مفهوم-ایجاد-خط-محصول-در-بازاریابی, بزاززاده

مفهوم ایجاد خط محصول در بازاریابی

در متون بازاریابی گفته می شود که  ایجاد خط محصول یعنی عرضه محصولات به هم مرتبط متعدد برای فروش به صورت مجزا.

برخلاف ترکیب محصول که در آن چندین محصول در یک گروه با هم ترکیب شده و بصورت یک واحد عرضه می گردند، با ایجاد خط محصول، محصولات برای فروش بصورت مجزا عرضه می شوند. یک خط می تواند محصولات بهم مرتبط در اندازه ها، انواع، رنگ ها، کیفیت ها یا قیمت های مختلف را شامل می شود.

منظور از عمق خط محصول : تعداد زیر مجموعه هایی است که یک مجموعه در خود را دارد.

منظور از سازگاری در خط محصول : همان میزان  به هم نزدیکی محصولات تشکیل دهنده یک محصول می باشد.

منظور از آسیب پذیری خط محصول : همان درصد فروش یا سودی است که تنها از چند محصول در خط  بدست می آید.

مفهوم ایجاد خط محصول در بازاریابی

راه اندازی خط محصول یک نوع  استراتژی بازاریابی است که شرکت ها بکار می گیرند و طی آن محصولات را در یک خط محصول برای فروش بصورت مجزا عرضه می نمایند (Krishnamurthi،۲۰۰۷).خط محصول گروهی از محصولات بهم مرتبط می باشد که طبق نقش خود و بازار مشتری تعریف شده و یک خط یا مجموعه را تشکیل می دهند (Neubauer،Steffen و Margaria،۲۰۰۳).

بعنوان مثال، انواع مختلف قهوه که در یک کافه عرضه می شوند یکی از خطوط محصول در آن محسوب می گردند که می توانند،

  • اسپرسو
  • کاپوچینو
  • اسپرسو فنجان کوچک
  • اسپرسو پُر شیر
  • شکلاتی و غیره را شامل می شوند.

همچنین به جای آن می توان خط محصولات میوه و شیرینی را هم در یک کافه یافت.

در مقایسه با یکسان‌سازی محصول که عبارتست از عرضه بیش از یک محصول برای ترفیع  بعنوان یک آیتم تلفیقی برای ایجاد تفاوت و ارزش بیشتر، ایجاد خط محصول عبارتست از : فروش جداگانه محصولات مختلف بهم مرتبط (Chen،۱۹۹۷). محصولات  درخط محصول می توانند در اندازه ها، رنگ ها و یا قیمت های مختلفی عرضه شوند. مزیت داشتن خط محصول موفق شناخته شده گشتن در میان مشتریان می باشد که باعث ایجاد وفاداری مشتریان و خرید بیشتر توسط آن ها می شود (Kekre و Srinivasan 1990). داشتن خط محصول همچنین احتمال خرید محصولات جدید توسط مشتریان از شرکتی که تازه به خط محصول اضافه شده را به خاطر خرید رضایت بخش قبلی آن ها افزایش می دهد (Krishnamurthi،۲۰۰۷ ).

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

1 دیدگاه روشن مفهوم ایجاد خط محصول در بازاریابی

  • هاله خلیلیان

    درود بر شما نویسندگان پرتلاش…
    سپاس فراوان..
    بسیار آموزنده و جذاب بود..
    شاد و موفق باشید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید