اتحادیه پولی اروپا (Europe's monetary union), بزاززاده

اتحادیه پولی اروپا (Europe’s monetary union)

اتحادیه پولی اروپا (Europe’s monetary union)

در سال ۱۹۹۲ طبق پیمان ماستریخت اتحادیه پولی اروپا تأسیس شد. بانک مرکزی اروپا و پول واحد اروپایی یعنی یورو و نرخ های ثابت ارزی بوجود آمدند. البته ایجاد اتحادیه پولی با تأخیر روبرو شد زیرا مارک آلمان تقویت شده بود و از طرفی در اروپا رکود ایجاد شده بود و بحرانی بوجود آمد که ارزش پوند انگلستان و پزوتای اسپانیا بسرعت کاهش پیدا کرد. آلمان هم برای بازسازی آلمان شرقی و تعیین نرخ بهره بالا برای سرمایه گذاران خارجی باعث بالا رفتن سریع ارزش مارک شد. کشورهای عضو بر این باور بودند که آلمان قصد تسلط به اروپا را دارد. کشورهای یورولند(Euro Land) آنهایی هستند که در ابتدا به اتحادیه اقتصادی اروپا ملحق شدند که شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، باژیک لوکزامبورگ، هلند، اتریش، فنلاند، ایرلند، اسپانیا و پرتقال هستند. دراتحادیه پولی اروپا(EMU) یک بانک مرکزی فعال، واحد پولی مشترک و سیاست پولی مشترک وجود دارد.

  • پیدایش یورو

درسال ۱۹۹۱ رهبران کشورهای عضو در شهر ماستریخت هلند جلسه ای تشکیل دادند تا یک واحد پولی اروپایی ایجاد کنند. اقتصاد دانان اعتقاد داشتند که پول مشترک باعث بقای روابط اقتصادی بین کشورهای عضو می شد، بعضی از اعضاء مخالفت کردند که یکی از مخالفان انگلستان بود، زیرا در زمان مذاکرات از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی نداشت. سرانجام ۱۲ کشور از اعضاء، پیمانی را امضاء کردند که تا سال ۱۹۹۹ با پول واحد اروپا موافقت کنند که در آن زمان سوئد، نروژ، دانمارک و یونان هم علاوه بر انگلستان نپذیرفتند. مفاد این پیمان به این قرار بود که شرایط خاصی را ایجاد کنند از جمله نرخ تورم پائین، نرخ تبدیل پول با ثبات باشد، همچنین بدهی بخش دولتی به عمومی حداکثر تا ۶۰% تولید ناخالص داخلی باشد. در ابتدا دستیابی به این اهداف با تردید بود اما به تدریج از نظر اقتصادی شرایط مناسب شد.

  • نقش بانک جهانی

پس از جنگ جهانی دوم به منظور بازسازی اروپا، ایالات متحده و تعدادی از کشورها که درکنفرانس پولی برتن وودز( (Bretton Woodsحضور داشتند، یک بانک بین المللی ترمیم و توسعه بوجود آوردند. وظیفه این بانک دادن وام کم بهره بود که از آن برای ویرانیهای اروپا استفاده می شد. آمریکا بعد از آن طرحی به نام مارشال را اجرا کرد که طبق آن مستقیماً به اروپا کمک مالی کرد، در نتیجه بانک جهانی هم شروع کرد به دادن وام به کشورهای کمتر توسعه یافته تا آنها از نظر اقتصادی رشد کنند. در سال ۱۹۵۰ کمک های خود را بیشتر کرد و در زمینه هایی چون احداث نیروگاه برق، حمل و نقل و راه سازی دراولویت قرار داشت. درسال ۱۹۶۰ طرح های حمایتی خود ازجمله کشاورزی، آموزشی، کنترل جمعیت را توسعه داد. تسهیلات مالی این بانک طبق دو روش صورت می گرفت:

  • از طریق فروش اوراق قرضه که گیرنده وام بازپرداخت خود را طبق نرخ بهره بازار پرداخت کند که این وام شامل هزینه تأمین مالی بانک به اضافه درصدی برای سایر هزینه ها بود.
  • منابع مالی که توسط مؤسسه جهانی توسعه در اختیار کشورهای نیازمند قرار می گرفت و توسط کشورهای غنی نظیر آمریکا، ژاپن، آلمان تأمین می شد و نرخ بهره ای که برای کشورهای فقیر درنظر می گرفتند حدود ۱% بود. نقش این بانک با تشویق آنها به سمت توسعه زیربنایی ازنظر عدالت اقتصادی با اهمیت بوده است.

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

6 دیدگاه روشن اتحادیه پولی اروپا (Europe’s monetary union)

  • Avatar
    مینا جعفر صابونچی

    مختصر و مفید… با تشکر از شما و استاد گرامیتان
    قلمتان در راه رشد و تعالی کشور….

    • Avatar

      با سلام از اینکه نظرتان را در مورد مطلب من اعلام فرمودید سپاس گزارم پاینده باشید

  • Avatar
    محسن سروری/علمی کاربردی24

    باسلام .خانم عظیمی امیدوارم شاهد کارهای بیشتری از شما باشیم.

  • Avatar

    باسلام
    خیلی زیبا مطلب خود رابه رشته تحریر در آورده اید باآرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

  • Avatar
    محبوبه نوروزی

    عالی بود. موفق باشید

  • Avatar

    با تشکر و خسته نباشید خدمت شما دوست گرامی امیدوارم در پست های بعد از این هم موفق باشید مطلبتون قابل درک و جالب بود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!