آیا در بازاریابی گردشگری نیز کشش تقاضا مطرح است؟

اگر دروس مدیریت و اقتصاد را مطالعه کرده باشید با موضوع تقاضا و کشش تقاضا؛ مواجه شده اید. اما، آیا کشش تقاضا در بازاریابی گردشگری نیز مطرح است؟ باید بگوییم کشش تقاضا در بازاریابی گردشگری نیز مطرح است. محصولاتی که در صنعت گردشگری ارائه می شوند محصولاتی هستند که قابلیت ذخیره کردن را ندارند. به همین علت می توان نتیجه گرفت که محاسبه تقاضا برای این محصولات به منظور مشخص کردن، برنامه های کوتاه مدت تا بلند مدت در بازاریابی گردشگری نیاز است.

نمونه هایی از ایران

ایران کشوری است که در زمینه بازاریابی گردشگری می تواند رونق خوبی پیدا کند اما، در کشور چهار فصلی مانند ایران در نظر گرفتن کشش تقاضا بسیار مهم است.

به عنوان نمونه: ورزش های زمستانی در ایران گردشگران خاص خود را دارند اما، تمام این گردشگران نمی توانند در تمام فصل سال از ورزش های زمستانی چون اسکی و غیره در کشور ما بهره مند شوند به همین دلیل محاسبه کشش تقاضا برای ارائه خدمات گردشگری در برنامه ریزی های بازاریابی گردشگری مورد نیاز است. یا به عنوان نمونه دیگر، ایران می تواند وضعیت مساعدی برای گردشگرانی داشته باشد که به کویر گردی علاقمند هستند اما، آیا این گردشگران می توانند در تمام فصل سال به کویر های ایران سفر کنند؟؟ مسلما جواب منفی است زیرا، در برخی از فصل ها آنچنان هوای کویر گرم است که گردشگران را کلافه خواهد کرد. محاسبه کشش تقاضا در بازاریابی گردشگری با در نظر گرفتن عومل مختلف این کشش را در ایام مختلف و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می دهد تا در نهایت بتوان به برنامه ریزی اصولی و منطقی در زمینه بازاریابی گردشگری و رونق آن دست یافت.

هنگامی که در بازاریابی گردشگری کشش تقاضا را برای منطقه گردشگری خاصی محاسبه می کنیم می توانیم چند عامل را متوجه شویم که؛

  • در چه فصلی از سال گردشگران بیشتر به این منطقه سفر می کنند؟
  • چه میزان نیاز است که به توسعه هتل ها و مهمانپذیر ها در منطقه گردشگری مد نظر بپردازیم؟
  • چه میزان نیاز است که، برنامه های توسعه حمل و نقل را در منطقه گردشگری مطروحه داشته باشیم؟

در واقع با محاسبه کشش تقاضا در بازاریابی گردشگری می توان به برنامه ریزی برای ساخت زیر ساخت هایی چون هتل داری و صنعت حمل و نقل منطقه گردشگری بپردازیم.

در محاسبه کشش تقاضا هم عوامل بیرونی صنعت گردشگری و هم نیرو های بازار تاثیر گذار هستند. هر کدام از این عوامل زیر شاخه های متعددی دارند که در مطلب آینده به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!