انتخاب را آسان تر کنیم

انتخاب را آسان تر کنیم

انتخاب را آسان تر کنیم.

در یک نظر سنجی در آمریکا نشان داده شد که تعداد انتخاب های خرید آمریکایی ها به طور متوسط در هر روز ۷۰ عدد می باشد. که این یکی از بزرگترین مشکلات زندگی مدرن است. در یکی از فروشگاه ها،  محققان دو راهروی متفات  برای مربا ها اختصاص دادند. در یکی از راهروها ۲۴ نوع و در دیگری ۶ نوع مربا قرار دادند. نتیجه این آزمایش از دو جنبه مختلف جالب بود. اول اینکه ۶۰% افراد برای دیدن تعداد نمونه های ۲۴ عددی و تقریبا ۴۰% برای نمونه های ۶ عددی ایستادند. و جنبه دوم این بود که از میان تعداد افرادی که با نمونه های ۲۴ تایی مواجه شده بودند تنها ۲% و از گروه ۶ تایی بیش از ۳۰% مردم به خرید علاقه نشان دادند. این نتیجه نشان داد که زیادی انتخاب ها بر روی خرید افراد تاثیر می گذارد. دادن پیشنهاد های بیشتر به مردم احتمال اینکه آنها انتخاب کردن را به تاخیر اندازند، افزایش می دهد. بنابراین استفاده از چهار تکنیک ساده در کسب و کار می تواند به مشتریان کمک کند تا انتخابی داشته باشند که بیشترین رضایت را عایدشان کند.

  1. گم کردن: خلاص شدن از شر گزینه های زائد هزینه ها را کمتر و فروش را بیشتر خواهد کرد. هد اند شولدرز (head & Shoulders) به عنوان یک برند مطرح در صنعت شامپو سازی آمریکا با تغییر تعداد محصولات خود از ۲۶ به ۱۵ عدد سود خود را ۱۰% افزازیش داد.
  2. مجسم ساختن: برای اینکه مشتریانمان تفاوت بین انتخاب ها را بفهمند باید قادر به درک پیامد های ملزم با هر انتخاب باشند. استفاده از کارت های بانکی ۱۵ تا ۲۰% میزان خرید را نسبت به استفاده از پول نقد افزایش می دهد.
  3. دسته بندی کردن: افراد، دسته بندی ها را بهتر از انتخاب ها مدیریت می کنند. افراد برای ۴۰۰ مجله که در بیست دسته طبقه بندی شده اند حس انتخاب گزینه های بیشتری دارند تا برای ۶۰۰ مجله که در ده دسته تقسیم شده اند.
  4. پیچیدگی: اطلاعات را آسان کنیم و به تدریج پیچیدگی ها را افزایش دهیم. در خرید اتومبیل ابتدا از انتخاب چهار دنده شروع کنیم بعد به انتخاب بین ۵ الی ۶ رنگ مختلف آن برسیم. اگر از آسان شروع کنیم مشتری یاد می گیرد چگونه انتخاب کند و خود را برای انتخاب های بعدی آماده می سازد.

این تکنیک ها به ما کمک خواهد کرد تا انتخاب های خود و افرادی که به آنها خدمت می کنیم را مدیریت کنیم و در مورد انتخاب کردن، انتخاب کننده باشیم.


دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

0 دیدگاه روشن انتخاب را آسان تر کنیم

  • Avatar

    سلام..خسته نباشید…ممنون از سایت پر ملاتتون..!!
    از همه چی و همه جاش میشه فهمید که واقعا دارین زحمت میکشین..و به مطالبی که مینویسین خودتونم عمل کردین..اجرتون با خدا…همین الان!!!
    به نظرم این مطلب واقعا صحت داره..اینو از احساس عدم رضایت از خرید (و البته تصمیم به ترک خرید!!)از فروشگاه های بزرگ با تنوع محصول خیلی زیاد مثل هایپر استار ها می گم.وقتی از سوپر مارکت سر کوچه مون خرید میکنم احساس رضایت بیشتری دارم..!!
    بازم ممنون و موفق باشید

    • Avatar
      مینا بختیاری

      سلام. ممنون از توجه و لطفتون. خوشحالم که این مطلب به دلتون نشست و براتون به طور عینی ملموس بود.

  • Avatar

    جالب بود. ممنون.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!