Skip to main content

چالش ها و فرصت های بازاریابی دیجیتال

By فروردین ۱۶, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

این روزها بازاریابی دیجیتال (digital marketing) بحث داغ کسب وکارهای اینترنتی است. اگر دستی بر فعالیت های استارت آپی داشته باشید، حتما خوب می دانید که بقای همه کسب وکارها و بویژه کسب وکارهای نوپا در بازار رقابتی امروز به جذب و حفظ مشتری بستگی دارد. بازاریابی دیجیتال، درصورتی که با برنامه ریزی راهبردی همراه باشد، قادر است انبوهی از مشتریان بالقوه را به لطف رسانه های آنلاین پرمخاطب برای کسب وکار هدف به ارمغان آورد.
اما مشکل اینجاست که بعضی کسب وکارها به علت مواجهه با چالش های عدیده از طراحی و پیاده سازی کمپین های بازاریابی دیجیتال بازمی مانند و بعضی دیگر چون از اهمیت بازاریابی دیجیتال درک واضحی ندارند، هنوز کسب وکارشان رنگ این نوع بازاریابی را به خود ندیده است. اما چالش های راه اندازی بازاریابی دیجیتال کدام است و اصلا چرا بازاریابی دیجیتال برگ برنده کسب وکارهای امروزی است؟ پیشنهاد می کنیم در آستانه شروع سال جدید، برای رونق بخشی به کسب وکار خود به تکنیک های بازاریابی دیجیتال به طور ویژه توجه کنید.

چالش های بازاریابی دیجیتال 

یکی از دلایلی که اغلب کسب وکارها از ایجاد بازاریابی دیجیتال سر بازمی زنند، این است که نمی دانند از کجا باید شروع کرد. خیلی ها به غلط تصور می کنند که تدوین طرح بازاریابی دیجیتال نیازمند تهیه حجم وسیعی از گزارش های وقت گیر است که در منابع مالی و زمانی کسب وکارشان نمی گنجد. این درحالی است که طرح بازاریابی دیجیتال اتفاقا باید مختصر اما مفید باشد. موفقیت طرح بازاریابی دیجیتال به تعداد صفحات نیست، بلکه این نحوه هدفگذاری استراتژی هاست که نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. از جمله رویکردهای توصیه شده در هدف گذاری استراتژی های بازاریابی دیجیتال می توان به اهداف اسمارت اشاره کرد. به این معنی که اهداف طرح های بازاریابی دیجیتال باید ۱) مشخص ۲) قابل ارزیابی ۳) دست یافتنی ۴) مرتبط و ۵) زمان مند باشند. طرح هایی که برمبنای این پنج مولفه تدوین می شوند، سرراست تر به هدف می زنند.

چالش دیگری که بسیاری از کسب وکارها را از طراحی و پیاده سازی کمپین های بازاریابی دیجیتال منصرف می کند، تنوع استراتژی های این نوع بازاریابی است که طیف وسیعی از تکنیک ها را شامل می شود. بعضا کسب وکارها نمی دانند که مثلا از بین استراتژی هایی مانند بهینه سازی موتور جست وجو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی کدام را انتخاب کنند. هریک از این استراتژی های دیجیتال جزئیات و کارکردهای متفاوتی دارند و باید برمبنای نیازهای کسب وکار هدف ارزیابی و اولویت گذاری شوند. با وجود تنوع بالای استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال، کسب وکارهایی که از همان ابتدا هدف شان را درمورد راه اندازی کمپین بازاریابی روشن می کنند، شانس موفقیت شان افزایش می یابد. این هدف می تواند جذب مشتریان جدید یا فرضا ایجاد وفاداری مشتری به برند باشد. بطورکلی وقتی با هدف معلومی دست به انتخاب استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال بزنید، راحت تر می توانید مورد سازگار با نیازهای کسب وکارتان را تشخیص دهید.

