Skip to main content

۸ گرایشی که بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۷ را شکل می دهند

By فروردین ۱۰, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی
دوباره این موقع از سال رسید که زمان بین مهمانی های سال نو میلادی و خرید برای سال جدید است و طراحان اینترنتی دوباره شروع کرده اند تا برای اقدامات سال بعدی و ویژگی های آینده اینترنت ایده پردازی کنند.

به گزارش کلیک، اگر هنوز برای برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی خود در سال ۲۰۱۷ نقشه نکشیده اید، توصیه می کنیم که اول این ۸ گرایش را مطالعه کنید. بازاریابی محتوا به سرعت در حال شکل گیری است که بیشتر به دلیل سرعت تغییرات در دنیای مجازی است. به همین دلیل نیاز داریم که از پیش حتی برای سال ۲۰۱۸ تجارت خود بر پایه بازاریابی محتوا هم برنامه داشته باشیم.

خبر خوب این است که ۶۲ درصد از بازاریاب های محتوایی B2B امسال بسیار موفق تر از سال گذشته در مورد بازاریابی محتوایی خود عمل می کنند. ۶۳ درصد از بازاریاب های محتوایی B2C هم می گویند که نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی داشته اند. این میزان از پیشرفت در طی یک سال بسیار خوب است. چرا که در سال گذشته حدود ۳۰ درصد از بازاریاب ها اذعان می کردند که بازاریابی محتوایی برایشان موثر بوده است. اما همان طور که گفته شد، امسال بیشتر بازاریاب های محتوایی معتقد بودند که نتایج خوبی را از بازاریابی محتوایی گرفته اند.

واضح است که این نکته خبر خوبی محسوب می شود، اما این اتفاق وقایعی را در پی خواهد داشت که باید برای آن آماده باشید. هرچه بازاریابی محتوایی موفق تر می شود، نیاز به صرف بودجه بیشتر و به کارگیری کارمندان بیشتر است. به علاوه رقابت در این عرصه سخت تر شده و حتی شاید این رقابت از سایر انواع بازاریابی هم شدیدتر شود.

با این وصف، اگر در زمانی که شرکت شما سعی دارد بازاریابی محتوایی خود را تقویت کند، اوضاع بین تیم های بازاریابی رقابتی شد، شوکه نشوید!

  • بیشتر شدن استفاده از دستگاه های همراه

واضح است که طی یکی دو سال اخیر، میزان استفاده کاربران از تلفن همراه برای انجام امور اینترنتی بسیار بیشتر شده است. تعداد بسیاری از مردم ترجیح می دهند که محتوایی را که تولید می کنید، بر روی دستگاه های همراه بخوانند تا بر روی دسکتاپ. خب آیا شما تا به حال بر روی گوشی همراه یا تبلت محتوای سایت تان را دیده اید؟ سعی کرده اید که یک صفحه را دانلود کرده یا حتی یکی از پست های بلاگتان را روی گوشی یا تبلت بخوانید؟ اگر این کار را بکنید و احساس کنید که این کار گیج کننده یا دشوار است، مطمئن باشید یک جای کار می لنگد!

در حقیقت، اگر سعی کنید محتواهای تولید شده توسط شرکتتان را به سمتی ببرید که بر روی دستگاه های همراه هم به خوبی قابل اسفاده باشند، کار هوشمندانه ای کرده اید. اگر بتوانید رقیبانتان را بررسی کنید تا ببینید آن ها چقدر خوب این کار را انجام داده اند که کار بزرگ تری هم کرده اید. حتما می توانید حدس بزنید که یک تلفن همراه از چه طریقی کار می کند؟ درست است اپلیکیشن ها در تلفن همراه حرف اول را می زنند. خب شما اپلیکیشن خودتان را طراحی کرده اید؟

content-block

حتما شما هم این جمله را شنیده اید که فیسبوک در حال بلعیدن تمام اینترنت است. هرچند که این جمله خیلی بلندپروازانه است اما یک حقیقت درباره فیسبوک وجود دارد و آن این که فیسبوک دنیای عظیمی از مصرف محتوا، به اشتراک گذاری محتوا و کشف محتوا است.

با وجود این که فیسبوک در ایران کمی رها شده است، اما هنوز در سال ۲۰۱۶ پرطرفدار ترین پلتفرم شبکه اجتماعی دنیا  برای مشاغل کوچک است حتی با این که میزان استفاده از آن طی یک سال اخیر در دنیا کاهش یافته است.

شاید هنوز هم افرادی باشند که متوجه قدرت و عظمت فیسبوک نباشند. انتشارات (از جمله کسانی که برندها را منتشر می کنند) مقالات فوری فیسبوک را با نتایج دیگری ترکیب می کنند. و واقعیت این است که این پلتفرم نوعی پلتفرم “پول بده تا وارد شوی” محسوب می شود.

  • محتوای بصری

محتوای بصری به موضوعی بنیادی برای وب سایت ها بدل شده است و تعداد بسیار زیادی از پلتفرم های شبکه اجتماعی هستند که تم اصلی آن ها از تصویر تشکیل شده است. مانند اسنپ چت، اینستاگرام و پینترست. اینستاگرام تنها محلی برای تازه کارها یا افراد خلاق نیست. حتی بسیاری از شرکت های مدیریت ابداع B2B هم در اینستاگرام حضور فعال دارند.

اگر هنوز در بازاریابی خود، جایی را برای استفاده از قدرت تصاویر در نظر نگرفته اید، الان وقت شروع است.

اما چطور باید این کار را شروع کنید؟ از یک عکاس حرفه ای برای ثبت صدها تصویر از شرکت، محصولات و مشتریان خود استفاده کنید. سپس برای خودتان هم یک اکانت شخصی در کانوا یا استنسیل بسازید.

