بازاریابی احساسی مهمترین فاکتور مورد نیاز در بازارهای اشباع شده است. در دنیای کنونی تنها منطق مصرف کنندگان در خرید دخالت نمی کند بلکه توجه به احساسات خریداران بسیار مهم است. البته احساسات بسته به شخصیت افراد می تواند تغییرات متفاوتی را در مراحل مختلف تصمیم گیری ایجاد نمایند. زمانی که بازار اشباع می شود، حس مشتریان بیش از قیمت و کیفیت در انتخاب و خرید کردن تاثیر می گذارد. مشتریان امروزی تنها به دنبال مرتفع کردن نیاز های خود نیستند بلکه مشتریان امروزی علاقه دارند که، با خریدی که انجام می دهند؛ احساسی خوب را به همراه خرید کردن تجربه کنند. بنابر این، باید به این مورد توجه کرد که، زمانی که مشتری تنها برای خرید کردن به شیوه منطقی پا به فروشگاه نمی گذارد باید به عنوان مدیر بازاریابی به چیزی بیش از آمیخته های متداول بازاریابی توجه کرد.
بازاریابی حسی ویژگی های خاص خود را دارد از جمله این که؛
این روش بازاریابی سبب خواهد شد تا تبلیغات دهان به دهان انجام شود. تبلیغات دهان به دهان می تواند تاثیر فوق العاده ایی بر جذب مشتریان داشته باشد و ماندگاری بیشتری در ذهن مشتریان می گذارد. بازاریابی احساسی ارتباط پویاتری با برندها برقرار می شود و در نهایت سطح وفاداری مشتریان از این طریق افزایش قابل توجه ایی خواهد داشت. مشتری وفادار می تواند تاثیر قابل ملاحظه ایی را در ارتقا فروش داشته باشد. این روش بازاریابی می تواند منجر به افزایش سهم بازار شود. سهم بازار به هر میزان افزایش یابد می تواند بر توان غلبه بر رقبای دیگر تاثیر فزاینده ایی داشته باشد.
به این نمونه ایرانی توجه کنید:
مصرف کنندگان ایرانی تمیزی سطوح شیشه ایی را با شنیدن صدای کشیدن انگشت بر روی شیشه امتحان می کنند. حال آن که ممکن است در دنیای کنونی شیشه با ایجاد یک لایه نانو تمیز گردد و نیازی به این آزمایش تجربی نباشد اما، چون این تصویر ذهنی در مشتریان ایرانی وجود دارد بنابر این، هنوز هم در تبلیغات از این روش و پخش صوت اصطکاک در اثر پاکیزگی بهره می برند. این حالت توانسته است بر اعتماد مشتریان تاثیر بسزایی داشته باشد. بازاریابی حسی با علم روانشناسی ارتباط گسترده ایی دارد. به گونه ایی که، تاثیر محرک های متعدد بر حواس پنج گانه انسان ها در کمپین های تبلیغاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده