معیار های جهانی منطبق و به روز شود. در این حین نحوه عملکرد هر بانک در جلب و سوق دادن مشتری های بیشتر با ضریب وفاداری بالا با مدد گرفتن از اصول مهم بازاریابی که معمولا توسط مدیر بازاریابی یا مدیر روابط عمومی بانک انجام می پذیرد قابل توجه است.

همه بانک ها از یک شعار خوب و مشتری پسند برخوردارند که حس اعتماد، حس پیشرفت و یا قدمت آن بانک را به مشتری القا می کنند. به عنوان مثال:

بانک ملت بانک شما

هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

بانک پاساردگارد بانک هزاره سوم و…

پس از ساخت یک شعار، یکپارچه سازی در سراسر کشور با کمک برند سازی به همراه تخصیص یک لوگوی مفهومی برای بانک بسیار مهم است، به عنوان مثال: سردر یا تابلو بانک ملت در سراسر کشور به یک شکل است، عابر بانک های ملت به نام ملت کارت می باشند و همیشه با رنگ صورتی به مشتری ها تحویل داده می شوند، دسته چک های معروف جام (باتوجه به برند سازی درون سازمانی) با جلد معمولا صورتی رنگ عرضه می شوند. بانک سامان که علاوه بر لوگوی جدید این بانک معمولا توپ آبی متلاشی شده می باشد  که بر روی دیوار یا سر در بانک مشاهده می شود، حک نمودن عکس کوه دماوند بر روی عابر بانک ملی و یا سرباز هخامنشی بر روی عابر بانک پاسارگاد از نمونه های دیگر قابل ذکر در جهت یکپارچه سازی است.

باید توجه داشت علاوه بر موارد فوق تقویت دو کارکرد مهم بانک که در ادامه به آن اشاره می شود می تواند در جلب توجه و بالا رفتن درصد وفاداری مشتری در سیستم بانکی موثر می باشد:

  1. سیستم پیشتیبانی خدمات بانکی
  2. بهبود عملکرد با کمک نوآوری در خدمات غیر حضوری که باعث سهولت در سیستم پرداخت و انتقال و نیز عدم مراجعه حضوری به بانک خواهد شد و در نهایت باعث تقویت برند بانک می گردد.

حال با مثالی مفهوی به شرح دو مورد بالا می پردازیم:  در ارتباط با مورد اول یعنی سیستم های پشتیبانی خدمات بانک می توان به  شرکت پشتیبان بانک ملت (شرکت بهسازان) اشاره کرد و برای مورد دوم می توان به سیستم های غیر حضوری بانک ملت (پرداخت ملت) اشاره نمود.  در این مثال همان گونه که متوجه شدید برند سازی زیرکانه درون سازمانی انجام گرفته و با گذاشتن واژه `به` در اول نام شرکت ها سعی در یکپارچه سازی و تعمیم شرکت ها به برند اصلی را داشته اند.

خدمات بانکداری غیر حضوری، امروزه یکی از مهمترین ابزار تشویقی می باشد که باعث بالا بردن درصد وفاداری مشتری به بانک می شود، در بانک ملت سیستم پایانه فروشگاهی هوشمند این بانک در سال های ۸۹ تا ۹۲ قبل از رویکرد شاپرک بهترین خدمات را به مشتری های هدف خود یعنی صنوف و کسبه ارائه می نمود. خدماتی همچون کارت به کارت با دستگاه، پرداخت قبوض و قسط های مربوط به بانک ملت، کارکرد با سرعت بالا و مناسب دستگاه ها حتی در مواقع اتمام کاغذ رسید، پشتیبانی بسیار خوب به مدد همکار های بخش خصوصی، پشتیبانی پایانه های فروشگاهی این بانک که با اعزام بازاریاب هایی با تجربه به سطح شهر سعی در افتتاح حساب و تشویق برای استفاده از خدمات این بانک را سرلوحه کار خود قرار داده است. برای درک بهتر مطلب می توان به تبلیغ معروف پایانه فروشگاهی بانک ملت اشاره کرد که در بیلبورد ها به صورت آچار فرانسه نمایش داده  می شد.

یکی از مواردی که در بازاریابی بانکداری موثر می باشد ارائه خدماتی ترغیبی و تشویقی به پذیرنده  های  نهایی بانک می باشد به عنوان مثال بانک ملت با راه اندازی باشگاه مشتریان ملت در وب سایت خود و با اعطای امتیاز به مشتریان فعال خود و به موازات آن ارائه تسهیلاتی برای مشتریان وفادار و دارای امتیاز بالا همانند اعطای وام هایی با بهره های کم توانسته تا میزان قابل توجهی رضایتمندی را برای مشتری های خود به ارمغان آورد.

با ما همراه باشید تا در مطالب بعدی شما را یشتر با بازاریابی بانکداری آشنا کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

35 دیدگاه روشن بازاریابی بانکداری

  • Avatar
    علیرضا رحیمی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اگر امکان داره در رابطه با مشتری مداری هم مطلب بزارید.
    با آرزوی موفقیت

  • Avatar

    با سلام
    با تشكر فراوان بسيار جالب بود البته يه جورايي تبليغ بانك ملت هم بود

  • Avatar
    مینا جعفر صابونچی

    با عرض سلام و احترام خدمت جناب شریفی
    البته بنده یا نظر یکی از دوستان که فرمودند تبلیغ بانک ملت بوده مخالفم …. چون بقیه بانک ها هم مطرح شده:))
    در ک من این گونه بود برای من مثال بوده است و باعث شده درک مطلب برای بنده ملموس تر شود از نظر تخصصی هم تبلیغ به گونه ایی دیگر است پس تبلیغ نبوده …..

