Skip to main content

نمایشگاه های فروش

پس از بررسی روش توزیع قبل دومین کانال توزیع که شرکت ها بسیار از آن استفاده می کنند نمایشگاه های فروش هستند اگرچه این روش بی عیب نیست اما برای بسیاری از شرکت ها راه خوبی برای توزیع و فروش کالایشان می باشد.

  • فروش مستقیم(کانال بدون واسطه) از طریق شرکت در نمایشگاه های فروش

نمایشگاه ها را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد. نمایشگاه هایی که تنها به منظور نمایش محصولات و معرفی سازمان برگزار می شوند. این نمایشگاه ها از لحاظ اعتبار در جایگاه خوبی قرار دارند و شرکت ها برای معرفی محصولات، گسترش فعالیت های بازاریابی شان و نه برای فروش، از همه جای دنیا در آن شرکت می کنند. البته به دلیل هزینه های بالای اجاره غرفه و دکوراسیون، اغلب سازمان های تازه تاسیس و ضعیف عطایش را به لقایش می بخشند. بازدید کنندگان این غرفه ها عمده فروشان، خرده فروشان، صاحبان واحدهای تجاری، وارد کننده ها و صادر کنندگان می باشند. دسته دوم نمایشگاه هایی هستند که صرفا با هدف فروش محصولات برگزار می شوند. مانند نمایشگاه های فروش بهاره و یا پاییزه. هزینه اجاره غرفه های این نمایشگاه بسیار کمتر از نمایشگاه های دسته اول است و معمولاً سازمان های تازه تاسیس که دنبال معرفی و فروش محصولات خود هستند، در آن شرکت میکنند زیرا این نمایشگاه ها با استقبال گسترده ای مواجه شده و حجم فروش بالایی را برای شرکت کنندگان در پی خواهد داشت.

در این روش محصولات به طور مستقیم از تولید کننده به دست مصرف کننده نهایی می رسند. بنابراین باعث ایجاد مزایایی برای شرکت می شود. مانند:

  • معرفی نام برند
  • سهولت فروش
  • دریافت بازخور مستقیم از مصرف کننده نهایی
  • استقبال بیشتر مصرف کننده نهایی
  • فراهم شدن فرصت فروش وسیع
  • حاشیه سود بالاتر

اما این روش بی عیب هم نیست زیرا که شرکت در چنین نمایشگاه هایی نیازمند تیمی جداگانه است که اکثر شرکت ها فاقد نیروی انسانی کافی برای تشکیل آن هستند. همچنین اگرچه هزینه شرکت در این نمایشگاه ها در مقایسه با کانال اول کمتر است اما برخی سازمان ها شاید نتوانند از پس همین هزینه ها نیز برآیند و همچنین ممکن است با استقبال خوبی نیز مواجه نشوند و در نتیجه سازمان نتواند به فروش پیش بینی شده اش دست یابد.

با توجه به منابعی که برای راه اندازی این کانال مورد نیاز است، همچون هزینه اجاره غرفه، دکوراسیون و غرفه آرایی، هزینه حمل و نقل افراد و اجناس شرکت ها تصمیم گیرنده های نهایی برای استفاده از این کانال توزیع هستند.

شماره تماس جهت مشاوره!