شمار قابل توجهی از کسب وکارها بنابر این چالش ها و موانع دیگری نظیر محدودیت بودجه و عدم نوآوری هنوز نتوانسته اند بهره لازم را از استراتژی های بازاریابی دیجیتال ببرند. این نوع بازاریابی از مزیت های ویژه ای برخوردار است و درصورتی که نظام مند و برنامه ریزی شده اجرا شود، حتی می تواند بخشی از نقاط ضعف کسب وکارها را برطرف کند.

فعالیت های بازاریابی نامنسجم 

یکی از روش هایی که به نهادینه شدن یک برند در ذهن مشتری کمک می کند، راه اندازی کمپین های بازاریابی دیجیتال یکپارچه است. بازاریابی دیجیتال یکپارچه یعنی ادغام و یکپارچه سازی چندین استراتژی بازاریابی و درنتیجه ایجاد رویکردی منسجم در تمامی فعالیت های بازاریابی. اما چرا یکپارچه سازی؟ ترویج دهندگان این روش ادعا می کنند که وقتی استراتژی های بازاریابی دیجیتال در ترکیب با یکدیگر پیاده می شوند، شانس بازگشت سرمایه افزایش می یابد.

شناخت ناکافی از مشتریان هدف 

اغلب ادعا می شود که دنیای دیجیتال از جمله سنجش پذیرترین رسانه های موجود است. اما امکاناتی از قبیل گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای مشابهی که آمار بازدیدکنندگان وبگاه ها را نشان می دهند، تنها حجم بازدیدها را اندازه گیری می کنند، درحالی که از علایق و احساسات بازدیدکنندگان اطلاعاتی در اختیار نمی گذارند. اما جهت اجرای استراتژی های بازاریابی دیجیتال لازم است اطلاعات کامل تری را در زمینه بازخورد مشتریان جمع آوری کنید تا بتوانید نقاط ضعف برندتان را بشناسید و در سریع ترین زمان برطرف شان کنید.

سستی در تعقیب تغییرات 

فضای کسب وکارهای اینترنتی دائما درحال تغییر است. بنابراین برای این که مشتریان تان به دست کسب وکار رقیب نیفتند، باید همواره بر موج تغییرات سوار باشید و رویه ای پویا در پیش بگیرید. پویایی در بازاریابی دیجیتال، خصوصا وقتی با ابتکارات نو همراه باشد، بیشتر به چشم مشتری می نشیند. از این روست که برندهای نام آشنایی نظیر آمازون، دل، گوگل، تسکو و زاپوس همواره در تلاشند تا با ابداع رویکردهای نو و آزمون وخطا به حجم وسیع تری از مشتریان آنلاین دست پیدا کنند.

عدم شناخت مقتضیات بازار 

بازاریابی دیجیتال مستلزم شناخت نیازهای مشتریان هدف و ارزیابی میزان موفقیت یک کسب وکار در پاسخگویی به این نیازهاست. به عبارتی، بازاریابی دیجیتال بدون تحلیل بازار فایده ای ندارد، زیرا محیط کسب وکارهای اینترنتی به قدری رقابتی است که فقط کسب وکارهایی شانس بقا خواهند داشت که قادر به شناخت مقتضیات بازار روز باشند. تحلیل بازار ضمن شفاف سازی نیازهای مشتریان کمک می کند تا به خلاهای موجود و نیازهایی که هنوز توسط کسب وکارهای رقیب پاسخ داده نشده اند، پی ببرید و با تمرکز روی این نیازها مزیتی رقابتی ایجاد کنید که وجه تمایز و برتری برندتان با سایر رقبا شود.

اتلاف سرمایه 

در حال حاضر رشد کسب وکارهای اینترنتی در میان انبوه رقبا تا حد زیادی به سرمایه گذاری روی بازاریابی دیجیتال بستگی دارد. درواقع، کسب وکارهایی که در پی بازاریابی دیجیتال نیستند یا استراتژی مشخصی را در فعالیت های بازاریابی دنبال نمی کنند، دیر یا زود از چرخه رقابت حذف خواهند شد. کسب وکارهایی که بودجه کافی به تدوین و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال اختصاص نمی دهند، معمولا از لحاظ نیروهای فنی نیز ضعف دارند و به دلیل کمبود متخصصان بازاریابی دیجیتال قادر به مدیریت موثر تهدیدهای رقابتی خاص این حوزه نیستند.

برخوردارنبودن از ارزش متمایز 

بازاریابی دیجیتال ایجاب می کند که ارزش پیشنهادی برندتان را تعیین و در مقیاس وسیع به گوش مشتریان برسانید. ارزش پیشنهادی یعنی همان ویژگی مثبتی که انتظار می رود مشتریان بالقوه را ترغیب به خرید و مشتریان قدیمی را ترغیب به تکرار خرید کند. این ارزش پیشنهادی را می توانید خصوصا از طریق استراتژی محتوایی اشاعه دهید. محتوای مرتبط به منزله نیروی محرکه فعالیت های بازاریابی دیجیتال است و در بهینه سازی موتور جست وجو نقش بسزایی ایفا می کند. با تبلیغات محتوایی در گستره شبکه های مجازی می توانید به طیف وسیعی از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید. تهیه محتوای هوشمندانه ای که بیشتر آموزشی و انگیزشی باشد تا تبلیغ مستقیم کار آسانی نیست، اما به تمام سختی هایش می ارزد، زیرا اگر محتوای ارائه شده غنی و پرمغز باشد، کسب وکارتان در نظر مخاطب به عنوان منبعی ارزشمند از اطلاعات ناب جلوه خواهد کرد.

اهداف نامعلوم 

کسب وکارهایی که هدف مشخصی را دنبال نمی کنند، طبیعتا چشم انداز روشنی از آنچه در تلاشند تا درنتیجه فعالیت های بازاریابی عایدشان شود، پیش رو نخواهند داشت. استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب وکاری که نیازمند تزریق مشتریان جدید به چرخه فروش برند است، می تواند با استراتژی کسب وکار دیگری که بر حفظ مشتریان فعلی تاکید دارد، متفاوت باشد. بی هدفی در انجام فعالیت های بازاریابی موجب تلاش های جسته گریخته ای می شود که چون نظام مند نیستند، به نتیجه مطلوب نمی رسند و صرفا منابع موجود را هدر می دهند. درحالی که چنانچه بازاریابی دیجیتال با هدف گذاری اسمارت ادغام شود، انرژی بازاریابان و سرمایه کسب وکار روی تحقق هدفی معلوم سرمایه گذاری خواهد شد که مشخص، قابل ارزیابی، دست یافتنی، مرتبط و زمان مند است.

بهره وری پایین 

هر کسب وکاری که مبتنی بر وبگاه باشد، قطعا با داده هایی پیرامون تجزیه وتحلیل رفتار بازدیدکنندگان سروکار خواهد داشت که اتفاقا در تدوین طرح های بازاریابی دیجیتال به کار می آیند. اما متاسفانه بسیاری از کسب وکارها به دلیل نداشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال نیازی به بررسی این اطلاعات احساس نمی کنند. این درحالی است که اگر استراتژی مشخصی را در بازاریابی دیجیتال اتخاذ کنید، نه تنها با رجوع به این داده ها قادر به حصول اهداف اولیه اقدام بازاریابی خواهید بود، بلکه با استفاده از این اطلاعات می توانید به پیشرفت مداوم در جنبه های کلیدی بازاریابی دیجیتال اعم از بازاریابی موتور جست وجو، مدیریت تجربه کاربر و بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز برسید. بازاریابی دیجیتال ابزاری با گستره کارایی بالاست که چنانچه در چارچوب استراتژی های هم راستا با اهداف کسب وکار تدوین و اجرا شود، به موفقیت برند و رضایت مشتری منجر خواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!