    در کل از آقای شریفی بسیار سپاسگزارم

    مطلب جالبی به شخصه برای بنده بود و از خواندنش لذت بردم

    زنده باشید

  • Avatar

    بنظرمن مهمترین جمله این بخش اینه:خدمات بانکداری غیرضروری امروزه مهم ترین ابزارهای تشویقی می باشدکه باعث بالا رفتن درصد وفاداری مشتری به بانک می باشد.

    • Avatar

      ّله البته غیر حضور فکر کنم منظورتون بود. به علاوه سیستم ترغیبی بانک ها برای پذیرندگان نهایی که انشااله در قسمت دوم همین تحقیق هفته اینده آماده می شود

  • Avatar
    پريزاد ضياءآبادي

    ممنون از مطالب مفيدتون

  • Avatar
    فریبا مرادی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مطالبتون بسیار عالی و مفید هستند

  • Avatar
    فاطمه لطفی

    باسلام و سپاس بابت مطلب جالبتون
    با آرزوی موفقییت

  • Avatar
    محمد رضا انصاری

    سلام عالی بود

  • Avatar
    الهه خوش نژاد باقري

    سلام مطلبتون مفيد بود

  • Avatar
    محمد خیردوست

    ??

  • Avatar

    فرزانه قراباغی
    متن عالی بود

  • Avatar
    رسول عظیمی

    سلام مرسی بابت مطلب مفیدتون، به نظر من اگه مطالب اقتصادی بیشتری بزارید خیلی خوب ، ممنون و سپاس

  • Avatar
    لیلا رفیعی

    سلام
    ممنون از گزارشتون

  • Avatar
    سمیرا نیکو

    با سلام و احترام
    جناب آقای شریفی مطالبتان خیلی عالی بود امیدوارم موفق و پیروز باشید.
    با تشکر
    سمیرا نیکو

  • Avatar

    با سلام
    با توجه به مطالب ارائه شده بانکداری ما بسیار پایین تر از سطح بانکداری های جهانی است بعنوان مثال نرخ بهره بانکداری ما که متاسفانه به بانکداری اسلامی معروف است نرخ بهره۲۴درصد است این درحالی است که در کشورهای پیشرفته ای همچون سوئیس و ژاپن نرخ بهره ۱درصد و ۲٫۳درصد است.

    • Avatar

      بله درسته این همانند یک ویروسیه که اقتضاد این مملکت رو بیمار و ثابت نگه داشته است

  • Avatar
    محمدحسین صدیقی

    بسمه تعالی
    با سلام و تشکر از سایت خوب و فعال و همچنین با تشکر از آقای شریفی بابت مطالب ارائه شده .
    موفق باشید
    صدیقی

  • Avatar
    نسرین نبی خانی

    سلام.مطالب خوبی بود .با تشکر از اقای شریفی

  • Avatar
    روح الله رفعتی

    سلام
    بانک ملت قبل از خصوصی شدن و فروختن سهام خود در حال فراموش شدن و از بین رفتن بود.
    در ضمن خدماتی که بروی دستگاه کارت خوان قرار داده بود (کارت به کارت ) از نظر بانک مرکزی و شاپرک غیرقانونی بوده و با دادن جریمه(باج) به این کار غیر قانونی ادامه می داده.
    از نظر خدمات دهی در شعبات هم که اگر چیزی نگوییم بهتر است.
    در حالی که بسیاری از بانکهای خصوصی( پاسارگاد)بهترین ،ناب ترین و ممتاز ترین خدمات را سرلوحه کار خود داشته و دارد و به مشتریان خود ارائه میدهد.
    در هر صورت دست شما از بابت تهیه این انشا درد نکند.

  • Avatar
    سیده زهرا میرسعید قاضی

    باسلام خدمت شما ممنون از مطلبتون خیلی مفید بود

  • Avatar
    سیده فاطمه میرسعید قاضی

    باتشکر از مطالب مفید شما خیلی خوب بود

  • Avatar
    سید ابراهیم طباطبایی نیا

    با سلام البته این نکته فراموش نشه که سودی که بانکها در پرداخت اعتبار بانکی از مشتری دریافت می کنند سنخیتی با سود بانکی سپرده ها نزد بانکها رو نداره ضمنا بسیاری از بانکها از سعار تا عمل فاصله زیادی دارند و برخی از آنها مردم رو وام دارخودشون می دانند با تشکر از مطالب شما در این سایت تخصصی و تشکر از مدیر سایت جناب آقای دکتر بزاززاده عزیز

  • Avatar

    نیلوفر بخشی
    سلام مرسی از مطالبه قشنگتون

  • Avatar
    آمنه رضایی

    باتشکر از مطلب زیباتون

  • Avatar
    ریحانه علی زاده باقری قریه

    بسیار مفید .تشکر .

  • Avatar
    محمدرضا علی نژاد

    با سلام و عرض ادب
    طبق گفته اقتصاد دانان ، سیستم نظام بانکداری و حتی بازاریابی آن باید تغییراتی داشته باشد
    مطلبتون مفید بود

  • Avatar
    رویا بابازاده

    باسلام.
    به نظر من نظام بانکداری ایران،تا سطح استاندارد جهانی بسیار فاصله داره و باید بیشتر در این زمینه بکوشه و کیفیت ارائه خدمات را بالا ببره تا مشتریان راضی باشند.
    بخصووووووووص بانک های دولتی مثل ملی و ملت که به هیچ عنوان خدمات خوبی رو ارائه نمیدن.
    با سپاس

  • Avatar
    شهرام عزیزیان صومعه

    با سلام
    ممنون از مطالب خوب و مفیدتان .تشکر

  • Avatar
    پدرام غلامی

    سلام
    جالب بود مطلبتون

  • Avatar
    امیر اعرابی

    با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما.بسیار عااالی بود

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!