Skip to main content

نقش برند عاطفی فولکلوریکی، در بازاریابی گردشگری

By فروردین ۳۱, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

نقش برند عاطفی فولکلوریکی، در بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری و بازاریابی در صنعت توریسم طبق تعریفی رایج در این حوزه شامل کلیه فعالیت هایی می باشد که توریست ها در هنگام سفر انجام می دهند و یا به نحوی به آن ها مرتبط می گردد، این فعالیت ها شامل جابه جایی بین کشور های مبدا و کشور های مقصد، اقامت و نظیر این گونه فعالیت ها می باشد. این تعریف از بازاریابی گردشگری یکی از تعاریفی است که در صنعت توریسم بسیار متداول است. امروزه با توجه به ارزش والای فرهنگ فولک لور هر کشور می توان تعاریفی از بازاریابی گردشگری ارائه کرد، که بسیار متفاوت تر از تعاریف متداول در این صنعت می باشند.

فرهنگ فولک لور ایران می تواند در ایجاد یک برند عاطفی نقش مهمی را ایفاء کند. یک برند عاطفی_ فولک لوریکی ایرانی می تواند با عاطفه توریست ها ارتباط برقرار کند و به بیان ساده تر وارد زندگی روزمره آن ها گردد. چنین برندی می تواند تمامی آرزوها و آرمان های مردم ایران را به ذهن توریست ها منتقل کند.

میراث گردشگری فولک لوریک ایران، مجموعه گسترده ایی از جاذبه های ایرانی و اسلامی را در خود جای داه است که، توانایی زیادی در ساخت یک برند عاطفی_ فولک لوریکی را دارا می باشند. قصه های ایرانی یکی از بخش های میراث  گردشگری پنهان کشور ماست، که چون گنجی گرانبها در قلب بسیاری از مردم ایران نقش بسته است. شاید تا چند دهه اخیر صحبت ار این گونه میراث ها و نقش آن ها در صنعت توریسم بسیار دور از واقعیت بود اما، امروزه می توان تاثیر این قصه ها را در جذب توریست ها به خوبی مشاهده کرد.

قصه های فولک لوریک ایرانی صرف نظر از جذابیت و کشش خاصی که دارند می توانند گردشگری مجازی در صنعت توریسم را متحول کنند، این قصه های زیبا در نخستین مرحله به عنوان تبلیغی برای کشورمان وارد عمل می شوند و بسیاری از توریست ها را با ایران آشنا می کنند، در مرحله بعدی بسیاری از توریست هایی که از این طریق با ایران آشنا شده اند تمایل پیدا می کنند به کشورمان سفر کنند. در قصه های فولک لوریک ایرانی گوینده یا شنوده خاصی مد نظر نیست. تقابلی زیبا بین یک قهرمان و شرارت، عاشق و معشوق، نیکی و بدی و هزاران عاملی که باعث شده همه ما در خاطرات کودکی خود چند قصه را در پس زمینه ذهنمان داشته باشیم، خود نشان دهنده خاص بودن این قصه ها می باشند.

ویژگی های منحصر به فرد قصه های فولک لوریک ایرانی در قلب تک تک ما ایرانیان نقش بسته است و امروزه می توانیم قصه هایی از شاهنامه را مثال بزنیم که توانسته اند تا قلب دنیای غرب نفوذ کنند، جاذبه های توریستی خارق العاده و متاسفانه مهجور ایرانی که شاید دنیای غرب بیشتر از ما ایرانیان آن ها را مورد توجه قرار می دهد، جاذبه هایی که با کم توجهی نسبت به آن ها حتی سرمایه گذری اندکی را هم در صنعت توریسم به آن ها اختصاص نداده ایم. قصه های شاهنامه نمونه ایی از این جاذبه های گردشگری ایران در فضای مجازی صنعت توریسم است اما، بسیاری از این قصه های شفاهی و یا مکتوب کشور ما امروزه در لابه لای میراث گردشگری فولک لوریک ایران و قلب بسیاری از مادر بزرگ های ایرانی به تاریخ پیوست.

اروپاییان با ساخت قصه های مختلفی چون سیندرلا ذهن بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان ایران را تا قاره ایی دیگر می برند، جالب است بدانید که قصه دختری به نام ستاره و شاهزاده مهرداد یکی از قصه های هزار و یک شب است که نمونه ایی کامل تر از افسانه سیندرلاست که توسط ” خانم شرلی کلیمو ” به زبان پارسی بازنویسی شده است. شاید یک کودک در دنیای محدود خود نتواند به اروپا سفر کند اما سفر های مجازی بسیار آسان تر از یک سفر فیزیکی می باشد و این علاقه ایجاد شده در نهایت و در سنین بالاتر قطعاً می تواند قابلیت بالقوه ایی را در انجام  سفر فیزیکی در پی داشته باشد، به بیان دیگر با کمک جاذبه های فرهنگ فولک لور می توان سرمایه گذاری بلند مدت اما اثربخش تری را در بازاریابی صنعت توریسم داشته باشیم.

تاثیر قصه های ایرانی را می توان در یک مصاحبه تلویزیونی با چند تن از توریست هایی که از شهر اصفهان دیدن می کردند به خوبی مورد بررسی قرار داد؛ این توریست ها که شهر اصفهان را به عنوان یک مقصد توریستی انتخاب کرده بودند معتقد بودند: هنگامی که در بازار شهر اصفهان قدم می زنند خود را در قصه های هزار و یک شب می بینند، آن ها قبل از سفر به ایران کتاب هزار و یک شب را خوانده بودند و این کتاب آن ها را شیفته دیدن از ایران کرده بود و این همان نقش جادویی میراث گردشگری فولک لوریک ایرانی می باشد.

یک برند عاطفی_ فولک لوریکی ایرانی در صنعت توریسم جنبه عاطفی و احساسی جاذبه های توریستی کشور را در بر می گیرد. جنبه فولک لوریکی یک برند ایرانی از میراث فولک لوریک کشورمان نشات می گیرد و جنبه عاطفی آن تمام احساسات و عواطف توریست ها را در بر می گیرد، به بیان دیگر یک برند عاطفی_ فولک لوریکی، صنعت توریسم این توانایی را دارد تا پیوند های دامنه داری را با زندگی توریست ها ایجاد کند. درک نیاز عاطفی توریست ها بسیار مهم است و این گونه برند ها تحولی عظیم در بازاریابی گردشگری را ایجاد می کنند.

امروزه بازاریابی گردشگری تنها شامل فعالیت های مرتبط با توریست ها و جابجایی آن ها بین کشورهای مبدا و مقصد نیست بلکه، بازاریابی گردشگری درمحیط های رقابتی امروزی به معنای رسوخ در زندگی توریست ها می باشد. کشور ایران با قابلیت بالایی که در میراث گردشگری فولک لوریک دارد می تواند با ایجاد یک برند عاطفی_ فولک لوریکی ایرانی صنعت توریسم کشور را به مرحله جدیدی از شکوفایی رهنمون سازد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!