Skip to main content

آیا عوامل اجتماعی بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار

عوامل اجتماعی از جمله عواملی هستند که می توانند بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار باشند و خود به چند زیر بخش تقسیم می شوند. عوامل اجتماعی می توانند شامل: طبقه اجتماعی؛ گروه؛ خانواده؛ مقام یا نقش های اجتماعی باشند. اما هر کدام از این زیر بخش ها تاثیر خاص خود را بر رفتار مصرف کننده می گذارد.

طبقه های اجتماعی

طبقه اجتماعی خود شامل بخش های متعددی چون: درآمد، شغل، ثروت و تحصیلات است. هر جامعه ایی در هر کجای دنیا طبقه های اجتماعی خاص خود را دارد و در کل نمی  توان جامعه را بدون طبقه اجتماعی در نظر گرفت. به جرات می توان گفت طبقه های اجتماعی بخشی شناخته شده و دائمی از یک اجتماع هستند و افراد متعلق به هر طبقه ارزش های رفتاری خاص خود را دارند. این ارزش های رفتاری می توانند بر خرید مصرف کننده ها تاثیر گذار باشند.

گروه

گروه بخش دیگری از عوامل اجتماعی است که بر رفتار مصرف کننده تاثیر می گذارد. گروه های اجتماعی می توانند شامل گروه های اولیه، گروه های ثانویه و گروه های مرجع باشند. گروه اولیه گروهی است که افراد با اعضای آن به شکل غیر رسمی و متقابل و البته منظم در ارتباط هستند. این گروه می تواند شامل: دوستان شما، خانواده هایتان، همسایه ها و حتی همکاران باشد. اگر اعضای گروه روابط متقابل ولی رسمی تر و نامنظمی داشته باشند می توانیم به آن گروه ثانویه بگوییم. گروه ثانویه شامل گروه های مذهبی، اتحادیه های تجاری و شورا های حرفه ایی باشند. اعضای این گروه  اگر چه رابطه رسمی تری بر هم دارند اما، واقعیت این است که بر رفتار مصرف کننده در خرید اثر گذار هستند. گروه مرجع نیز یکی دیگر از عوامل اجتماعی است. گروه های مرجع هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار هستند. این گروه ها تاثیر فوق العاده ایی بر رفتار مصرف کننده دارند. رهبران خط دهنده در این نوع گروه ها قرار می گیرند. این رهبران مهارت، شخصیت، دانش یا سایر ویژگی های خاص دیگری دارند که می توانند بر رفتار مصرف کننده اثر گذار باشند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!