Skip to main content

الگوی خواب ویزیتور: بخش دوم

الگوی خواب ویزیتور: بخش دوم

یکی از جنبه های مهم زندگی هر یک از ما خوابیدن است؛ فردی که شغل ویزیتوری را انتخاب می کند، اگر می خواهد در کار خود موفق باشد باید به خوابیدن خود بها دهد چراکه خواب خوب می تواند رمز موفقیت او باشد. در قسمت قبل دو دلیل برای سوال، “آیا الگوی خواب من استثناء است؟”  ذکر کردم و به صورت علمی نشان دادم که تقریبا کسی نمی تواند از خطرات دیر خوابیدن فرار نماید. دلیل سوم که مهمتر از دو دلیل قبلی است را اینبار با هم مرور می کنیم. از طریق پاسخ به سؤالات زیر می توانید الگوی ذاتی صبحگاهی یا عصرگاهی بودن خود را به دست آورید. این سؤالات را به دقت مطالعه کنید و در هر سؤال تنها یک گزینه را انتخاب نمایید.

شما معمولاً چه ساعتی از شب احساس خستگی می کنید و می خواهید به رختخواب بروید؟

  • ۸:۰۰ تا ۹:۳۰ شب
  • ۹:۳۱  تا ۱۰:۴۵ شب
  • ۱۰:۴۶ شب تا ۱۲:۳۰ بعد از نیمه شب
  • ۱۲:۳۱ تا ۱:۴۵ بعد از نیمه شب
  • ۱:۴۶ بعد از نیمه شب تا صبح

اغلب می شنویم که آدم ها می گویند “من عصرها بسیار سرحالم” و یا “من صبح ها بسیار سرحالم.” کدام یک از گزینه های زیر درمورد شما صادق است؟

  • من فقط صبح ها سرحالم
  • من هم صبح ها و هم عصرها سرحالم اما صبح ها سرحالترم
  • من هم صبح ها و هم عصرها سرحالم اما عصرها سرحالترم
  • من فقط عصرها سرحالم

فرض کنید می خواهید در یک مسابقه در رشته کاری خود شرکت کنید. مثلاً مسابقه فروش کالا با سایر ویزیتورها، مسابقه ورزشی برای ورزشکاران، مسابقه آشپزی برای خانه داران، مسابقه ی خانه سازی برای کارگران ساختمانی و یا مسابقه ی علمی برای دانشجویان و دانش آموزان. شما کدام یک از گزینه های زیر را به عنوان ساعت برگزاری مسابقه انتخاب می کنید؟

  • ۶ تا ۹ صبح
  • ۹ صبح تا ۱۲ ظهر
  • ۱۲ ظهر تا ۳ بعدازظهر
  • ۳ تا ۶ بعدازظهر
  • ۶ بعدازظهر تا ۹ شب
  • ۹ شب تا ۱۲ نیمه شب

حال فرض کنید که می خواهید برای مسابقه مطرح شده در سؤال قبل، تمرین کنید. چه ساعتی از روز را برای تمرین کردن بیشتر ترجیح می دهید؟

  • ۶ تا ۹ صبح
  • ۹ صبح تا ۱۲ ظهر
  • ۱۲ ظهر تا ۳ بعدازظهر
  • ۳ تا ۶ بعدازظهر
  • ۶ بعدازظهر تا ۹ شب
  • ۹ شب تا ۱۲ نیمه شب

جدول نحوه ی امتیازدهی سؤالات

سؤالات گزینه ها امتیاز
۱ الف ۷
ب ۶
ج ۵
د ۴
ه ۳
۲ الف ۸
ب ۶
ج ۳
د ۱
۳ الف ۸
ب ۷
ج ۶
د ۵
ه ۴
و ۳
۴ الف ۸
ب ۷
ج ۶
د ۵
ه ۴
و ۳

چنانچه مجموع امتیازات شما بین ۱۰ تا ۱۲ باشد، شما در گروه جغدها قرار می گیرید. یعنی می توان گفت احتمالاً به صورت ژنتیکی شبها دیر می خوابید و شما افراد مناسبی برای شیفت های کاری شبانه به شمار می روید. شما بهتر است کارهای اساسی خود را شب ها انجام دهید چرا که صبح ها انرژی و تمرکز حداکثر ممکن را ندارید.

اگر شب ها دیر می خوابید و امتیاز بالاتر از ۱۲ بدست آورده اید، این بدان معناست که الگوی خواب شبانه شما، به صورت اکتسابی به وجود آمده است. در امتیاز ۱۳ تا ۱۷ شما یک فرد متوسط عصرگاهی می باشید و تمرکز شما عصرها در انجام کارهای مختلف بیشتر از صبح ها می باشد. شما بهتر است کارهای اساسی خود را عصر ها انجام دهید چرا که صبح ها فاقد انرژی و تمرکز حداکثر ممکن هستید.

چنانچه امتیازتان بین ۱۸ تا ۲۳ باشد، شما یک آدم بینابینی هستید و در هر دو زمان صبح و شب، توانایی تمرکز مناسب و خوب برای انجام کارهای متفاوت را دارید. شما می توانید کارهای اساسی خود را هم صبح ها و هم عصر ها انجام دهید چرا که در هر دو زمان، دارای انرژی و تمرکز لازمه هستید.

در صورتی که امتیازتان ۲۴ تا ۲۸ باشد، یک فرد صبحگاهی متوسط بشمار می روید و تمرکز شما صبح ها در انجام کارهای مختلف بیشتر از عصرها می باشد. شما بهتر است کارهای اساسی خود را صبح ها انجام دهید چرا که عصرها فاقد انرژی و تمرکز حداکثر ممکن هستید.

در نهایت، در حالتی که امتیاز ۲۹ تا ۳۱ را کسب کرده باشید، جزو دسته ی خروس ها قرار می گیرید یعنی احتمالاً به صورت ژنتیکی صبح های بسیار زود بیدار می شوید و تمرکز شما در این زمان از بقیه ساعات روز بسیار بیشتر است. شما بهتر است کارهای اساسی خود را از صبح بسیار زود آغاز کنید و تا پیش از ظهر به پایان برسانید چرا که عصرها انرژی و تمرکز لازمه را ندارید.

بنابراین پرسشنامه فوق نشان می دهد که فقط در صورت کسب امتیاز ۱۰ تا ۱۲ شما به صورت ژنتیکی شبها دیر می خوابید و یا اصلا نمی خوابید. تنها این دسته از افراد که همان ۵/۲ درصد استثنای جامعه هستند، قابلیت تغییر الگوی خواب خود را ندارند یا این تغییر برایشان بسیار مشکل است. اما اگر شما جزو گروهی باشید که شب ها دیر می خوابند یا اصلا نمی خوابند و امتیاز بالای ۱۲ کسب کرده اید، این امر نشان دهنده ی آن است که شما این الگوی خواب را به صورت اکتسابی بدست آورده اید و بنابراین قابلیت تغییر آن برایتان آسان خواهد بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید