Skip to main content

نیاز، خواسته، تقاضا سه مفهوم…

با توجه به تعریف بازاریابی که در متن های قبل ارائه شد، قصد این را داریم که تفاوت نیاز، خواسته و تقاضا را مشخص کنیم. سه مفهومی که یک نگرش بازاریابی شکل می دهند. 

نیاز(needs)

با کمی دقت متوجه می شوید که نیازها در تمام انسانها مشابه اند. نیاز، حالت محرومیت از چیزی در فرد است که آرامش وی را بر هم می زند و او برای برطرف کردن آن انگیزه پیدا می کند، ما با نیازهای بی شماری در زندگی روبرو هستیم که ما را وادار به تلاش می کنند، در واقع بازاریابی سعی بر برطرف کردن این نیازها با کمترین سختی دارد.

خواسته (wants)

تمایلی است که پس از نیاز به وجود می آید، در واقع میل به برطرف کردن نیاز است. مثلا یک نفر امریکایی وقتی به غذا احتیاج دارد، خواستار یک همبرگر، سیب زمینی و یک کوکاکولا می شود که این نیازها در جامعه ای دیگر به گونه ای کاملا متفاوت تامین می شوند. در واقع نیازهای بشر محدودند ولی خواسته های آنها بسیار زیاد.

تقاضا(demand)

مردم تقریبا دارای خواسته هایی نامحدود اند که در برابر منابع محدودی قرار دارند و کالایی را انتخاب می کنند که رضایتشان را حداکثر کند. درخواست برای محصولی خاص که توانایی خرید آن وجود داشته باشد تبدیل به تقاضا می شود، مثلا بسیاری از مردم خواهان یک دستگاه اتومبیل بنز هستند ولی تعداد کسانی که توانایی خرید آن را دارند اندک اند.بازاریابان با متناسب کردن، جذاب کردن، قابل تحمل کردن خرید و سهولت دسترسی برای مصرف کنندگان هدف، بر تقاضای آنها تاثیر می گذارند

کلینیک مشاوره تبلیغاتی ایده

ما در کلینیک مشاوره تبلیغاتی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط دکتر بزاززاده مدیریت می شود. ایشان در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی و فروش، مشاور تبلیغات و برندینگ و همچنین مشاور بازاریابی صادراتی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده است. ما در شرکت ایده به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های مختلف تحقیقات بازاریابی، بازاریابی داخلی و همچنین بازاریابی صادراتی، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات و در نهایت چگونگی راه اندازی سامانه امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالب و عملیاتی خواهد رسید.

ًً

سایت آقای بازاریاب: مجری پروژه بازاریابی صنعتی

سایت کلینیک مشاوره تبلیغاتی ایده: مشاور پروژه های بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام ایده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده

.

شماره تماس جهت مشاوره!