در متون بازاریابی گفته می شود که ایجاد خط محصول یعنی عرضه محصولات به هم مرتبط متعدد برای فروش به صورت مجزا.
برخلاف ترکیب محصول که در آن چندین محصول در یک گروه با هم ترکیب شده و بصورت یک واحد عرضه می گردند، با ایجاد خط محصول، محصولات برای فروش بصورت مجزا عرضه می شوند. یک خط می تواند محصولات بهم مرتبط در اندازه ها، انواع، رنگ ها، کیفیت ها یا قیمت های مختلف را شامل می شود.
منظور از عمق خط محصول : تعداد زیر مجموعه هایی است که یک مجموعه در خود را دارد.
منظور از سازگاری در خط محصول : همان میزان به هم نزدیکی محصولات تشکیل دهنده یک محصول می باشد.
منظور از آسیب پذیری خط محصول : همان درصد فروش یا سودی است که تنها از چند محصول در خط بدست می آید.
مفهوم ایجاد خط محصول در بازاریابی
راه اندازی خط محصول یک نوع استراتژی بازاریابی است که شرکت ها بکار می گیرند و طی آن محصولات را در یک خط محصول برای فروش بصورت مجزا عرضه می نمایند (Krishnamurthi،۲۰۰۷).خط محصول گروهی از محصولات بهم مرتبط می باشد که طبق نقش خود و بازار مشتری تعریف شده و یک خط یا مجموعه را تشکیل می دهند (Neubauer،Steffen و Margaria،۲۰۰۳).
بعنوان مثال، انواع مختلف قهوه که در یک کافه عرضه می شوند یکی از خطوط محصول در آن محسوب می گردند که می توانند،
- اسپرسو
- کاپوچینو
- اسپرسو فنجان کوچک
- اسپرسو پُر شیر
- شکلاتی و غیره را شامل می شوند.
همچنین به جای آن می توان خط محصولات میوه و شیرینی را هم در یک کافه یافت.
در مقایسه با یکسانسازی محصول که عبارتست از عرضه بیش از یک محصول برای ترفیع بعنوان یک آیتم تلفیقی برای ایجاد تفاوت و ارزش بیشتر، ایجاد خط محصول عبارتست از : فروش جداگانه محصولات مختلف بهم مرتبط (Chen،۱۹۹۷). محصولات درخط محصول می توانند در اندازه ها، رنگ ها و یا قیمت های مختلفی عرضه شوند. مزیت داشتن خط محصول موفق شناخته شده گشتن در میان مشتریان می باشد که باعث ایجاد وفاداری مشتریان و خرید بیشتر توسط آن ها می شود (Kekre و Srinivasan 1990). داشتن خط محصول همچنین احتمال خرید محصولات جدید توسط مشتریان از شرکتی که تازه به خط محصول اضافه شده را به خاطر خرید رضایت بخش قبلی آن ها افزایش می دهد (Krishnamurthi،۲۰۰۷ ).
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده