Skip to main content

ابزارهای محققان کمی در تحقیقات بازار

 

ابزارهای محققان کمی در تحقیقات بازار

  • مصاحبه های حضوری

در روزهای اولیه تحقیقات بازار، تقریباً تمام نظرسنجی‌ها به‌صورت چهره به چهره توسط مصاحبه‌کنندگان مجهز به کلیپ ‌بورد و پرسش ‌نامه انجام می‌شد. برخی از مصاحبه های حضوری همچنان مناسب هستند، به عنوان مثال در مراکز خرید، در نمایشگاه ها یا حتی در خیابان های شلوغ. اما فقط تعداد محدودی از نظرسنجی ‌های حضوری بزرگ برای اهداف کمی انجام می‌شود، نه تنها به دلیل هزینه بالا، بلکه برای امنیت مصاحبه‌کنندگان این امر صورت خواهد گرفت.

  • مصاحبه های تلفنی

در کشورهای توسعه ‌یافته، با زیاد تر شدن جمعیت و خرید بیشتر تلفن‌ ها، مصاحبه ‌های تلفنی به سرعت جایگزین مصاحبه‌های رو در رو شد. یک مصاحبه تلفنی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای اطلاعاتی را که در طی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مصاحبه رو در رو بدست می آوردیم به ما می دهد. معمولاً هم این مصاحبه های تلفنی با هزینه کمتر، به ویژه در نظرسنجی های کسب و کار به کسب و کار انجام می شود. با این حال، در طول دهه گذشته، بسیاری از خانوارها درخواست کرده اند که در فهرست راهنماهای تلفن قرار نگیرند و بنابراین برای نمونه گیری در دسترس محققین نبودند. در همان زمان، تلفن‌ های خانگی به سرعت با تلفن‌های همراه جایگزین شدند و پاسخ‌ دهندگان بالقوه دوباره از چارچوب نمونه حذف می شوند، زیرا لیست شماره‌های تلفن همراه در دسترس عموم قرار ندارند. امروزه مصاحبه‌ های تلفنی بیش از یک دهم کل مصاحبه‌ هایی را تشکیل می‌دهند که توسط صنعت انجام می‌شود، و بسیاری از این مصاحبه ‌ها برای مطالعات تجاری به کسب و کار هستند.

  • نظرسنجی های آنلاین

امروزه نظرسنجی های آنلاین به عنوان منبع غالب  تحقیقات بازار کمی انتخاب شده اند. این نظرسنجی‌ هایی که باید توسط خود فرد تکمیل شود را می ‌توان بر روی تلفن ‌های همراه، تبلت و رایانه هم دریافت کرد و در عرض چند دقیقه به سرعت و کارآمد مدیریت کرد. این روش در کاهش هزینه و بهبود سرعت تکمیل  تحقیقات بازار کمی، گام های مهمی برداشته اند. درباره نظرسنجی های آنلاین در فصل ۱۵ بیشتر بخوانید.

هدف از انجام تحقیقات کمی چیست؟

هدف از  تحقیقات بازار کمی، تولید دانش و ایجاد درک در مورد جهان اجتماعی است. تحقیقات کمی توسط دانشمندان علوم اجتماعی، از جمله محققان ارتباطات، برای مشاهده پدیده‌ها یا رویدادهایی که بر افراد تأثیر می‌گذارند استفاده می‌شود. متخصصان علوم اجتماعی به مطالعه افراد می پردازند. تحقیق کمی راهی برای یادگیری گروه خاصی از افراد است که به عنوان جامعه نمونه شناخته می شود. با استفاده از تحقیق علمی،  تحقیقات بازار کمی بر داده‌هایی که مشاهده یا اندازه‌گیری می‌شوند برای بررسی پرسش‌های مربوط به جامعه نمونه تکیه می‌کنند.

تجزیه و تحلیل داده های کمی

پس از جمع آوری داده ها، ممکن است لازم باشد قبل از تجزیه و تحلیل، آن ها را پردازش کنید. به عنوان مثال، داده های نظرسنجی و آزمون ممکن است نیاز به تبدیل از کلمات به اعداد داشته باشند. سپس می توانید از تجزیه و تحلیل آماری برای پاسخ به سوالات تحقیق خود استفاده کنید. آمار توصیفی خلاصه ای از داده های شما را در اختیار شما قرار می دهد و معیارهای میانگین و متغیر را در بر می گیرد. همچنین می‌توانید از نمودارها، نمودارهای پراکنده و جداول فرکانس برای تجسم داده‌های خود و بررسی هر گونه روند یا خروجی استفاده کنید. با استفاده از آمار استنباطی، می توانید بر اساس داده های خود پیش بینی یا تعمیم دهید. می توانید فرضیه خود را آزمایش کنید یا از داده های نمونه خود برای تخمین پارامتر جمعیت استفاده کنید.

