سایت بازاریابی به نقل از ایران آکادمی :

پروفسور نانسی لی یکی از پر آوازه ترین اشخاصی است که تخصص ویژه ای در بازاریابی اجتماعی دارد. به عقیده وی بازاریابی اجتماعی فرآیندی است که طی آن از اصول و تکنیک های بازاریابی به منظور تحت تاثیر قرار دادن رفتار گروه های مورد هدف به طوری که هم به نفع جامعه باشد و هم به سود خودشان استفاده می شود.

مبحث بازاریابی اجتماعی برای اولین بار توسط فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن در دهه ۷۰ میلادی مطرح شد. هدف اصلی بازاریابی اجتماعی ایجاد تغییر رفتار مردم است بطوری که هم منفعت خودشان و هم جامعه را دربر داشته باشد. به عبارت دیگر هدف اصلی در بازاریابی اجتماعی تاثیر بر رفتار فردی افراد و در نهایت ارتقاء سطح آگاهی جامعه می باشد و نه کسب منافع اقتصادی. بازاریابی اجتماعی عمدتاً برای ارتقای بهداشت عمومی، کاهش آسیبهای سوانح همانند سوانح رانندگی و همچنین حفاظت از محیط زیست به کار می رود.

اگر بخواهید مثال هایی از بازاریابی اجتماعی داشته باشیم، تبلیغ خطرات ناشی از استفاده نکردن از کمربند ایمنی در خودرو، مبارزه علیه برخوردهای پرخاشگرانه با کودکان و بسیاری مثال های دیگری از این دست، جزیی از کمپین های بازاریابی اجتماعی هستند.

آینده کمپین های بازاریابی اجتماعی در جهان مختص به موضوعات مرتبط با سلامت و محیط زیست در جهان خواهد بود.

امروزه بازاریابی واژه ای آشنا برای هم کسب و کارهاست، اما بازاریابی اجتماعی واژه ای است تقریبا جدید که در حوزه اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد.

حدود سال ۱۹۵۱ فردی به نام وایبی سوالی را مطرح کرد که پیش زمینه ای برای پیدایش بازاریابی اجتماعی بود.

چرا نمی توانیم برادری را هم مانند صابون به مردم بفروشیم؟

در دنیای ما مشکلات فراوانی در حوزه اجتماعی وجود دارد، بیماری ها، اعتیاد، ترافیک و تصادف، محیط زیست و …

این مشکلات معمولاً دولت ها و نهادهای مردمی را به تلاش وا میدارد تا از پس این مشکلات بربیاند و جامعه ای بهتر و سالم تر داشته باشیم، اما برای غلبه بر این مشکلات نیازمند راهکارهایی اثربخش هستیم.

در سال ۱۹۷۱ آقای کاتلر (پدر علم بازاریابی) به همراه آقای زالتمن روش بازاریابی اجتماعی را با برداشت از بازاریابی تجاری معرفی کردند، روشی که می تواند به بهبود وضعیت رفاه جامعه کمک کند.

در این روش قرار است با تکیه بر اصول بازاریابی تجاری رفتارهای جدید و رفتارها صحیح را به جامعه معرفی و افراد جامعه را ترغیب به رعایت این رفتارها کنیم.

چطور می توان بازاریابی اجتماعی را اجرا کرد؟ پاسخ به این سوال را می توانید در مقاله نحوه اجرای بازاریابی اجتماعی مشاهده نمایید.

تعریف بازاریابی اجتماعی را می توان به صورت زیر ارائه کرد:

بازاریابی اجتماعی، کاربرد فناوری های بازاریابی در بخش تجاری، برای حل مشکلات اجتماعی است که مسئله اصلی تغییر رفتار است.

کاتلر وزالتمن در ایده خود گفتند همانطور که با استفاده از تکنیک های بازاریابی تجاری می توان رفتار مصرف کننده را شناخت و این رفتار را برای خرید محصول و یا خدمتی خاص تغییر داد می توان رفتار افراد جامعه را نیز برای انجام رفتاری بهتر تغییر داد.

بازاریابی اجتماعی در پیشگیری و ابتلا به اعتیاد ویا تغییر رفتار افراد معتاد وسوق دادن آنها به سمت ترک اعتیاد، ترغیب مادران به مراقبت های ویژه از کودکان و معاینه های دوره ای کودکانشان، ترغیب رانندگان به رانندگی با سرعت مطمئن، همگی می توانند از بازاریابی اجتماعی برای موفقیت در این طرح ها استفاده نمایند.

تهیه و تدوین : واحد تامین محتوا

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.