سایت بازاریابی آقای بازاریاب به نقل از بانی سایت :

خلاقیت در بازاریابی را نمی توان از یک فرمول طراحی شده در اکسل به دست آورد. برای خلاقیت هیچ الگوریتمی وجود ندارد. شاید به همین دلایل خلاقیت در معرض ریسک تحت الشعاع گرفتن راحتی و قطعیت کار با داده های بزرگ قرار دارد. اما از آنجا که تعداد زیادی از بازاریاب ها این روزها تعادل بین هنر و علم را مورد توجه مجدد قرار داده اند، این روند در حال تغییر است.

آنها می دانند که وقتی خلاقیت را با پردازش داده می آمیزند، جادوی واقعی اتفاق می افتد. البته برخی بازاریاب ها، مانند فیل رامبل (Phil Rumbol)، مدیر بازاریابی سابق شرکت شکلات سازی کدبری (Cadbury)، از اینکه بسیاری از برندها همچنان به طور کامل خلاقیت را مورد توجه قرار نمی دهند، احساس ناامیدی می کند. او می گوید «اپل و گوگل، به عنوان دو شرکت ارزشمند دنیا، با خلاقیت به جایی که الان هستند رسیده اند. خلاقیت یک مهارت نرم در کسب وکار محسوب نمی شود؛ بلکه مهارت سختی است که می تواند کسب و کار را متحول کند و باید برای آن زمان گذاشته شود.» برخی از نوآورترین برندها، با وجود بار محتوایی زیاد، از طریق خلاقیت خود توجه مصرف کنندگان را جلب می کنند.

تقابل فرهنگ

این ایده که آژانس های خلاق مالکیت خلاقیت را بر عهده دارند، مفهومی است که اکنون تنها در عرصه بنگاه های تبلیغاتی وجود دارد. مت بارول (Matt Barwell)، مدیر بازاریابی شرکت تولیدکننده نوشیدنی بریتویک، دورانی را به خاطر می آورد که یکی از مدیران آژانسی که در آن کار می کرد گفته بود او باید فقط نگران فروش محصول باشد و کار تبلیغات را به دیگران بسپارد. او می گوید: «واضح است که آن روزها تغییر کرده است. همه افرادی که درگیر بازاریابی هستند، نقش خلاقانه ای برای ایفا کردن دارند. ما اقدامات زیادی انجام داده ایم تا مطمئن شویم خلاقیت را درون سازمان و آژانس هایی که با آنها کار می کنیم، تقویت می کنیم.»

article_image_one_319.jpg

ارائه گزارش کار نیز دیگر نشانه «خلاق بودن» نیست. بازاریاب های پیشرو دائما با آژانس های تبلیغاتی خود کار می کنند تا مسائل بزرگ را در پیش بینی هدف قرار دادن یک وظیفه خاص کشف کنند. به گفته اما کولتورپ (Emma Colthorpe)، مدیر بازاریابی شرکت مد و زیبایی جان لویس (John Lewis)، «بهترین ایده ها از داخل تیم هایی بیرون آمده اند که در آنها در مورد مشکلات، بلندپروازی ها و چالش ها قبل از آنکه گزارش عملکردی بیرون بیاید، بحث و گفت وگو کرده ایم.»

نیک جونز، مدیر مسوولیت اجتماعی شرکت ویزا می گوید «گزارش دادن به یک آژانس به این معنا نیست که چیزی بنویسیم و تحویل بدهیم و بعد منتظر بمانیم چه چیزی پیش می آید. برای ارائه گزارش باید مشکل را درون یک تیم مطرح کنیم تا به یک نگرش خلاقانه برسیم و در واقع به محیطی مشارکتی نیاز داریم.»طراحی یک گزارش خوب در نوع خود یک هنر است. نوشتن گزارشی که به اندازه کافی صریح و الهام بخش باشد و در عین حال قالب محکمی داشته باشد که بی طرفی را رعایت و ذهن ها را متمرکز کند، به مهارت زیادی نیاز دارد. طبق برخی رسوم بازاریابی، هر چقدر یک گزارش غیرعادی، عجیب و غریب تر باشد، کار خلاقانه تری صورت گرفته است.

دموکراسی سازی

همه گیر شدن تکنولوژی های دیجیتال مرزهای بین کسب وکارها را از بین می برد. در عصر رسانه های اجتماعی خلاقیت به واسطه کار فردی کمرنگ شده است. به همین دلیل، «همکاری» کلمه ای است که همه به زبان می آورند.دومینیک گرانسل، مدیر جهانی بازاریابی دیجیتال در شرکت مبادله ارز تراولکس می گوید «عصر دیجیتال نیازمند آن است که همه ما با سطوح بی سابقه ای از سرعت و انعطاف پذیری تفکر و کار کنیم. بازاریاب ها و آژانس های بازاریابی باید همکاری نزدیک تری با هم داشته باشند تا ایده های جدید را مطرح کنند. فرآیندهای خطی که افراد را در نقش های خاص طبقه بندی می کند، توانایی ما را برای بهره برداری از قوه ادراک جمعی محدود می سازد.»

به هر حال، واقعیت ناخوشایند این است که همکاری کار بسیار سختی است و افراد کمی وجود دارند که به خوبی از عهده آن برآیند. ما به عنوان انسان به طور طبیعی می خواهیم برای قلمرومان و حفاظت از خود و چیزهایی که داریم، بجنگیم. همکاری یک عامل مزاحم است، چون مستلزم آن است که به جای رقابت کردن، خودمان را در معرض آسیب پذیری قرار دهیم (مثلا به اشتراک گذاری یک ایده به جسارت و محیط مناسب نیاز دارد) و نقش خوب و حمایتگر داشته باشیم.

پاتریک کولیستر، مدیر طراحی شرکت گوگل معتقد است برندها باید مدیران خلاقی استخدام کنند تا همکاری را تسهیل کنند. او می گوید «بخش های مختلف باید با یکدیگر همکاری کنند، اما در عین حال برای به دست آوردن بودجه بیشتر با هم در رقابت هستند. داشتن یک مدیر داخلی خلاق که اختیاراتی مشابه مدیرعامل داشته باشد، ایده خوبی در این راستا است. وجود فردی که موضوع برند را بشناسد و آن را به یک ایده هسته ای تبدیل کند و بتواند با همه آژانس ها همکاری داشته باشد، ضروری است.»

همکاری معمولا با هم رایی اشتباه گرفته می شود که این به ضرر خلاقیت است. همکاری به این معنا نیست که همه را راضی نگه داریم، بلکه یعنی یکدیگر را به چالش بکشیم تا به ایده ای بزرگ برسیم که حاصل جمع ایده همه است. اگر بخواهید همه را راضی نگه دارید، کمپین کاملا بی اثری در دستان خود دارید. مطمئنا احترام گذاشتن به عقاید یکدیگر اهمیت دارد، اما خلاقیت خوب از ریسک کردن به دست می آید، نه تلطیف کردن یک ایده، به طوری که نتیجه دوری از تفکر جسورانه و تغییرپذیر در ذهن یک فرد خاص باشد. بازاریاب ها باید در برابر وسوسه معرفی یک ایده قبل از تصویب آن و صرفا برای اینکه نام خود را بر آن مهر بزنند، مقاومت کنند، چون این کار با فرهنگ خلاقانه دموکراتیک و دیجیتال محور امروز در تقابل است.

تهیه و تدوین : واحد تامین محتوا

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
1 پاسخ به اثر خلاقیت در بازاریابی
  1. Mrvisitor.ir, thank you for this post. Its very inspiring.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.