  • محتوای ویدیویی

ویدیو نیز مانند عکس هسته اصلی تجربه اینترنتی را تشکیل می دهد که تمامی پلتفرم های به نوعی با آن درگیر شده اند. یوتیوب، اسنپ چت، آپارات یا حتی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام هم آپشن های به اشتراک گذاری ویدیو دارند و در تلاش هستند تا این امکان را تقویت کنند.

خود زوکربرگ در این مورد گفته است: به عقیده من ویدیو نوعی گرایش عظیم است که درست به اندازه اختراع تلفن همراه تاثیرگذار و تعیین کننده است.

حتی طبق داده های آماری، بیشترین میزان مصرف اینترنت در جهان در ارتباط با رد و بدل کردن ویدیو بوده است.

content-marketing-ss-1920

  • محتوای تولید شده توسط کاربر

باور کنید یا نه ۸۵ درصد از مردم به محتوایی که توسط افراد عادی دیگر تولید می شود، بیشتر اعتماد می کنند تا محتوایی که توسط خود برند تولید شده باشد.

اعتماد مانند فوت آخر کوزه گری در بازاریابی محتوایی است. به بیان دیگر، ما تمام مسیر بازاریابی محتوایی را طی می کنیم تا اعتمادسازی کنیم. پس حالا که محتوای تولید شده توسط مردم موثرتر از محتوای تولید شده توسط خود برند است، وقت تغییر تاکتیک رسیده است.

محتوای تولید شده توسط کاربر می تواند در شکل های مختلفی مثل به اشتراک گذاری های اجتماعی، بازبینی، نظرات و حتی در ویدیوهای یوتیوب و آپارات تولید شود.

ممکن است این محتوا یک چیز کاملا جدید باشد اما نیازی هم به این نیست. این موضوع می تواند تنها بازاریابی افراد بانفوذ باشد؛ منظور از افراد بانفوذ کسانی است که در شبکه های اجتماعی تعداد دنبال کنندگان زیادی داشته و می توانند بر روی این دنبال کنندگان تاثیر زیادی بگذارند.

اما نکته جالب درباره اهمیت دادن به این بخش از بازاریابی محتوا این است که هر مشتری کوچک شرکت شما می تواند یک فرد بانفوذ کوچک باشد که تجربه اش از خرید از شما، می تواند تعداد دیگری را به سمتتان روانه کند.

  • پیشرفت اهمیت دارد

درست است که مدت زمانی طول کشید اما بازاریاب های محتوایی بالاخره از پشت تقویم های همیشگی شان بلند شده اند و شروع کردند به این که پیشرفت در تولید محتوا را در اولویت خود قرار دهند.

بازاریاب های محتوایی در حال ایجاد سیستم هایی برای تغییر فرمت محتواهای کنونی و بازنشر آن و یا هر دو هستند.

به بیان دیگر، همه ما نیاز داریم که به سمت بازاریابی محتوایی برویم که چیزی متفاوت از صرفا تولید محتوا است. بازاریابی محتوایی ابزار قدرتمندی است و به احتمال زیاد به ما کمک خواهد کرد تا موفقیت های بزرگ تری را به دست آوریم.

مزیت دیگر بازاریابی محتوایی این است که از تبلیغات خشک تاثیرگذارتر است. در واقع اصلا بازاریابی محتوایی به این دلیل ایجاد شد که تبلیغات دیگر پاسخگوی نیاز ما نبود. اما الان با سمت تبلیغات بر می گردیم تا محتوایی را که تولید کرده ایم توسعه داده و معرفی کنیم. چرا که تنها تولید و انتشار محتوا هم پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود.

شاید برای شما عجیب باشد اما این روش ادغامی جواب می دهد! بسیاری از بازاریابان موفق محتوایی برای توسعه و انتشار محتوایی تولیدی شان هزینه صرف تبلیغات می کنند.

how-to-develop-a-super-content-marketing-strategy-for-your-business-4

  • شخصی سازی

هرچه موفقیت بازاریابی محتوایی افزایش می یابد، بیشتر حالت رقابتی پیدا می کند. مفهومی به نام “شوک محتوایی” در حال حاضر باعث شده است تا ما سعی کنیم تا محتواهای وسیع تری نسبت به چیزی که مخاطبان مان قادر به جذب آن هستند، تولید کنیم. اما این تنها یک بخش از رقابت است؛ در حال حاضر ما به دنبال راه جدید هستیم تا بتوانیم قدرت بیشتری به دست آوریم که شاید شخصی سازی همین راه باشد.

شخصی سازی به معنی چیزی بیشتر از استفاده از نام مشتریان در قسمت های مختلف پلتفرم است. بلکه مننظورمان از شخصی سازی در این جا به مفهومی عظیم تر و در حد توصیه های شخصی شده برای افراد ، اپلیکیشن های شخصی و مانند آن است که کاربر را به کشف تجربه ای جدید با توجه به روحیه و خواسته هایش دعوت کند. مشتریان می دانند که ما از اطلاعاتشان استفاده می کنیم پس به طور فزاینده ای از ما انتظار دارند که در ازای این اطلاعاتی که به ما داده اند، چیزی به دست آورند.

نتیجه گیری

شاید در نگاه اول این حجم ا زداده برایتان عجیب و سخت به نطر برسد و فکر کنید که در این جا درباره بازاریابی محتوایی اغراق کرده ایم.

واقعیت این است که هرچیزی درباره بازاریابی محتوایی توسط دو چیز تعریف می شود: فناوری و مخاطب!

و اگر قرار باشد از این بین، یکی را انتخاب کنیم، قطعا انتخاب ما باید مخاطب باشد.

منبع: شهر خبر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!