۱۶ آبان, ۱۳۹۵

مفهوم ایجاد خط محصول در بازاریابی

در متون بازاریابی گفته می شود که  ایجاد خط محصول یعنی عرضه محصولات به هم مرتبط متعدد برای فروش به صورت مجزا.

برخلاف ترکیب محصول که در آن چندین محصول در یک گروه با هم ترکیب شده و بصورت یک واحد عرضه می گردند، با ایجاد خط محصول، محصولات برای فروش بصورت مجزا عرضه می شوند. یک خط می تواند محصولات بهم مرتبط در اندازه ها، انواع، رنگ ها، کیفیت ها یا قیمت های مختلف را شامل می شود.

منظور از عمق خط محصول : تعداد زیر مجموعه هایی است که یک مجموعه در خود را دارد.

منظور از سازگاری در خط محصول : همان میزان  به هم نزدیکی محصولات تشکیل دهنده یک محصول می باشد.

منظور از آسیب پذیری خط محصول : همان درصد فروش یا سودی است که تنها از چند محصول در خط  بدست می آید.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -456

مفهوم ایجاد خط محصول در بازاریابی

راه اندازی خط محصول یک نوع  استراتژی بازاریابی است که شرکت ها بکار می گیرند و طی آن محصولات را در یک خط محصول برای فروش بصورت مجزا عرضه می نمایند (Krishnamurthi،۲۰۰۷).خط محصول گروهی از محصولات بهم مرتبط می باشد که طبق نقش خود و بازار مشتری تعریف شده و یک خط یا مجموعه را تشکیل می دهند (Neubauer،Steffen و Margaria،۲۰۰۳).

بعنوان مثال، انواع مختلف قهوه که در یک کافه عرضه می شوند یکی از خطوط محصول در آن محسوب می گردند که می توانند،

  • اسپرسو
  • کاپوچینو
  • اسپرسو فنجان کوچک
  • اسپرسو پُر شیر
  • شکلاتی و غیره را شامل می شوند.

همچنین به جای آن می توان خط محصولات میوه و شیرینی را هم در یک کافه یافت.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -457

در مقایسه با یکسان‌سازی محصول که عبارتست از عرضه بیش از یک محصول برای ترفیع  بعنوان یک آیتم تلفیقی برای ایجاد تفاوت و ارزش بیشتر، ایجاد خط محصول عبارتست از : فروش جداگانه محصولات مختلف بهم مرتبط (Chen،۱۹۹۷). محصولات  درخط محصول می توانند در اندازه ها، رنگ ها و یا قیمت های مختلفی عرضه شوند. مزیت داشتن خط محصول موفق شناخته شده گشتن در میان مشتریان می باشد که باعث ایجاد وفاداری مشتریان و خرید بیشتر توسط آن ها می شود (Kekre و Srinivasan 1990). داشتن خط محصول همچنین احتمال خرید محصولات جدید توسط مشتریان از شرکتی که تازه به خط محصول اضافه شده را به خاطر خرید رضایت بخش قبلی آن ها افزایش می دهد (Krishnamurthi،۲۰۰۷ ).


نویسندگان : فرزاد یزدانی ، محمد جواد هوشیاری مرد

 

 

1 دیدگاه

  1. درود بر شما نویسندگان پرتلاش…
    سپاس فراوان..
    بسیار آموزنده و جذاب بود..
    شاد و موفق باشید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.