Skip to main content

پتانسیل صادرات محصولات کشاورزی و باغی به روسیه

پتانسیل صادرات محصولات کشاورزی و باغی به روسیه

اتاق بازرگانی روسیه  توجه ویژه ای به توسعه روابط تجاری با ایران دارد. گردش مالی خارجی بین ایران و روسیه از سال ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۱ از ۲.۱ میلیارد دلار به ۳.۷ میلیارد دلار رسید. قابل ذکر است سهم ایران از این میزان تنها ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. و این در حالی است که شیوه صادرات بین ایران و روسیه در این سال ها تغییر نکرده است.

اقلام صادراتی روسیه به ایران شامل فلزات ۷۳.۳۵ درصد، چوب و مشتقات آن ۹.۲۲ درصد، ماشین آلات ۴.۳ درصد، سنگ های قیمتی ۳.۶۶ درصد و الباقی سایر اقلام متنوع می باشد. و این در حالی است که اقلام صادراتی ایران به روسیه شامل محصولات کشاورزی و باغی ۷۵.۵ درصد، مواد شیمیایی ۸.۳۴ درصد و ماشین آلات ۴.۹ درصد می باشد.

در حال حاضر گردش مالی خارجی بین ایران و روسیه کمتر از دو میلیون دلار است. که از این بین مقدار سهم صادرات ایران به روسیه کمتر از نیم میلیون دلار است که این مبلغ در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی اندک است. کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی به خاطر شرایط خاص آب و هوایی کشور و چهار فصل بودن و فاصله اندک و همسایه بودن با روسیه، خیلی راحت تر می تواند سهم بالایی از صادرات محصولات کشاورزی را به روسیه را داشته باشد و نیاز بالای این کشور پهناور سرد سیر را به محصولات متنوع کشاورزی و باغی را تامین کند.

امسال با حذف شدن کشورهای اروپایی و ترکیه از بازار روسیه به خاطر تحریم ها، یک شرایط مطلوبی برای تولید کنندگان کشورمان بوجود آمده و یک فضای خالی و نیاز شدیدی در بازار روسیه برای محصولات کشاورزی ایرانی ایجاد شده است. شایان ذکر است گردش مالی خارجی ترکیه و روسیه سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار بود. کشورهایی که سهم بالایی در بازار روسیه  دارند معمولا تعرفه های گمرکی خیلی پایین تری نسبت به محصولات کشور ما دارند یا کریدور سبز گمرکی با روسیه  دارند و هزینه حمل و نقل پایین تری نسبت به ما دارند در حالیکه مسافت ایران تا روسیه خیلی کمتر از آنها است. اگر این موانع هم بر طرف شود صادرات ما در مدت خیلی کمی چندین برابر می شود.

منبع. خبرگزاری روسیه، ۲۴ آوریل ۲۰۱۶

شماره تماس جهت مشاوره!