Skip to main content

ارزش نام تجاری در بازاریابی

ارزش نام تجاری در بازاریابی

بدون شک یکی از با ارزش ترین دارای های نا ملموس  هر شرکتی نام تجاری آن است. از این رو یکی از وظایف اصلی هر بازاریابی مدیریت بهینه نام های تجاری هر شرکت است. خلق یک نام تجاری قوی هم نوعی هنر است هم نوعی علم. چنین کاری نیازمند برنامه ریزی دقیق، تعهد عمیق و بلند مدت و طراحی و اجرای برنامه های بازار یابی خلاقانه است. نام های تجاری قوی یکی از دلایل اصلی افزایش وفاداری مشتریان به حساب می آیند. در قلب هر نام تجاری قوی نیز یک محصول یا خدمت جذاب قرار دارد.

چیپ ویلسون یکی از کارآفرینان کانادایی، وقتی که در کلاس های یوگا شرکت می کرد متوجه شد که لباس های کتان  پلی استری که همکلاسی ها و خود او می پوشیدند، اصلا لباس های راحتی نبودند. بعد از آن بود که ویلسون تصمیم گرفت لباس های یوگای مشکی کاملا راحت و ضد عرقی را طراحی و عرضه و باشگاه یوگایی را تاسیس کند و این چنین بود که”لولولمن” متولد شد. شرکت برای رشد خود استراتژی بازاریابی عامیانه را در پیش گرفت و از همان ابتدا روابط احساسی بسیار عمیقی را با مشتریان خود برقرار کرد. لولولمن قبل از ورود یه یک شهر جدید اول مربی های یوگا یا مربی های بدنسازی مشهور آن شهر را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می کند. این مربی ها نیز به واسطه سال ها تلاش لولولمن در زمینه طراحی و فروش لباس های مخصوص یوگا، سمت «سفیری لولولمن» را با آغوش باز می پذیرند و از شاگردانشان در برنامه های ویژه معرفی محصولات لولولمن اسقتبال می کنند. علاوه بر این کار سفرای لولولمن وظیفه ارائه پیشنهاد به شرکت برای طراحی لباس های جدید را نیز بر عهده دارند. رابطه عاطفی مشتریان لولولمن با این شرکت به قدری عمیق است که حاضرند برای خرید یک شلوار مخصوص یوگا ۹۲ دلار بپردازند در حالی که شرکت های دیگری مثل نایک و آندر آرمور همین محصولات را با قیمت ۶۰ تا ۷۰ دلار عرضه می کنند.

لولولمن بعد از پشت سر گذاشتن چالش هایی در خصوص مسائل انبارداری و تدارکات، می خواهد از بازار لباس های یوگا فراتر برود و وارد بازارهای دیگری مثل لباس و تجهیزات مخصوص دوچرخه سواری، دو و شنا بشود. مثال شرکت لولولمن، به خوبی اهمیت مدیریت استراتژیک نام های تجاری در قرن ۲۱ را به بازاریاب ها گوشزد می کند. شرکت ها با مدیریت استراتژیک نام های تجاری، طراحی و اجرای فعالیت ها و برنامه های بازاریابی را با یکدیگر ادغام می کنند. هدف شرکت ها از این کار، خلق، سنجش، مدیریت و افزایش ارزش نام های تجاری است. فرآیند مدیریت  استراتژیک نام های تجاری از چهار مرحله زیر تشکیل می شود:

  • تعیین و کسب موضوع مطلوب برای نام های تجاری در بازار
  • طرح ریزی و اجرای برنامه های بازار یابی با هدف تقویت نام های تجاری
  • سنجش و تفسیر عملکرد نام های تجاری
  • افزایش و حفظ ارزش ویژه نام های تجاری

از قرن ها پیش، شرکت ها از نام تجاری به عنوان وسیله ای برای متمایز کردن محصولات خود از محصولات رقبا استفاده می کرده اند. در قرون وسطی در اروپا اعضای اتحادیه های هنرمندان به انتخاب و درج علامت تجاری روی محصولات ملزم بودند. در حقیقت نام تجاری در زمانی متولد شد که هنرمندان آثار هنریشان را امضا می کردند. اما امروزه نام های تجاری نقش مهمی را در بهبود زندگی مصرف کنندگان و افزایش ارزش مالی شرکت ها بر عهده دارند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!