Skip to main content

آیا تضمینی برای استراتژی های بازاریابی بلندمدت وجود دارد؟

By فروردین ۱۳, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

آیا می توان با مجموعه ای از راهکارها، طرح ها و زمان بندی ها، کارایی و بهره وری تلاش های بازاریابی شرکت را برای همیشه حفظ کنیم؟

برای اغلب مدیران ارشد بازاریابی، فکر کردن به آینده استرس زا است. شرایط بازار به سرعت تغییر می کند و رشد تکنولوژی شتاب زیادتری به خود می گیرد. یک رقیب قدرتمند، یک روند جدید یا یک تکنولوژی نوظهور ممکن است کسب وکار شما را برای همیشه از صحنه خارج کند، یا لااقل آسیب هایی جدی به شما وارد کند.

اینجا است که مفهوم «تضمین آینده» مطرح می شود. سؤال این است که آیا می توان با استفاده از مجموعه ای از استراتژی ها، رویکردها و تغییرات، بازاریابی تضمین شده ای داشته باشید که کمتر در معرض تهدیدات آتی قرار بگیرد؟ ازآنجاکه آینده کاملاً غیرقابل پیش بینی است، آیا اصولاً ضمانتی وجود دارد؟

انواع تهدیدات

بیایید مصونیت آتی را با مرور انواع مسائلی که رویکردهای فعلی بازاریابی ما را تهدیدی می کنند، موردبررسی قرار دهیم:

۱- رقابت

رقابت مستقیم همیشه یک تهدید جدی محسوب می شود. اگر یک بازاریاب زیرک، با ارزیابی مدل کسب وکار شما متوجه شود که می تواند رویکرد مؤثرتری در پیش بگیرد (مثل قیمت گذاری پایین تر یا کانال های توزیع بهتر)، آن ها می توانند به سرعت بخش عظیمی از سهم بازار شما را از آن خود کنند.

۲- تکنولوژی مصرف کننده

تکنولوژی جدیدی که در دست مشتریان شما قرار می گیرد، ممکن است کانال انتخابی شما را منسوخ کند. به همه ی صنایعی فکر کنید که با ظهور اینترنت، به پایان راه خود رسیدند: آژانس های مسافرتی، دانشنامه ها، کتاب فروشی ها و به زودی تلویزیون های کابلی. یا تصور کنید اگر کمپین deletefacebook# به رشد خود ادامه دهد تا جایی که این پلتفرم را از صحنه خارج کند، اگر شما پیش ازاین ۸۰ درصد تلاش های بازاریابی خود را روی فیس بوک متمرکز کرده باشید، چه اتفاقی رخ می دهد؟

۳- تکنولوژی تجاری

این فقط تکنولوژی مصرف کنندگان نیست که تهدیدی برای شما محسوب می شود. اگر یک رقیب (یا صنایع مختلف) از تکنولوژی تولید یا توزیع بهتری بهره مند شوند، می توانند کارایی و جذابیت برند شما را کاهش دهند. در این صورت استراتژی های قدیمی بازاریابی شما جوابگوی بازار نیست.

۴- تغییر ترجیحات مصرف کننده

می دانیم که علت شکست ۴۲ درصد از شرکت ها، عدم نیاز بازار به محصولات عرضه شده ی آن ها است. ولی داستان همیشه این طور شروع نمی شود. اگر مصرف کنندگان ناگهان احساس کنند که تمایل و علاقه ای به محصولات شما ندارند، حتی بهترین کمپین بازاریابی هم نمی تواند مشکل را حل کند.

بهترین استراتژی هایی که به آینده ی بازاریابی امنیت می بخشند

بدیهی است که ما می خواهیم شرکتمان را در برابر این تهدیدها محافظت کنیم. اما بهترین راهی که پیش رو داریم چیست؟

۱- از تکنولوژی هایی استفاده کنید که می توانید با آن ها رشد کنید

در مرحله ی اول، زمانی که می خواهید زیرساخت های فناوری شرکت را بسازید یا استراتژی خاصی را برای بازاریابی انتخاب کنید، با اطمینان گزینه ای را انتخاب کنید که به مدت طولانی با شما خواهد بود و می توانید آن را در طول زمان ارتقا دهید. به سختی می توان پیش بینی کرد که استراتژی ها و محصولات تکنولوژی تا چه مدت دوام خواهند داشت و چه زمانی از بین می روند. اما اگر روی محصولاتی متمرکز شوید که احتمال رشد بالایی دارند و به راحتی قابل اصلاح و ارتقا هستند، شانس زیادتری برای حفظ آن خواهید داشت.

