Skip to main content

اهمیت محتوای تعاملی در بازاریابی

محتوا بهترین ابزار کسب و کارهای امروزی برای رقابت در دنیای بازاریابی دیجیتال است پس باید از آن به خوبی استفاده کرد. تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. میزان فعالیت و زمان حضور کاربران این شبکه‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است. از سوی دیگر نیز همه ساله بر تعداد اپلیکیشن‌های ارتباطی و پیام‌رسان افزوده و قابلیت‌های جدیدی نیز به اپلیکیشن‌های موجود اضافه می‌شود. این آمار برای بازاریابان تا حدودی نگران کننده است. زیرا روزانه میلیون‌ها پست در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران دست به دست می‌شوند.

با توجه به علاقه کاربران به شبکه‌های اجتماعی نیز بهتر است که محتوای بصری قوی و جذابی برای این رسانه‌ها تهیه شود. بنابراین تولید محتوای تعاملی و جذاب می‌تواند مزیت رقابتی بزرگی برای کسب و کارها باشد. اما متاسفانه در کشور ما معمولا هر محتوایی بدون بررسی بار علمی و صحت و سوق آن دست به دست می‌شود. همین امر نیز مانند شمشیر دو لبه‌ای بر روی استراتژی بازاریابی کسب و کارها تاثیر می‌گذارد. در این مطلب دلایل اهمیت استفاده از محتوای تعاملی در استراتژی بازاریابی دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۷ دلیل مهم استفاده از محتوای تعاملی در استراتژی بازاریابی:

۱. تولید محتوای تعاملی باعث می‌شود که از رقبای خود عقب نمانید

موسسه بازاریابی محتوایی استفاده از محتوای تعاملی در عصر حاضر را یکی از موثرترین عوامل موفقیت استراتژی بازاریابی کسب و کارها می‌داند. زیرا امروزه تمام کسب و کارها استراتژی خود را به سمت بازاریابی آنلاین سوق می‌دهند. از این رو تولید محتوای کاربر پسندانه امکان حضور اثربخش در چرخه‌ی بازاریابی دیجیتال را با خود به همراه خواهد داشت.

۲. این نوع محتوا بیشتر می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند

توجه داشته باشید که بیشتر مخاطبان شبکه‌های اجتماعی بدون خواندن کپشن، عکس‌های موجود در صفحه‌ی اصلی حساب کاربری خود را اسکن می‌کنند. بنابراین یک محتوای بصری فوق‌العاده جهت جلب نظر مخاطب برای خواندن کپشن پست مربوطه نیاز است. پس علاوه بر جلوه‌ی بصری، کپشن نیز باید جذاب و کاربرپسند انتخاب شود تا مخاطبان را به مشارکت و همدلی ترغیب کند.

۳. تعامل بیشتر و بهتری با مخاطبان ایجاد می‌کند

در حقیقت محتوای تعاملی محتوایی است که سبب مشارکت مخاطبان و افزایش تعاملات بین کسب و کار و مشتری می‌شود. افزایش تعاملات نیز مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل می‌کند. بنابراین این فرآیند می‌تواند کمک بزرگی به پیشبرد استراتژی بازاریابی کسب و کارها داشته باشد و میزان فروش را نیز افزایش دهد.

۴. شناسایی مخاطبان هدف را ساده‌تر می‌کند

شاید بتوان گفت که تولید محتوای تعاملی قوی‌ترین ابزار برای شناسایی مخاطبان هدف است. زیرا فعالیت و مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی برند و سوالات مطرح شده نمود کاملی از مخاطبان هدف را در اختیار مدیران شبکه‌های اجتماعی و صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. از سوی دیگر با شناسایی مخاطبان هدف امکان طراحی محصول جدید و توسعه محصول نیز فراهم می‌شود.

۵. اطلاعات مفیدی از مخاطبان را جمع‌آوری می‌کند

جمع‌آوری اطلاعات کاربران یکی از رویاهای هر بازاریاب موفقی است که محتوای تعاملی می‌تواند به سادگی به آن جامه عمل بپوشاند. هر چند با تحلیل بزرگ داده‌های شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان به اطلاعات کاربران دست یافت. اما محتوای تعاملی راه میانبری برای آگاهی از اطلاعات مخاطبان و پیش‌بینی نیازهای آن‌ها را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند در تدوین استراتژی بازاریابی کسب و کارها نیز مفید باشند. به یاد داشته باشید که طرح سوال و پاسخ به کامنت‌های کاربران یکی از ساده‌ترین روش‌های گردآوری اطلاعات است.

۶. با انواع محتوا سازگاری دارد

معمولا وقتی صحبت از محتوا می‌شود بیشتر افراد پست‌های وبلاگی و عکس نوشته‌های شبکه‌های اجتماعی را به خاطر می‌آورند. اما جالب است بدانید که انواع مختلفی از محتوا در تولید محتوای تعاملی وجود دارد که می‌تواند در پیشبرد استراتژی بازاریابی کسب و کارها موثر باشد. به عنوان مثال اینفوگرافیک، محتوای ویدیویی، سوالات نظرسنجی و ارزیابی، پر کردن جای خالی با جمله دلخواه و … می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تولید محتوای تعاملی کسب و کارها باشند.

۷. می‌تواند ارزش مادی و معنوی برای مخاطبان ایجاد کند

کمپین‌های تبلیغاتی نمونه‌ای از مهمترین نوع محتوای تعاملی هستند. با توجه به این‌که کمپینهای تبلیغاتی موفق معمولا با استقبال مردم رو به رو می‌شوند. بنابراین در نظر گرفتن ارزش‌ها و هدایای مادی و معنوی برای مخاطبان سبب افزایش تعاملات آن‌ها با کسب و کارها می‌شود. و اگر این تعاملات به درستی مدریت شوند می‌توانند منجر به افزایش فروش و بهبود استراتژی بازاریابی شوند. در حقیقت می‌توان گفت که تولید محتوای تعاملی به کارگیری نوعی استراتژی خاموش است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!