نام تجاری یا همان برند از سالیان دور در فعالیت های خرید و فروش کالا و یا خدمات مورد استفاده بوده است. استفاده از برند برای تولیدکنندگان و فروشندگان در گذشته به شکل امروزی نبوده است. به عنوان نمونه در اوایل استفاده از نام تجاری، از آن به عنوان یک علامت استفاده می کردند که گله داران برای متمایز کردن گله های گوسفند و یا گاو خود از آن بهره می بردند. پس از گذشت مدتی جوامع مختلف به سمت صنعتی شدن حرکت کردند و این حرکت بر روی طرز استفاده نام تجاری تاثیر گذار بود.

نام تجاری یعنی…

“(برند یک نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالا ها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن کالا ها یا خدمات از کالا ها یا خدمات رقبا به کار می رود. انجمن بازاریابی امریکا)” کتاب برند سازی به شیوه فولک لوریک

تولیدکنندگان در ابتدا برای ساخت برند از نام خود استفاده می کردند اما، این روند به مروز زمان تغییر کرد. نام تجاری برای یک تولیدکننده با ارزش ترین دارایی اوست بنابر این صنعت توریسم نیز می تواند به عنوان یک دارایی به نام تجاری گردشگری نگاه کند. استفاده از برند در حوزه ی توریسم سبب می شود محصول و خدمات یک کشور با آن نام تجاری شناخته شوند و در ذهن گردشگران جا بیفتند. به همین علت است که امروزه بسیاری از کشور ها که حتی جاذبه های گردشگری پایینی دارند تلاش های بسیاری را برای ساخت برند گردشگری خود می کنند تا بتوانند گردشگر بیشتری را جدب کنند.

“هدف از ایجاد یک نام تجاری توریستی ارتقا صنعت توریسم کشو رهای میزبان است. ارتقا نام تجاری توریستی یک کشور تنها بر صنعت توریسم آن کشور اثرگذار نیست، بلکه به مرور زمان یک نام تجاری فعال در حوزه تورسیم می تواند بر سایر فعالیت های کشور های میزبان اثرگذار باشد .به عنوان مثال: سرمایه گذاری های داخلی و یا خارجی، مهاجرت کارگران، افزایش صادرات، افزایش مناسبت های سیاسی و …از جمله حوزه هایی هستندکه  می توانند تحت تأثیر نام تجاری صنعت توریسم و گردشگری قرار گیرند.” کتاب برند سازی به شیوه فولک لوریک

نام تجاری در صنعت توریسم می تواند از اجزای مختلفی تشکیل شود:

نام؛ لگو؛ کاراکتر؛ شعار های تبلیغی؛ بسته بندی

بسته بندی

“این جز از نام تجاری تا چند سال پیش مورد توجه بازاریابان قرار نگرفته بود .بسیاری از تولیدکنندگان نیز محصول های با کیفیت خود را بدون بسته بندی مناسب روانه بازار های توریستی می کردند اما، با گذشت زمان؛ بسته بندی توجه بسیاری از مصرف کنندگان  را به سمت خود جلب کرد. بسته بندی ویترین محصو ل ها  است .یک بسته بندی جذاب و با محتوا می تواند مانند آهنربایی خریداران را به سمت محصول جذب کند.” کتاب برند سازی به شیوه فولک لوریک

استفاده از یک برند مناسب و تاثیر گذار، سبب می شود بازاریابی در این صنعت بسیار بهتر و هدفمند تر رخ دهد و سود خوبی را عاید کشور خواهد کرد.

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

2 دیدگاه در آیا نام تجاری مناسب در صنعت توریسم نیاز است؟
  1. سلام
    برای انتخاب نام برند مناسب چه راه کارهای رو میشه انجام داد؟
    ممنون میشم راهنمای کنید

    • واحد تامین محتوا ۷ بهمن, ۱۳۹۶ در ۰۵:۱۹ پاسخ

      با سلام و وقت به خیر خدمت شما
      برای ساخت یک برند خوب باید این نکته ها رو رعایت کنید؛
      برند باید ویژگی محصول یا خدمتتون رو نشون بده
      تلفظ اون سخت نباشه. طوریکه بیشتر مردم بتونن بیانش کنند.
      معنی خوبی داشته باشه و اگر محصول شما صادراتی هست تو سایر زبان ها بسته به مقصد های صادراتی شما، باید معنی خوبی بده.
      باید گیرا و گویا و رسا باشه…..
      نشون دهنده هویت ملی باشه چون شاید بازار صادراتی هم داشته باشید.
      برای این که بهتر با این مقوله آشنا بشید بهتره یک بار کتاب
      برندسازی به شیوه فولک لوریک رو مطالعه کنید. مباحث این کتاب دید خوبی به شما می ده.
      نگرش شما در راه ارتقا پیشرفت کشورمان………
      واحد تامین محتوا


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.