۲- خودتان را به هیچ استراتژی خاصی وابسته نکنید

در هیچ یک از بخش های کسب وکار، به استراتژی های ثابت وابسته نشوید. اصلاً مشخص نیست پروسه ای که امروز به شما خوب جواب می دهد، فردا هم کارایی داشته باشد. بنابراین همیشه برای تغییرات ملموس و جدی آماده باشید. تجربه ی تای کیزل از شرکت OnDeck مثال خوبی در این زمینه است. او برای شرکتی کار می کرد که مدیرعاملش در طول یک سال مجبور شد پنج بار برنامه های اصلی تولید را تغییر دهد. نوسانات مداوم هدف گذاری شرکت، باعث سردرگمی مشتریان و کارمندان شده بود و درنهایت آن ها نتوانستند به سود پیش بینی شده ی خود دست پیدا کنند.

۳- روی تقویت برند متمرکز شوید

به جای اینکه روی برنامه های انفرادی متمرکز شوید، ارتباطات برند خود را گسترش دهید و تقویت کنید. اگر مصرف کنندگان با برند شما احساس نزدیکی کنند، برای مدتی طولانی کنار شما خواهند ماند، حتی اگر شرکت رقیب پیشنهاد بهتری به آن ها ارائه کند یا کمپین مدرن تری برگزار کند.

۴- سلسله مراتب بازاریابی را منعطف نگه دارید

در داخل سازمان، تلاش کنید سلسله مراتب انعطاف پذیری داشته باشید و حتی اگر ممکن است، این طبقه بندی ها را کنار بگذارید. سلسله مراتب سازمانی سخت و راکد، مانع از نوآوری های بازاریابی می شود. این سیستم صرفاً مسئولیت زیادی را به رهبران تحمیل و فرایند تصمیم گیری و تغییرات تیم را سخت می کند. اگر می خواهید همیشه واکنش هوشمندانه ای به تغییرات داشته باشید، به حرکت سریع همه ی اعضا و ایده های همه ی سطوح سازمان نیاز دارید.

۵- از تنوع ایده ها استقبال کنید

تنوع، مزیت بسیار مهمی برای کسب وکار به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد شرکت هایی که از تنوع قومی و نژادی زیادتری بین کارمندانشان برخوردارند، به نتایجی ۳۵ درصد بالاتر از سطح متوسط دست پیدا می کنند. این آمار برای تنوع جنسیتی به ۱۵ درصد می رسد. این تنوع، در جلسات کاری شما به گفتمان های مفیدتر و ایده های خلاقانه تر منجر می شود و حل مشکلات بازاریابی را تسریع می کند. از طرف دیگر حضور کارمندان مختلف، کسب وکار شما را از هم اندیشی های کورکورانه، که تهدیدی جدی برای پتانسیل های شرکت است، محافظت می کند.

۶- تجربه ی کاربری را به جای پیشنهاد محصول در اولویت قرار دهید

محصولات را می توان به راحتی تکرار، یا جایگزین کرد. اما تجربیات، منحصربه فرد هستند. اطمینان حاصل کنید که کمپین های بازاریابی شما، روی تجربه ی مشترک مشتری و برند متمرکز است، نه فقط تبلیغات محصولات و خدمات.

۷- از کانال های مختلف بازاریابی استفاده کنید

اگر هم زمان از کانال های بازاریابی متعددی استفاده کنید (نظیر SEO، تبلیغات PPC، رسانه های اجتماعی)، ثبات و تضمین زیادتری به کسب وکار خود می دهید. به این ترتیب اگر یکی از استراتژی های شما با مشکل مواجه شود، زمان زیادتری برای اصلاح آن در اختیاردارید و در بلندمدت هم می توانید روی گزینه های جایگزین زیادتری کار کنید.

سؤال ما این بود که آیا می توان ضمانتی برای کمپین های بازاریابی آینده پیدا کرد؟ با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن آینده و تهدیدات مختلفی که در مقابل استراتژی شما قرار دارند، پاسخ این سؤال منفی است. اما همان طور که دیدیم تاکتیک های مختلفی وجود دارند که فضای زیادتری پیش روی شما قرار می دهند و کمک می کنند تا حدودی از استراتژی خود محافظت کنید. هرزمانی که شرایط و دورنمای بازار تغییر کرد، از روش های فوق استفاده کنید. ممکن است این راهکارها چشم انداز بازاریابی شما را از سقوط نجات دهد.

منبع: شهر خبر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!