۵ آبان, ۱۳۹۷

من اون رو ندیدیم ؛ اما همه می گن مشتری مدار بوده…

من اون رو ندیدم، حتی تصویر های من از اون محدود به چند تا عکسه… اما، همه می گن مشتری مدار بوده و تا متوجه می شن نوه ایشونم شروع به تعریف کردن از اون می کنن… چه جوری می شه مشتری مدار بود به طوری که بعد از گذشت ۷۲ سال همه نه تنها ازت تعریف کنند و برات خدابیامرزی بفرستند، بلکه به باز مانده هاتون هم احترام بزارند؟ یعنی مشتری مداری و ارتباط با مشتریان می تونه کار اکسیر جاودانگی اسکندر رو انجام بده؟؟؟

 

چه جوری می شه؟!

چند وقت پیش رفتم به محل کارش. یک مغازه تو خیابون های قدیم تهران حوالی خیابون مولوی، روبروی مغازه وایسادم و نگاه کردم، مغازه بزرگی نبود اما، انگار روح بزرگی رو تو خودش جا داده بود. خاک گرفته و قدیمی؛ خیلی قدیمی…با خودم فکر می کنم چه جوری ابوالقاسم جعفرصابونچی تونسته از یک مغازه معمولی یک کسب و کار بزرگ و کارخونه بسازه؟ مگه می شه؟

به قول قدیمی ها اون خوش برخورد بوده و اهل ارتباط با مردم. همین خوش برخورد بودن اون سبب شده مشتری های زیادی پیدا کنه. از خیلی ها شنیدم خوش انصاف بوده و اهل خدا و پیغمبر… دزدی تو کارش نبوده و تلاش می کرده مردم رو راضی نگه داره. به قول امروزی ها مدیریت ارتباطات خوبی داشته یا به قول من انگار بخش دو کتاب کاتلر رو در مقطع ارشد حفظ کرده بودند!

 

دنیا و آخرتت رو تضمین می کنه!

واقیعتش این که همه می گن مشتری مداری به کسب و کارت رونق می ده. البته این جمله درسته ولی من یک تعریف جدیدتری از مشتری مداری دارم و اون این که مشتری مداری می تونه دنیا و آخرت آدم رو تضمین کنه… شاید با خودتون بگید آخرت چه ربطی به مشتری مداری داره یا این حرفا چه ربطی به دنیای مدرن داره یا کلا این چرت و پرت ها چیه! البته حق هم دارید اگر تو دانشگاه درس بخونیم ارتباط با مشتریان رو توی کتاب های غربی خلاصه می کنند و ما هم طبیعتا برای نمره گرفتن اون رو می خونیم و حفظ می کنیم اما،باید عنصر شرقی داشته باشی تا بشه این دیدگاه رو به آخرتت پیوند بدی. تفاسیر امام علی در ارتباط با کسب و کار تو نهج البلاغه یا شاید هم نوشته های کتاب مدیریت اسلامی آقای قرائتی یا اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام در مقطع دکتری… و ترکیب همه این ها با یک انسان شرقی و مسلمان!

اگر مشتری مدار باشیم فقط تو این دنیا سود نمی کنیم. مشتری مداری برای یک کاسب ضروری هست زیرا با این اصل می تونید بفمهید که مشتریان همه دارایی یک کاسب هستند. بعضی ها می گن مشتری همه دارایی یک کاسب هست چون بدون اون فروشی نیست؛ سودی نیست، اصلا کسب و کاری نیست… من می گم مشتری همه دارایی یک کاسب چون نه تنها بدون اون فروشی نیست بلکه ثواب و خدابیامرزی هم نیست! آخرتی هم نیست؛ رضای خدایی هم در کار نیست؛ پس کلا هیچی نیست… اگر مشتری مداری رو خوب بلد باشیم بعد از مرگ ما هم از ما یاد می شه و با هر خدا بیامرزی برامون یک ثواب ثبت می شه…. مردم ما رو الگو قرا می دن و مال ما برکت پیدا می کنه. خلاصه مشتری مداری دنیا و آخرتمون رو ضمانت می کنه….

  • حتی اگر روی پنچره های قدیم اون مغازه اون ور خیابون یا اون کارخونه قدیمی گرد و خاک زمان نشسته باشه! و من رو میخکوبه خودش کنه…
  • حتی اگر ندیده باشیدش، یا یک خاطره هم ازش نداشته باشی… حتی اگر زمان اون رو با خودش برده باشه ولی روحش رو تو قلب مشتریاش و بقیه جا گذاشته باشه!

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.