آمانسیو اورتگا
حتی اگر یک باربر هستید هم می توانید امیدوار باشید روزی پنجمین ثروتمند روی زمین شوید. این را آمانسیو اورتگا به دنیا ثابت کرده است. آمانسیو اورتگا متولد ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در لئون اسپانیا در خانواده ای مطلقا فقیر به دنیا آمد. پدرش کارگری ساده در اداره راه آهن و مادرش یک خدمتکار پر تلاش بود. زندگی آنها در شرایط نسبتاً سخت و با وضعیت مالی نابسامان همراه بود؛ بطوریکه گاهی حتی در تامین اقلام اولیه زندگی هم درمانده می شدند. یکی از خاطرات تلخ او مربوط به زمانیست که با مادرش برای خرید مواد غذایی به فروشگاه رفته بود، اما فروشنده از قبول کارت شناسایی مادرش به جای پول امتناع کرد.
دوران کودکی خود را در همان شرایط بداقتصادی در شهر لئون سپری کرد. در ۱۴ سالگی بخاطر شغل پدرش، مجبور شد به شهر ساحلی لاکرونیا ۳۰۰ کیلومتر دورتر از شهر مادریش نقل مکان کند. فکر کنید به یک باره از یک مرکز فرهنگی و باستانی به شهری تجاری نقل مکان می کنید که به راحتی با جهان در ارتباط است و این یعنی فصلی جدید از ارتباطات در زندگی شما. آمانسیو واقعاً نمیتوانست وضعیت موجود را برای زندگی تا آخر عمرش قبول کند همه چیز برای یک پرش عالی مهیا بود. بنابراین در همان روزهای اول، مدرسه را رها کرده و با اراده ای محکم، تصمیم گرفت شرایط زندگی اش را در بیرون از مدرسه تغییر دهد. او به عنوان یک پادو در کارگاه تولیدی پیراهن به نام گالا ( GALA) مشغول به کار شد. این تولیدی اغلب برای ثروتمندان شهر، لباس تولید می کرد. آمانسیو کم کم به شغل هایی همچون شاگردی پارچه فروشی و حتی خیاطی هم مشغول شد و از آنجا بود که افکار جدیدی ذهنش را درگیر کرد. او متوجه شد هزینه ی تولید پوشاک، از مراحل اولیه طراحی، تهیه پارچه مورد نیاز، دوخت، توزیع و فروش در فروشگاه ها، بطور چشم گیری افزایش می یابد.
آمانسیو به اهمیت حذف واسطه ها جهت پایین آوردن هزینه ها پی برد و تصمیم گرفت بطور تخصصی تر وارد این حرفه شود. در ابتدا به همراه همسرش رزالیا مرا، به تولید لباس های شیک زنانه و دوخت انواع حوله مشغول شدند. آن ها شروع نسبتاً خوبی داشتند؛ تجربه ی آمانسیو در مراحل مختلف تولید لباس به کمکشان آمد و بدین ترتیب در اوایل دهه ۱۹۶۰ یک فروشگاه تولیدی کوچک لباس را افتتاح کردند که البته مشتریانش خاص بودند و هر کسی توان خرید محصولات آنها را نداشت. این بازار محدود او را به این فکر فرو برد که چگونه می تواند پوشاکی با کیفیت بالا و البته با قیمتی مناسب تولید کند تا همه افراد قادر به خرید آن باشند و به طریق از بازار خاص و محدود به بازار بزرگتر برسد. جدیت او و همسرش در هدفشان منجربه تاسیس شرکت Confecciones Goa در سال ۱۹۶۳ شد که در حیطه لابس های خانگی شروع به کار کرد. پس از آن در سال ۱۹۷۲ و با تجربه ای بیشتر، یک کارگاه تولیدی افتتاح کرد که هزاران نفر از خانم های محلی در آن به دوخت لباس های مجلل و ارزان مشغول شدند. البته بیشترین سهم تولید انها در آن زمان بیشتر حوله های حمام بود ولی در تولید لباس های لاکچری هم زبان زد خاص و عام شدند. بالاخره آمانسیو اورتگا در سال ۱۹۷۵ یعنی در ۳۹ سالگی با کوله باری از تجربه در صنعت لباس، اولین فروشگاه رسمی شان را در خیابان مرکزی شهر لاکرونا افتتاح کرد. در ابتدا نام زابرا zabra به معنی هر روزت را زندگی کن! برای فروشگاهش برگزید؛ اما این نام قبلاً توسط شرکتی انتخاب شده بود. پس در نهایت با نامگذاری ZARA برای فروشگاهش، فعالیت اقتصادی بزرگ خود را آغاز کرد.
او با خرید پارچه های ارزان تر در بارسلونا و برش دستی آنها به کمک الگوهای مقوایی سعی کرد لباس هایی با قیمت پایین تر تولید کند و این بار نشانه هایی از موفقیت را در خود احساس می کرد. آمانسیو بسیار سخت کوش و با اراده بود. او همیشه دوست داشت کارهایش را خودش انجام دهد. او در واقع تعطیلی و استراحت نداشت و بی وقفه برای بالا بردن میزان فروش و رضایتمندی مشتریانش تلاش می کرد. هدف اصلی او این بود که صنعت مد و پوشاک را از انحصار افرادی خاص که عمدتاً ثروتمندان بودند در آورده و محصولاتی ارائه کند که عموم مردم با هر نوع در آمدی بتوانند همگام با مد، لباس دلخواه خود را بر تن کنند. کار و تلاش بی وقفه آمانسیو کم کم نتیجه داد. فروش بالای محصولات زارا در مدت کوتاهی، این نوید را به اورتگا می داد که راه را درست انتخاب کرده. او در آستانه ی ۴۰ سالگی طعم خوش موفقیت را چشید و همین امر انگیزه ای شد تا در سال ۱۹۸۰ واحدهای تولیدی زارا بصورت جدی و تخصصی، جهت طراحی و تولید لباس کار فعال کند. تعداد فروشگاه های زارا بیشتر و بیشتر می شد و اورتگا تصمیم گرفت کمپانی بزرگ تری را به نام ایندیتکسINDITEX ZARA در سال ۱۹۸۵ تاسیس کند. هدف او از این کار به وجود آوردن شرکتی مادر و بزرگتر برای تحت پوشش قرار دادن برند ZARA و سایر فروشگاه هایش بود. برند هایی چون Bershka ، Pull & Bear ، Tempe ، Mussimo Dutti، oysho ، kiddy’s zara home class وغیره همه محصول این کمپانی چند ملیتی است. در همان سالها اورتگا تصمیم گرفت اولین فروشگاه zara را در خارج از اسپانیا، حدود ۴۰۰ کیلومتر دورتر از شهر ساحلی لاکرونیا در شهر پورتو پرتغال افتتاح کند. زارا در ۱۹۸۹ وارد آمریکا و در ۱۹۹۰ به فرانسه راه یافت و این آغاز یک حرکت رو به جهش او برای ورود به یک دنیای بسیار بزرگتر بود یعنی بازار جهانی!
حالا ایندیتکس در بیش از ۸۸ کشورجهان حدود ۵۵۰۰ فروشگاه و بیش از ۱۴۰۰۰ کارمند دارد. ازسال ۲۰۰۷ زارا برای مردان، زنان و کودکان طراحی و تولید لباس می کند. علاوه بر آن کیف و کفش، کلاه و کمربند، زیورآلات، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی از دیگر تولیدات این زنجیره ی بزرگ جهانی اوست. اما چگونه زارا به بزرگترین خرده فروش مد جهان تبدیل شد؟
به روز بودن و نون به روز خوردن!
کارشناسان اولین و مهم ترین علت آنرا سرعت بسیار بالا این مجموعه در ارائه مدهای جدید می دانند. از زمانی که طراحان تصمیم به طراحی یکی لباس می گیرند تا آماده شدن آن تنها یک ماه به طول می انجامد. در حالیکه این پروسه برای رقیبان ایندتیکس ۴ الی ۱۲ ماه است و بدین ترتیب زارا در مرحله ی اول به کمک ابزارهایی همچون مدیریت ارتباط با مشتری CRM و مدیریت تجربه مشتری CEM و از طریق ارتباط مستقیم باآنها به سرعت نیازشان را تشخیص می دهد و می فهمد که آنها خواهان چه مدی هستند.
تیم طراحی و تولید منحصر به فرد!
در مرحله دوم تیم طراحی، با در نظر گرفتن داده های اولیه و تعیین نوع پارچه، اقدام به طراحی و تخمین هزینه می کنند و این خود می شود نقطه شروع مرحله سوم، یعنی تولید؛ برش الگو با دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می گیرد و تکه های بریده شده به کارگاه های خیاطی روانه می شود و بیش از ۱۱۰۰۰ خیاط در ۳۵۰ کارگاه در عرض چند روز لباس ها را تحویل می دهند و مرحله آخر توزیع فوق العاده سریع در عرض ۴۸ ساعت به مغازه ها و فروشگاه هاست. و بدین ترتیب هر هفته ۲بار ویترین فروشگاههای زارا مدهای جدید را جایگرین مدهای قبلی می کند و این باعث می شود حدود ۱۱۰۰۰ کالای مجزا در سال برتری ایندیتکس را نسبت به سایر رقبا ثابت کند. علاوه براین طبق تحقیقات، متوسط بازدید مردم از مغازه ها لباس فروشی در کشوری مثل اسپانیا حدود ۳ بار در سال است، اما این رقم برای زارا بیش از ۱۷ بار است که این خود نمایانگر میزان محبوبیت این برند در صنعت مد و لباس است.
تشنه نگه داشتن مشتری!
زارا با محدود کردن میزان تولیداتش از یک مدل خاص در مشتریانش نوعی ولع ایجاد می کند و بدین ترتیب اولاً محصولاتش خیلی سریع آب می شود! و از طرفی در صورتی که مد طراحی شده مورد استقبال قرار نگیرد زیاد ضرر نمی کند.
تنوع طلبی و داشتن خلاقیت بالا!
ایجاد تنوع در طرح و رنگ، خلاقیت و داشتن تصویر سازی ذهنی قوی از دلایل عمده ی موفقیت آمانسیو اورتگا در این صنعت است. موفقیت هایی که امروزه اروتگا، آنرا تجربه می کند، مدیون سختی ها و تلاش های بی وقفه ای است که در جوانی با آنها به رشد و بلوغ رسیده است. اورتگا صاحب ۳ فرزند است و به شدت به حفظ زندگی شخصی اش مقید بوده و تاکنون با خبرنگار کمی مصاحبه کرده است. تنها فرزند پسرش، مارکولی اورتگا فلج مغزی است؛ به همین علت او یک بنیاد خیریه حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات مغزی را تاسیس کرد. جالب است بدانید او با ثروتی بالغ بر ۷۶ میلیارد دلار، در حال حاضر چهارمین ثرتمند دنیاست. علاقه ای به داشتن محافظ شخصی ندارد و دوست دارد آزاد و راحت، مثل همه ی مردم عادی در خیابان ها قدم بزند. اولین حضور عمومی او در سال ۲۰۰۰ بود و قبل از آن هیچ کس حتی عکسی هم از او ندیده بود. نکته جالب در مورد او این است که با وجود اینکه اورتگا صاحب بزرگترین برند تولید پوشاک و مد در جهان است اما همیشه با ساده پوشی موافق تر است و معمولاً با یک شلوار جین و تی شرت یا بلوزی ساده در انظار عمومی ظاهر می شود که البته هیچ کدام از لباس هایش هم از تولیدات شرکت خودش نیست!
سخنانی الهام بخش از آمانسیور اورتگا
- بر اساس تجربیاتی که درطول رشدم به عنوان یک انسان کسب کرده ام یک تاجر و کارآفرین، به اصولی مانند همبستگی، تفاهم، سخت کوشی، تعهد، قابل اطمینان بودن و وفاداری پایبند است. که من عمیقاً آنها را با ارزش می دانم.
- به نظر من یک جامعه با کار و تلاش و مشارکت همه ی اعضای آن توانمند و ثروتمند خواهد شد. براساس تجربیاتم، تمایلم به مشارکت و کارگروهی، باعث شد بتوانم بنیاد آمانسیو اورتگا را دایر کنم.
- موفقیت کسب و کار شما در اصل برمبنای این ایده قرار دارد که آخرین مدل ها را به قیمت های پایینی ارائه دهید تا مجبور باشید همیشه خود را بروز cکنید.