طی چند دهه اخیر انواع خاصی از توریسم شهرت بیشتری پیدا کرده است در این مقاله با نمونه هایی از توریسم های مشهور آشنا می شوید:
- توریسم ماجراجویی: در آن از نواحی ناهموار بازدید می شود و یا به ورزش های ماجرا جویانه مثل کوهنوردی و قایق رانی در رودخانه های بزرگ می روند.
- توریسم کشاورزی: مسافرتی مبنی بر صنعت کشاورزی که با هدف حمایت از کشاورزی بومی صورت می گیرد.
- توریسم نیا شناسی: آن را مسافرت نسب شناسی هم می گویند که هدف از آن سفر به سرزمین آباء و اجدادی و آشنا شدن با فامیل می باشد.
- توریسم مجازی یا مسافرت مجازی: که افراد در آن به صورت فیزیکی مسافرت نمی کنند بلکه از طریق اینترنت و کتاب و تلویزیون و غیره به کشف دنیا می پردازند مانند توریسم مجازی حرم امام علی (ع) وحرم امام رضا (ع)از طریق اینترنت.
- توریسم فروشگاه های کتاب: این سیستم اقدامی است در جهت حمایت از فروشگاه های مستقل کتاب تا بتوانند کتاب های خود را به اقصی نقاط جهان منتقل کنند.
- توریسم تاریک: این نوع از توریسم به منزله سفر به مناطق مرتبط با موضوعاتی همچون مرگ ودرد و رنج است. اولین تور از این دست سفرهایی بود که ” لیگ هورست ” انجام داد تا از محل سقوط کشتی فضایی “هیندر برگ” در نیو جرسی بازدید به عمل آید.
- توریسم مصیبت: شامل سفر به مناطق مصیبت زده است که هدف اصلی آن نه کمک به مردم بلکه دیدن صحنه های جالب توجه است. این نوع می تواند مانع عملیات امداد و نجات شوند.
- مسافرت دارو: این نوع توریسم با هدف تهیه دارو صورت می گیرد.
- توریسم زیست محیطی: دراین نوع مسافرت کمترین اثر سوء بر محیط زیست انجام می شود مانند تورهای صحرایی/ پیاده روی در پارک های ملی.
- توریسم تحصیلی: شامل سفر به مراکز تحصیلی می باشد که می توان انواع کلاس ها را تجربه کرد؛ مثل کلاس آشپزی یا صنایع دستی.
- توریسم افراطی: شامل سفر به نقاط خطرناک و دارای ریسک بالا می شود.
- گردش در باغ: شامل بازدید از باغ های گیاه شناسی در مناطق معروف از نظر تاریخ گیاه شناسی می شود.
- توریسم میراث: شامل بازدید از نواحی تاریخی یا مراکز صنعتی قدیمی می شود.
- توریسم سلامت: معمولا برای فرار از شهر ها و گریز از استرس یا برای لذت بردن از آفتاب و غیره به آن مبادرت می شود و اغلب شامل سفر به استراحتگاه ها و یا چشمه های آب گرم می شود.
- توریسم سرگرمی: گردش به صورت تکی یا گروهی برای مشارکت در سرگرمی ها دیدار با دیگران و افرادی با علایق مشابه است. مثل تورهای رادیوی آماتوری.
- توریسم پزشکی: برای امور خاص پزشکی مثل سقط جنین که ممکن است در کشور مبدا غیر قانونی باشد یا موارد پزشکی دیگر که در کشور مبدا ء با نوبت های طولانی همراه است.
- توریسم فرهنگ پاپ: گردشی که افراد در پی دیدن فیلم یا خواندن مطلب خاصی می باشند.
- توریسم دائمی: افراد ثروتمند با هدف گریز از مالیات وبرای آن که ساکن کشور خاصی نباشن آن را انجام می دهند.
- توریسم زیارتی: با هدف بازدید از اماکن مقدس صورت می گیرد.
- توریسم تک نفره: به سفر یک نفره اطلاق می شود.
- توریسم ورزشی: یکی از راه های گذراندن تعطیلات و پرداختن به ورزش هایی چون اسکی… ویا تماشای رویداد های بین المللی مثل جام جهانی فوتبال است.
- توریسم فضایی: شامل سفر به فضای خارج از زمین است.
- توریسم بی هدف: سفری که افراد خود سفر را مهم تر از مقصد می دانند.
- توریسم کالای خاص: مانند شرکت در جشنواره های گلاب و زعفران.
بنابر این نتیجه می گیریم در زمان طراحی یک برنامه تبلیغاتی گردشگری باید انگیزنده های مختلف را در پیام های تبلیغاتی خود مورد توجه قرار داده و منعکس کنیم.