Skip to main content

نقش انبار در توزیع و پخش مویرگی

نقش انبار در توزیع و پخش مویرگی

انبار در سازمانها و شرکتهایی که در فعالیت های بازاریابی خود مبادرت به توزیع و پخش مویرگی می ورزند از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. بگذریم از اینکه هنوز و به آن اندازه که باید و شاید به این اهمیت به خوبی پی نبرده ایم و به انبارها به عنوان یک مسئله ساده و حاشیه ای توجه شده است. تمامی کالاهای موجود در انبار از داریی های یک سازمان تلقی شده و حفظ و نگهداری آن اهمیت بسیار ویژه ای دارد. یکی از وظایف مهم و خطیر که یک سیستم توزیع و پخش باید آن را به انجام برساند و بی شک به هیچ وجه نمی تواند از آن غافل شود؛ ذخیره و انبار کالا به جهت توزیع بهتر در امر بازاریابی می باشد. نکات مهمی که در این فرایند باید به خوبی در نظر گرفته و رعایت شود عبارتند از:

  • ذخیره کالا:

با توجه به اینکه در امر بازاریابی همواره مشتریانی خواهیم داشت که ممکن است بدون اعلام قبلی و بدور از پیش بینی ما خرید نمایند؛ لازم است که در خصوص ذخیره کالا از حیث تعداد و یا وزن بررسی های گسترده تری صورت گیرد و به اندازه مطمئن و مطلوب کالا در انبار ذخیره گردد. شایان ذکر است که همواره کمبود کالا در انبار و یا ازدیاد بیش از اندازه آن تبعات ناخوشایندی را در بر خواهد داشت. هر گاه کالا کمتر از مورد نیاز در انبار ذخیره گردد فرصت های بازاریابی از دست رفته و مشتریان بسوی رقبا متمایل خواهند شد. ضمن اینکه ازدیاد کالا در انبارها نیز خود مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت. انبارش کالا بیش از حد نیاز و رسوب آن در انبار می تواند عوارضی از جمله منقضی شدن کالا و تغییر نرخ و از مد افتادگی کالا و بسیاری از موارد دیگر که منجر به زیان های جبران ناپذیری خواهد شد.

یکی از مهمترین مواردی که در ذخیره کالا شرکتهای توزیع و پخش به آن اهمیت می دهند؛ ذخیره ایمینی کالاست. شرکتها با توجه به فروش ماههای قبل و برآورد و پیش بینی فروش خود در ماههای جاری و آتی؛ یک ذخیره ایمنی برای کالاهای خود در نظر می گیرند. هر چه این ذخیره ایمنی دقیق تر و با برنامه ریزی بهتری صورت پذیرد تبعات ناشی از رسوب کالا و کمبود کالا کمتر بروز نموده و فروشندگان با اطمینان خاطر بیشتری در خصوص امور بازاریای خود فعالیت می کنند.

  • چیدمان کالا:

کالاها باید طوری در انبار چیدمان گردند که بصورت قطعی هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نشود. آنچه که مسلم است اینکه برای هر کالا باید یک استاندارد معین و مشخصی در خصوص تعداد ردیف هایی که روی هم چیدمان می گردند در نظر گرفته شود. چیدمان بیش از اندازه کالا موجب وارد شدن خسارت به کالاها شده و چیدمان کمتر از حد استاندارد باعث ایجاد کمبود فضای لازم در انبار می گردد. امروزه اغلب شرکتها در انبارهای خود از باکس های فلزی استفاده می نمایند و این مهم سبب می گردد که از فضای انبار بصورت مفید استفاده گردد و همچنین با توجه به چیدمان باکسها روی هم از آسیب کالاها بصورت بسیار مطلوبی جلوگیری بعمل خواهد آمد. ضمن اینکه هزینه و تعمیر و نگهداری این باکسها بسیار کمتر از شیوه های قبلی بوده و اینکه ارزش افزوده نیز برای شرکت بدنبال خواهد داشت.

  • آموزش پرسنل انبار:

به پرسنل انبار ها باید آموزش های تئوری و عملی لازم در  خصوص چگونگی انجام امورات داده شود و تمامی آنچه که باید در زمینه امورات انبار و انبارداری و مواردی که به هر نحوی در ارتباط با انبار می باشد داده شود. ممکن است در ابتدا این آموزشها هزینه هایی را برای سازمان و شرکتها بدنبال  داشته  باشد؛  لیکن  در آینده ای نه چندان دور همین هزینه ها به سرمایه هایی گرانبها برای شرکتها مبدل خواهد شد.

  • رفتار با کالا:

کالا از یک سو دارایی شرکت محسوب شده و از سوی دیگر با توجه به اینکه همین کالا در پروسه فروش و توزیع به دست مشتریان خواهد رسید؛ آئینه تمام نمای محصول تولید شده بوده و می تواند خود یک تبلیغ بسیار مطلوب برای شرکت و آن برند بوده و بر فعالیت های بازاریابی آنها تأثیر مثبت بگذارد. آنچه که اهمیت دارد اینکه سازمانها به عنوان صاحبان برند وقتی با برند و کالای تولید شده رفتار مطلوبی داشته باشند؛ همین مسئله پس از ارائه کالا به مشتریان در مشتری نیز ایجاد و منتقل می گردد.

جالب است بدانید که با شیوه آموزشی که در خصوص چگونگی رفتار با کالاها به پرسنل انبارها در متن فوق ذکر گردید؛ در طول مدت کمتر از یکسال شاهد هیچ گونه خسارت و ضایعاتی برای کالاها، هم بدست نیروی انسانی و یا حتی وسایلی که نیروی انسانی با آن سرو کار دارد، نبوده ایم. شاید تعجب نمایید ولی این مسئله در کمتر از یکسال رخ داده و انبار ضایعات شرکت ما با استفاده از روش های ذکر شده بالا برای اولین بار شاهد موجودی صفر بوده است.

ادامه دارد ……

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!