مزایای تحقیق کمی

تحقیقات بازار کمی اغلب برای استانداردسازی جمع آوری داده ها و تعمیم یافته ها استفاده می شود.

نقاط قوت این رویکرد عبارتند از:

  • همانند سازی

تکرار مطالعه به دلیل پروتکل های استاندارد جمع آوری داده ها و تعاریف ملموس مفاهیم انتزاعی امکان پذیر است.

  • مقایسه مستقیم نتایج

مطالعه را می توان در محیط های فرهنگی دیگر، زمان ها یا با گروه های مختلف شرکت کنندگان بازتولید کرد. نتایج را می توان از نظر آماری مقایسه کرد.

  • نمونه های بزرگ

داده های نمونه های بزرگ را می توان با استفاده از روش های قابل اعتماد و سازگار از طریق تجزیه و تحلیل داده های کمی پردازش و تجزیه و تحلیل کرد.

  • آزمایش فرضیه

استفاده از روش‌های رسمی و تثبیت‌شده آزمون فرضیه به این معنی است که شما باید قبل از نتیجه‌گیری، متغیرهای تحقیق، پیش‌بینی‌ها، جمع‌آوری داده‌ها و روش‌های آزمون خود را به دقت بررسی و گزارش کنید.

معایب تحقیق کمی

علیرغم مزایای  تحقیقات بازار کمی، گاهی اوقات در توضیح موضوعات پیچیده تحقیق ناکافی است. محدودیت های آن عبارتند از:

  • سطحی نگری

استفاده از تعاریف عملیاتی دقیق و محدود کننده ممکن است به اندازه کافی مفاهیم پیچیده را نشان دهد. برای مثال، مفهوم خلق و خوی ممکن است فقط با یک عدد در  تحقیقات بازار کمی نشان داده شود، اما با توضیح در تحقیقات کیفی توضیح داده شود.

  • تمرکز محدود

متغیرهای از پیش تعیین شده و روش‌های اندازه‌گیری می‌تواند به این معنی باشد که سایر مشاهدات مرتبط را نادیده می‌گیرید.

  • سوگیری ساختاری

علیرغم رویه های استاندارد شده، سوگیری های ساختاری همچنان می تواند بر  تحقیقات بازار کمی تأثیر بگذارد. داده های از دست رفته، اندازه گیری های نادرست یا روش های نمونه گیری نامناسب سوگیری هایی هستند که می توانند منجر به نتیجه گیری اشتباه شوند.

  • فقدان زمینه

تحقیقات بازار کمی اغلب از تنظیمات غیرطبیعی مانند آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند یا زمینه‌های تاریخی و فرهنگی را که ممکن است بر جمع‌آوری داده‌ها و نتایج تأثیر بگذارد در نظر نگیرد.اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران

شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در قالب شرکت رسمی ایده سازان بازار فردا به عنوان مجری انواع پروژه های تحقیقات بازار کمی و کیفی آماده ارائه خدمات مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی به شما عزیزان می باشد.

……………………………………………………………………………………………………………………………..

درباره موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بیشتر بدانیم!

شرکت ایده سازان بازار فردا به شماره ثبت ۵۹۴۸۶۴، که به اختصار ” موسسه تحقیقات بازاریابی ایده ” نامیده می شود، کار خود را از سال ۱۳۹۴ بصورت حرفه ای شروع کرد؛ لازم به ذکر است شرکت تحقیقات بازار ایده دارای دو مجوز دولتی از مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای اجرای فعالیت های تحقیقات بازار و همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت برای تکمیل پرونده های اعتبارسنجی مشتریان صادراتی است. این شرکت تحقیقات بازاریابی در ابتدای امر فقط در حوزه اجرای پروژه های تحقیقات بازار میدانی و بیشتر از نوع تحقیقات کمی فعال بود؛ در سال ۱۳۹۷ همزمان با تاسیس شرکت تحقیقات بازاریابی ایده، فعالیت های تحقیقاتی خود را در حوزه های داخلی و برون مرزی نیز گسترش داد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در طول ۸ سال گذشته پروژه های میدانی و عملیاتی متعددی را در حوزه داخلی و همچنین خارجی انجام داده است؛ در این بین در طی سال های گذشته بخشِ کلینیک مشاوره کسب و کار ایده نیز با تمرکز بر سه حوزه آموزش، مشاوره و نظارت بر پروژه های بازاریابی صادراتی فعالیت داشته است. مدیریت گروه تحقیقات بازاریابی ایده بر عهده آقای دکتر بزاززاده است؛ ایشان سوابقی درخشان در حوزه صادرات به کشورهای امارات متحده عربی(دبی)، عراق، عمان و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی دارند. لازم به ذکر است این شرکت در شهرهای تهران و دبی دفتر کار تحقیقات بازاریابی دائم  و رسمی دارد.

شرکت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت تحقیقات بازاریابی را می توان در ایران یافت که در عرصه بین المللی نیز فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در کشورهای عربی و آفریقایی در سال های قبل، می توانید از خدمات این مجموعه به عنوان مجری پروژه های تحقیقات بازاریابی خود در حوزه داخلی و صادراتی استفاده کنید. با توجه به حضور دائمی شرکت ایده سازان بازار فردا در کشورهای عربی و آفریقایی و همچنین داشتن یک آفیس دائم در شهر دبی، امکان اجرای انواع پروژه های تحقیقاتی، از محاسبه Market Size گرفته تا Brand Awareness برای این شرکت آسان می باشد.

بدون شک کشور امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، هاب اقتصادی منطقه خاورمیانه است؛ از اینرو اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازاریابی در این منطقه برای شروع امر صادرات می تواند کمک شایانی به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در عرصه بین الملل بنماید. روش کار شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در امر اجرای پروژه های تحقیقات بازار به دو بخش Desk Research و تحقیقات بازار میدانی تقسیم می گردد. در بخش اول بعد از یک جلسه مشاوره ابعاد مسئله و نیاز شما به بحث بازاریابی و تحقیقات بازار مشخص می گردد و بعد از تکمیل فایل RFP در قالب یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ روزه یک Desk Research حرفه ای برای فروش محصول شما انجام خواهد گرفت؛ در صورتی که نتایج بخش اول رضایت بخش بود وارد فاز دوم که همان تحقیقات بازار میدانی می باشد خواهیم شد. در فاز دوم بر اساس پراکندگی جغرافیایی مشتریان هدف در سطح بازار دبی و یا هر کشور عربی و یا آفریقایی، طول مدت زمان اجرایی پروژه و همچنین هزینه های عملیاتی آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. برای آگاهی از فرایند اجرایی پروژه های تحقیقات بازار صادراتی با شماره واتس اپ ۰۰۹۷۱۵۶۱۵۴۴۱۷۷ تماس حاصل فرمایید.

تیم تحقیقاتی شرکت تحقیقات بازار ایده در داخل کشور نیز قوی می باشد و با در اختیار داشتن پرسشگران آموزش دیده خود در تمامی استان های کشور امکان اجرای انواع پروژه های پایش، آمارگیری و پرسشگری در حوزه های مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را دارد. با عنایت به اینکه تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بر روی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک کشور می باشد بنابراین اکثر پروژه های اجرا شده در حوزه صنایع روغن موتور، قیر، فولاد، پتروشیمی، انواع مواد غذایی و خوراکی، برق و الکتریک، فرش، مبلمان، صنعت ساختمان، کاشی و سرامیک، انواع مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سایر صنایع فعال در کشور بوده است.

در انتها باید به این امر اشاره بکنیم که موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی راهنمایی شما برای اجرای انواع پروژه های تامین منابع مالی صادراتی، اعتبارسنجی خریداران خارجی، ارائه انواع پوشش ها و تضمین های دولتی فروش صادراتی بر اساس اعتبار و ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد را دارد. شایان ذکر است این صندوق با همکاری سازمان جهانی آنکتاد، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و به پشتوانه حمایت های مالی دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار در قالب انواع پوشش برای ریسک های سیاسی و تجاری صادرات و انواع ضمانتنامه های اعتبار ریالی و ارزی، به صادرکنندگان کالاها و خدمات و همچنین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی کمک کرده است. لذا ما در دپارتمان خدمات برون مرزی خود این توانایی را داریم که در کنار سایر خدمات تخصصی تحقیقات بازاریابی، به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان کمک نماییم تا مشتریان خارجی خود را اعتبارسنجی نموده و با حمایت یک سازمان دولتی با کمترین ریسک ممکن، کالا و یا خدمت خود را صادر کنند و در صورتی که متحمل خسارت شدند بنا به نوع خسارت وارده و بعد از بررسی های واحد خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، بین ۹۰ الی ۹۵ درصد خسارت خود را از این صندوق دولتی دریافت نمایند.

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید