Skip to main content

سوالات اساسی در بازاریابی !

  • بازاریابی هنر است یا حرفه؟

بازاریابی بیش از آنکه هنر باشد، شغل و حرفه است. انجمن بازاریابان آمریکا و انجمن بازاریابان خبره انگلیس هر یک به طور مستقل روی این دیدگاه ها مشغول بررسی و مطالعه هستند. آنان بر این عقید اند که می توان آزمون هایی را برای ارزیابی و تشخیص بازاریابان کارآزموده و خبره از بازاریابان آماتور و متظاهر برگزار کرد. از سوی دیگر بسیاری از افرادی که بازاریاب آموزش دیده نیستند، ایده های بسیار جالبی را مطرح می کنند. اینگوار کمپراد یک بازاریاب نبود، اما اکنون شرکت او، ایکیا، از موفق ترین تولید کنندگان مبلمان و لوازم منزل با کیفیت بالا و قیمت های پایین در دنیا است. نوآوری و خلاقیت بخش جدایی ناپذیر بازاریابی است، هرچند که صرفا به بازاریابان محدود نمی شود.

اما علم نیز در بازاریابی نقش مهمی دارد. بازاریابان پیشنهادات تولید خود را از طریق تحقیقات بازار مدل سازی بازار و تحلیل های متکی بر پیش بینی صورت می دهند. آن ها برای تصمیم گیری و هدایت سرمایه ها از مدل های بازاریابی استفاده می کنند. بازاریابان با استفاده از روش های اندازه گیری کمی، در پی ثبت و ضبط تاثیرات فعالیت هایشان بر فروش و سودآوری شرکت ها هستند. نمی خواهیم بگوییم که بازاریابی بیش از یک هنر، یک حرفه، یا یک علم است، ولی معتقدیم که ترکیبی از همه است.

  • آیا بازاریابی، علم کاربردی است؟

همان طور که توان رشته مهندسی ریشه در علوم پایه مانند رشته فیزیک و رشته شیمی دارد، قدرت بازاریابی نیز مانند سایر علوم از رشته هایی همچون اقتصاد، روان شناسی، جامعه شناسی، تئوری سازمان، ریاضیات و تصمیم گیری نشات گرفته است که به همراه رشد و تکامل این علوم پایه ای، بازاریابی نیز گسترش خواهد یافت. معتقدیم که سرانجام، این علم به علم مدیریت تقاضا تبدیل خواهد شد و تئوری هایی که چگونگی تغییرات تقاضای سلیقه های مشتریان و شیوه بهینه سازی سودآوری شرکت ها را تشریح کنند روز به روز رشد و گسترش خواهند یافت.

  • رسالت بازاریابی چیست؟

به این سوال، حداقل سه پاسخ مختلف داده شده است. قدیمی ترین جواب آن بوده است که همه محصولات شرکت را به همه جا ارسال کنیم و به همه بفروشیم. دومین پاسخ که قدری دقیق تر به نظر رسد آن است که بتوانیم نیازهای تعریف شده یک بازار هدف مشخص را تامین کنیم. پاسخ سوم که منطقی تر از پاسخ قبلی است، این که بتوانیم ابزار حداقلی استاندارد زندگی و همچنین سطح کیفی زندگی را در جهان ارتقا دهیم.

نقش بازاریاب آن است که بتوانیم نیازهای رفع نشده افراد را کشف و سپس راه حلی نو و جذاب برای رفع آن نیازها خلق کنیم. تجهیزات آشپزخانه که امروزه در منازل مورد استفاده قرار می گیرد تا تسهیل کننده فعالیت های دشوار خانم های خانه دار در آشپزخانه باشد، می تواند مثال مناسبی باشد.

این مقاله توسط سرکار خانم اسفندیار، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!