استفاده از آمار برای رسیدن به بخش های مبتنی بر نیازها در تحقیقات بازار
تقسیم بندی ها در تحقیقات بازار مربوط به تعیین اندازه و ماهیت زیر گروه های یک جمعیت است و ممکن است بر اساس هر تعدادی از ویژگی ها باشد. بخشهای مصرفکننده را میتوان با توجه به جمعیتشناسی مانند جنسیت، سن، درآمد یا محل زندگی افراد شناسایی کرد. همچنین ممکن است گروههایی از مصرفکنندگان را با تفاوتهای روانی و گرافیکی آنها بشناسیم، نه فقط تفاوتهای جمعیتی و رفتارشان.
داده های طبقه بندی پرسشنامه ها داده های دموگرافیک را ارائه میدهند، در حالی که سؤالات در بدنه مصاحبه تحقیقات بازار جنبههای رفتار و نیازها را تعیین میکنند. جدولبندی متقابل دادهها در مورد این معیارها به ما امکان میدهد پاسخهای متفاوتی را در میان گروههای پاسخدهندگان ببینیم. این تقسیم بندی در ساده ترین سطح آن است و هر محقق تحقیقات بازار از جدول های رایانه ای یافته ها برای ایجاد گروه هایی از پاسخ دهندگان با تفاوت های مشخص استفاده می کند.
با این حال ، ما می توانیم از تکنیک های آماری ، به ویژه تجزیه و تحلیل چند متغیر در تحقیقات بازار ، استفاده کنیم تا بخش های پیشرفته تری ظاهر شوند. در یک مطالعه تقسیم بندی (یا حتی در یک مطالعه رضایت از مشتری) ، از پاسخ دهندگان خواسته می شود که تا چه اندازه با تعدادی از اظهارات موافق باشند. یا امتیاز ممکن است به طیف وسیعی از عوامل اختصاص یابد تا اهمیت آنها را نشان دهد.
پاسخ به این سؤالات نیازها و علایق پاسخ دهندگان را تعیین می کند. ترکیب احتمالی گروه بندی های مختلف در تحقیقات بازار سؤالات بسیاری در پرسشنامه از ۱۰۰۰ مصاحبه میلیون ها میلیون نفر است و ما به برخی از وسایل ایجاد ترکیبی نیاز داریم که دارای تناسب طبیعی باشند.
با استفاده از تکنیکی در تحقیقات بازار به نام تحلیل عاملی ، آماردانان می توانند تشخیص دهند که کدام گروه از ویژگی ها به بهترین وجه با هم تطابق دارند. پس از انجام این گروهبندی، معمولاً میتوان مضامین رایجی را مشاهده کرد، مانند افرادی که قیمتهای پایین را با کمی خدمات اضافی میخواهند، افرادی که خدمات یا افزونههای زیادی میخواهند و هزینه آنها را هم پرداخت می کنند، افرادی که نگران عوامل محیطی هستند و غیره . تحلیل عاملی در تحقیقات بازار تعداد زیادی از ویژگی ها را به یک زیر مجموعه کوچکتر اما نماینده کاهش می دهد. سپس به این زیرمجموعه ها برچسب هایی مانند «مبارزان قیمت»، «جستجویان خدمات» و هر عبارت دیگری داده میشود که به تیم بازاریابی کمک میکند تا بداند دقیقاً چه کسی را مورد خطاب قرار میدهد.
نیازهای گروه بندی شده که توسط تحلیل عاملی در تحقیقات بازار مشخص شدهاند، اکنون از طریق محاسبات بیشتر با استفاده از تکنیکی به نام تحلیل خوشه ای اجرا میشوند. این عوامل در تجزیه و تحلیل خوشه ای وارد میشوند، که الگوریتم های آن داده ها را در پارتیشن هایی که مشخص شده اند، بازآرایی میکنند و بنابراین تعیین میکنند که چگونه جمعیت به طور منظم در گروه های مختلف قرار میگیرد.
محبوبیت بسیار زیاد رویکرد آماری مرتبط به بخش بندی مبتنی بر آن است، و مطمئناً یک ابزار هدفمند مهم برای یافتن راه های جالب تر و احتمالاً مرتبط تر برای پرداختن به پایگاه مشتری است. با این حال، سلایق و نیازهای جمعیت ها دائماً در حال تغییر است و ما باید همیشه مراقب بخش های جدیدی باشیم که ممکن است بیش از یک نقطه در صفحه رادار فعلی نشان داده نشوند. به عنوان مثال، اگر گینس در دهه ۱۹۶۰ یک تقسیم بندی مبتنی بر نیاز را در میان مشتریان خود (عمدتاً مسن) انجام می داد، ممکن بود فرصت تغییر موقعیت نوشیدنی را به عنوان جوان و مد روز تشخیص ندهد. این بخش توسط یک سری از کمپین های تحقیقات بازاریابی زیرکانه توسعه یافته است.
نکات برتر
- در مورد اینکه نظرسنجی ها در تحقیقات بازار چقدر باید دقیق باشد، با حامی مطالعه مشورت و بررسی کنید. اگر آنها فقط به دنبال نشانگرهای جهت دار هستند، امکان راه اندازی یک نظرسنجی بزرگ و گران قیمت وجود ندارد.
- تفاوت بین نمونه گیری در تحقیقات بازارهای مصرفی و تحقیقات بازارهای تجاری به کسب و کار را تشخیص دهید. در بازارهای کسب و کار به کسب و کار محقق علاقه مند خواهید بود که خریداران و مشخص کننده ها را در شرکت هایی با اندازه های مختلف و در بازارهای عمودی مختلف نمونه گیری کند. در بازارهای مصرف، محققین بیشتر مایل به دستیابی به یک گروه نماینده از مصرف کنندگان یا مصرف کنندگان بالقوه خواهند بود.
- هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه کلی نمونه در تحقیقات بازار ، آن را از زیر مجموعه های پاسخ دهندگانی که علاقه مند به پاسخ دهی هستند انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که افراد کافی در هر یک از این دسته ها دارید. حداقل اندازه برای یک زیر مجموعه در یک بررسی کمی حدود ۵۰ نفر است. بنابراین، اگر میخواهید با مردان و زنان در چهار گروه سنی مختلف مصاحبه کنید، به حجم نمونه کل حداقل ۴۰۰ نفر نیاز خواهید داشت.
- هر جا که می توانید از آمار استفاده کنید، تا درک بیشتری از داده ها بدست آورید.
- از توابع آماری در اکسل استفاده کنید که به افراد غیرآماری در تحقیقات بازار این امکان را می دهد تا کارهای ساده ای مانند ارتباط بین دو مجموعه داده را انجام دهند. به عنوان مثال، ارتباط میزان رضایت کلی پاسخ دهندگان با امتیازاتی که آنها برای جنبه های فردی یک محصول یا خدمات می دهند، “اهمیت ناشی از هر یک از این عوامل فردی” را نشان می دهد. این امر می تواند باعث شود که از مردم بپرسید که در انتخاب یک برند یا تامین کننده چه مواردی مهم هستند.
خلاصه
- هر محقق تحقیقات بازار نیاز به درک اصول اولیه نمونه گیری دارد. تنها نظرسنجی هایی که می توان از نظر دقت اندازه گیری کرد، آنهایی هستند که بر اساس سرشماری یا نمونه تصادفی انجام می شوند. نمونهگیری ما را قادر میسازد تا نسبت کوچکی از کل جمعیت را در نظر بگیریم و نتیجه ای را که نمایانگر کل است، ایجاد کنیم.
- زمانی که بیش از ۳۰ مصاحبه تکمیل شده در تحقیقات بازار وجود داشته باشد، تغییرپذیری در پاسخها به سؤالات نظرسنجی کاهش مییابد. هر چه نتیجه مورد نیاز دقیق تر باشد، نمونه مورد نیاز بزرگتر است. اندازه مطلق نمونه است که اهمیت دارد. یک نمونه تصادفی متشکل از ۵۰۰ نفر یک نتیجه نظرسنجی را ایجاد می کند که می توانیم تقریباً مطمئن باشیم (۹۵ درصد اطمینان داریم) مثبت یا منفی ۴.۵ درصد از آنچه که اگر با همه افراد جامعه مصاحبه می کردیم به دست می آوردیم. نمونه ای که چهار برابر بزرگ تر باشد، نتیجهای دو برابر دقیق تر ارائه میدهد، زیرا بازدهی کاهش یافته از افزایش حجم نمونه وجود دارد.
- مشکلات عملی در ارتباط با نمونه های تصادفی در تحقیقات بازار وجود دارد. اکثر نظرسنجیهای تحقیقات بازار بر اساس نمونه های سهمیه ای انجام میشوند، که اطمینان حاصل می کند که ترکیب نمونه با تقسیم کلی جامعه یکسان است.
- بازارهای صنعتی و بسیاری از تحقیقات بازارهای تجارت به کسب و کار به رویکرد متفاوتی برای نمونه گیری نیاز دارند زیرا اعضای جمعیت (برخلاف بازارهای مصرف) دارای اندازه های بسیار متفاوتی هستند. فهرست هایی از شرکت هایی که بازار را تشکیل میدهند ساخته میشوند و بر اساس اندازه یا دسته بندی صنعتی آنها طبقه بندی میشوند. در بیشتر صنایع شرکت های مرتبط بسیار کم است و بنابراین تا حد امکان با بسیاری از آنها می توان مصاحبه کرد زیرا مصارف نامتناسب در بخش های مختلف خود را نشان می دهند.
- مدل سازی آماری به طور گسترده در تحقیقات بازار برای بدست آوردن عوامل پر اهمیت که باعث رضایت مشتری می شوند استفاده می شود. این نوع تجزیه و تحلیل اغلب نشان می دهد که مسائل آرام تر مانند رفتار دوستانه کارکنان و ارتباطات خوب بر رضایت مشتری نسبت به برخی از عوامل بهداشتی مانند قیمت، کیفیت محصول و تحویل تأثیر مثبت تری دارد.
- تحلیل یافته ها تقریباً همیشه شامل مقایسه نتایج بخش های مختلف (گروههای پاسخ دهندگان) است. تکنیک های آماری پیچیده تری برای کشف بخش های مبتنی بر نیاز استفاده می شود. تحلیل عاملی برای تقطیر بسیاری از رتبه بندی های نگرشی به گروههایی از موضوعات مشترک استفاده میشود. سپس از تجزیه و تحلیل خوشه ای در تحقیقات بازار برای یافتن اندازه این بخش ها در یک جمعیت استفاده می شود. اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران