بازاریابی اسلامی را می توان یکی از بزرگ ترین شیوه های بازاریابی در جهان دانست. علت این امر این است که حدود یک میلیارد مسلمان که تقریبا ۲۱ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند بر روی کره زمین زندگی می کنند. این جمعیت عظیم ارزش های مشترکی دارند که این ارزش ها سبب پیوند آن ها با یکدیگر می شود. این ارزش های مشترک در تمام بخش های زندگی آن ها جریان دارد بنابر این، بازاریابی اسلامی نیز به عنوان بخشی از زندگی اقتصادی مسلمانان سبب پیوند آنان با یکدیگر می شود. با این تفاسیر بسیاری از ارزش هایی که مسلمانان در کسب و کار و بازاریابی دارند، توانسته است مخاطبان بسیاری از ادیان دیگر را نیز به خود جذب نماید.

دلایل گرایش به بازاریابی اسلامی

در بازاریابی اسلامی، چگونگی انجام کار ها به اندازه خود کار ها اهمیت دارد. در این نوع از بازاریابی هدف؛ وسیله را توجیه نمی کند. در واقع این گونه نیست که برای کسب سود بیشتر از هر نوع روشی که شده باشد استفاده شود. بلکه روشی که برای رسیدن به هدف انتخاب می شود باید در جهت ارزش های انسانی و اسلامی باشد. این سبک در بازاریابی اسلامی سبب شده است هر انسانی با هر عقیده ای به این شیوه از بازاریابی علاقمند شود.

بسیاری از مسلمانان در کشور هایی زندگی می کنند که جز ثروتمندترین کشور های دنیا محسوب می شوند و به همین دلیل می توانند تاثیر شگرفی را از طریق بازاریابی اسلامی بر شیوه های منسوخ شده بازاریابی داشته باشند.

کشور های مسلمان با بسیاری از کشور های دیگر در ارتباط هستند و کار صادرات و واردات انجام می دهند. این کشور ها چون از قوانین شرع اسلام پیروی می کنند طبیعتا در معامله های تجاری خود نیز این قوانین را رعایت می کنند. بنابر این هر تاجر یا بازرگان مسلمان به صورت ناخودآگاه در حال گسترش بازاریابی اسلامی و تعامل این نوع بازاریابی با شیوه های دیگر بازاریابی در جهان است.

به عنوان نمونه سازمان کنفرانس اسلامی از ۵۷ دولت تشکیل شده است. در بیشتر این کشور ها مسلمانان جز اکثریت جمعیتی هستند که در آن ها ساکن می باشند. سرانه تولید بسیاری از این کشور ها خوب است و با سایر کشور های جهان نیز فرآیند بازاریابی دارند.

با توجه به تمام این دلایل می توان بازاریابی اسلامی را بزرگ ترین شیوه بازاریابی دانست. این نوع از بازاریابی می تواند مخاطبان زیادی را در سرتاسر دنیا جذب کند زیرا بر ارزش هایی استوار است که، بر پایه انسانیت محض بنا نهاده شده است. همین ارزش ها توانسته اند مرز های بازاریابی اسلامی را فراتر از کشور های اسلامی گسترش دهند و امروزه این نوع بازاریابی توانسته است جای خود را در جهان پیرامون خود بیشتر باز نماید.

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.