آنچه فیزیک درباره مارکتینگ به ما می گوید ۲

اين طور به نظر می رسید كه ماركتينگ (علم بازاریابی) و فيزيك هيچ ارتباطي با هم ندارند، اما با استفاده از قانون دوم نيوتون، اصل عدم پايداري هايزنبرگ، در قسمت قبل و از طریق روش تحقيق در علم و اصل دوم ترموديناميك در این قسمت مي‌خواهیم شرح بعضي از اصول كار با برند را ادامه دهیم.

۳- روش تحقيق علمي یک اصل قطعي در فيزيك و در همه علوم تجربي است که به ما مي گوید با مشاهده نمي توانيم هيچ فرضيه‌اي را اثبات كنيم. با مشاهده فقط مي توانيم فرضيات را رد كنیم. به اين معني كه ما شواهد و اطلاعات زيادي را حول يك فرضيه جمع آوري  می كنيم، و اين شواهد آن فرضيه را قوي‌ تر مي كند، اما نمي‌تواند آن را  اثبات کند. درمقابل، يک داده يا اطلاعات مخالف مي تواند تمام زحمات شما رو به باد بدهد.

به عنوان مثال: بطلميوس شواهد زيادي در رابطه با تئوري‌اش كه كرات ديگه به دور زمين مي‌گردند جمع آوري كرده‌ بود. اما كوپرنيك يه شاهد مخالف آورد و هرچه بطلميوس رشته‌ کرده بود، پنبه كرد. در ماركتينگ نیز همين اتفاق مي‌افتد. شما مدت زمان زيادي مي‌توانيد بر روي یک برند سرمايه گذاري كنيد، اما با يه حركت مخالف يا اشتباه كلاً ديدگاه مشتري نسبت به برند شما تغيير خواهد کرد. بي‌پي‌ (شركت نفت انگليس) رو در نظر بگيريد: آن ها ميليون ها پوند در طول سال‌ها هزينه كرده بودند براي اين كه نشان بدهند دوستدار واقعي طبيعت هستند، در حالي كه يک اتفاق كوچك در سال ۲۰۱۰ تمام زحماتش را به باد داد (لکه نفتی خلیج مکزیک). قوانین فيزيك می گوید كه شما نمي ‌توانيد هيچ فرضيه‌اي را  اثبات كنيد اما به سادگي می توانيد آن را رد كنيد. و ماركتينگ نیز به ما می گوید كه خيلي مهم نيست شما تا امروز چقدر بر روي برندتان سرمايه گذاري کرده اید، یک دوره كوتاه اتفاقات ناخوشايند، مي تواند سرمايه سال‌ها تلاش شما را بر باد دهد. به همین دلیل بايد خیلی حواستان را جمع كنيد که به راحتی شهرت برندتان از بین نرود.

۴- قانون دوم ترموديناميک به ما می گوید كه آنتروپي یا همان ميزان بي‌نظمي يك سيستم،  هميشه در حال افزايش است و در مارکتینگ نیز با همین مساله مواجه هستیم. اگر به ۲۰ سال قبل برگرديم، یک مدير ماركتينگ به خوبي مي توانست فرآيند ارسال يک پيام به مشتري را كنترل كند و لذا مي‌توانست به خوبي برند شركتش را  تعريف كند ولي امروزه خيلي چيزها فرق كرده اند.  شما یک ذهنيت خيلي قوي از یک برند ميسازيد و يا یک پيام تبليغاتي خوب آماده و منتشر مي كنيد اما بعد از انتشار ديگر چيزي در اختيار شما نيست با اين همه ابزارهاي ديجيتال براي نظردادن و بازنشر اطلاعات كه در اختيار همه قرار گرفته است،  كنترل كردن پيام شما بسيار مشكل می شود. پیام شما شروع مي‌كند به پراكنده‌ شدن و شايد در این بین کاملاً تغییر کند. بنابراین از فيزيك ياد مي‌گيريم كه آنتروپي هميشه در حال افزايش، یک قانون زیربنایی است و ماركتينگ به ما مي گوید كه وقتي برند در حال پراكنده شدن است، نمي توانيد با آن مقابله كني بنابراین همراهي اش كنید و از اين قابليت هایش بهترین استفاده را ببرید.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید