بازاریابی اسلامی بخش های متعددی دارد. در مباحث قبلی به بخش هایی از بازاریابی اسلامی و تاثیر آن پرداختیم. امروز قصد داریم شما را با ارزش های اسلامی حاکم بر این نوع بازاریابی آشنا کنیم.

اسلام دینی جهان شمول است که؛ اصول تفصیلی و کاملی برای نظارت بر فعالیت های تجاری و اقتصادی دارد. یکی از اصول مهم در بازاریابی اسلامی این است که بر اساس مهمترین اصل در دین اسلام، مسلمانان همواره باید بر این باور باشند که درآمد و ثروت متعلق به خداست و انسان تنها امانت دار آن ها بر روی زمین است. این اصل اساسی منجر به شکل گیری زیر شاخه های متعددی می شود:

عدم قبول رشوه در بازاریابی اسلامی؛ طبق دین اسلام رشوه ناپسند و از اشکال فساد تلقی می شود. بازاریابان مسلمان با توجه به آموزه های دینی خود بر این باورند که رشوه نوعی گناه است که بار گناه آن هم بر دوش رشوه دهنده و هم بر دوش رشوه گیرنده است. با توجه به این دلیل طبق این نوع بازاریابی، گرفتن و یا دادن رشوه در هر فعالیت اقتصادی اعم از بازاریابی گناه محسوب می شود و افراد را مستوجب غضب الهی می کند.

توجه به صداقت؛ در بازاریابی های غربی، متاسفانه این شغل معادل فریب و بزرگ نمایی تلقی می شود و به نوعی بسیاری از افراد آن را کلاه برداری می دانند. آموزه های دین اسلام به شدت مخالف فریب در معامله و بزرگ نمایی و اغراق است. اسلام بر صداقت ارج می نهند و از فروشندگان می خواهد که در فروش محصولات خود مبالغه نکنند. بازاریابی اسلامی نیز بر اساس این اصل باید بر مبنای صداقت پیش رود.

حضرت محمد می فرمایند:

خوب و بد را جداگانه بفروشید و کسی که فریب می دهد از ما نیست.

روز قیامت بازرگانان مسلمان صادق کنار یکدیگر به شهادت خواهند ایستاد.

سوگند که محصولات آماده فروش هستند اما بدنامی، برکت آن را می برد. کتاب بازاریابی اسلامی

در بازاریابی اسلامی توجه به این مطلب بسیار مهم است که در هر معامله ایی، باید مبنای کار را بر صداقت در گفتار بنا گذاشت تا معامله برکت پیدا کند.

دیدگاه دیگر در بازاریابی اسلامی که از ارزش های اسلامی نشات گرفته است، ممنوعیت تبعیض است. تبعیض نگذاشتن بین افرادی که با شما قصد معامله ی تجاری دارند بسیار مهم است. حضرت محمد در این مورد می فرمایند: هیچ عربی بر غیر عربی و هیچ غیر عربی بر عربی برتری ندارد، هیچ سیاهپوستی بر سفید پوستی و هیچ سفید پوستی بر سیاه پوستی ارجح نیست. معیار نیکنامی در پیشگاه پروردگار، نیکوکاری و زندگی صادقانه است. کتاب بازاریابی اسلامی

این چنین دیدگاه های ارزشی در دین اسلام می تواند بازاریابی اسلامی را از انواع دیگر بازاریابی ها برتری دهد و این نوع بازاریابی را به اوج موفقیت رساند.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.