Skip to main content

ملودی بازاریابی در دنیای تجارت

ملودی بازاریابی در دنیای تجارت

امروزه بیشتر بازاریاب ها محیط فروشگاه را بعنوان یک عامل مهم در افزایش بازاریابی و جذب مشتری می دانند. آن ها این کار را جهت فراهم نمودن یک تجربه ی خرید عالی برای مشتری ها انجام می دهند، تا فروشگاه ها بعنوان اولین انتخاب در ذهن مشتری ها قرار بگیرند. حیطه فعالیت های بازاریابی امروزه بسیار گسترده شده که توجه به ملودی در علم بازاریابی  گواه  محکمی بر این مطلب است.

تاثیر ملودی بر بازار

ملودی یا همان موسیقی یکی از ابزارهایی است که برای ایجاد تجربه خرید موفق و بازاریابی اثر بخش استفاده می شود. اثرات استفاده از موسیقی زمینه، برای تحت تاثیر قرار دادن رفتار مصرف کننده در شرایط و موقعیت های مختلف بطور گسترده ای در زمینه هایی از قبیل فروشگاهای خرده فروشی  مورد بررسی قرار گرفته است.

 مطالعه های متعددی نشان داده است که موسیقی موجب تشویق و لذت مشتری ها می شود.

بسته به اینکه ملودی ملایم یا تند پخش شود افراد آهسته تر یا تندتر قدم برمی دارند، وقتی ملودی آرام پخش می شود فروش بالاتر می رود،  در چنین حالتی فرد در حالت آرام تری قرار گرفته و بیشتر در فروشگاه می ماند و  این امرخرید بیشتری را به دنبال دارد.

تحقیقی در سال ۱۹۹۰  نشان داده است که پخش موسیقی کلاسیک در فروشگاه ها تاثیری مستقیم بر انتخاب کالا های لوکس و گران قیمت داشته است. در همین راستا تحقیقات نشان داده است که ملودی آرام می تواند منجر به آهسته قدم زدن مشتری ها در فروشگاه ها شود. موسیقی می تواند شیوه نویی در بازاریابی و جذب مشتری تلقی گردد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که ملودی های  تند می تواند سرعت غذا خوردن مشتری را در رستوران ها بالا ببرد؛ همچنین موسیقی های  آرام باعث می شود که مشتری زمان بیشتری را در رستوران ها صرف کند. نوع موسیقی تاثیر بسزایی بر رفتار مشتری و انتخاب کالا و مدت زمان صرف شده ی مشتری در فروشگاه دارد.

 استفاده از موسیقی امروزه نقش قابل توجه ایی را در بازاریابی مدرن ایجاد کرده است به گونه ایی که بسیاری از بازاریاب ها در سر تا سر دنیا تلاش می کنند تا با استفاده از انواع موسیقی میزان فروش را تحت تاثیر قرار دهند.

عطرها:

عطرها تاثیری مثبت بر رفتار، احساسات و ذهنیت انسان می گذارند و بازاریابی محصولات به این صورت راهی برای افزایش فروش میشود  . رفتار مشتری هم از این قاعده مستثنی نیست. بعنوان مثال آزمایشی در یک رستوران صورت گرفت که طی آن عطر لیمو و سنبل در فضا پراکنده شد و با یک وضعیت کنترلی بدون وجود عطر مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج این نشان داد که عطر سنبل (و نه لیمو) طول مدت حضور مشتریان و میزان خرید آن ها را افزایش می دهد.

بارون (۱۹۹۷) شاهد بود که مردم در مناطق فروشگاهی دارای غذاهای خوشبو (شیرینی‌پزی و کافی‌شاپ) بیش از افراد در مناطق دارای بوهای خنثی (لباس‌فروشی و…) تمایل به ماندن بیشتر در محل داشتند. همچنین  دانش‌آموزان هنگامی که پیش از درخواست کار داوطلبانه، در معرض بوی وانیل یا سنبل قرار می‌گرفتند بیشتر با گذاشتن وقت برای کار داوطلبانه موافقت می‌کردند.

تا به امروز تحقیقات مختلفی نشان داده است که بوهای اطراف بر رفتار مشتری اثر می‌گذارند. به نظر می‌رسد که بوها با دو بخش از مصرف مرتبط باشند: ارزیابی از محصول (مثل محصولات بودار) و محیط فروش (مثل بوهای اطراف). بوهای خوشایند مستقیماً بر ارزیابی از محصول اثرگذار بوده‌اند. در آزمایشی شاهد بودیم که ۵۰% افراد، جوراب‌های با عطر گل نرگس را ترجیح می‌دهند در حالی که تنها ۸% افراد، جوراب‌های بدون بو را می‌پسندند. همچنین تاثیر بوی وانیلی که نوزادی در معرض آن قرار می‌گیرد ۲۵ سال بعد با علاقه‌ای که این فرد به غذاهای با طعم وانیل از خود نشان می‌دهدآشکار می‌شود.

بویی که با محصول متناسب باشد، سطح ارزیابی مشتری از محصول را بالاتر می‌برد. بوهای خوش محیطی (بوی گل شمعدانی)،سطح ارزیابی مشتریان از یک برند را، مخصوصا برای برندهای ناآشنا، افزایش می‌دهند. این تحقیقات همچنین نشان داد که بوی محیط، به‌ افزایش یادآوری نام برندهای ناآشنا هم کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد که محیط‌های بودار در یک محدوه‌ی فروشگاهی تاثیر مثبتی بر رفتارهای مشتریان دارند.

بوی خوش، بر مدت زمان حضور و میزان پول خرج شده توسط مشتریان اثر مثبت دارد.

 

  • Publisher : Elsevier – Science Direct (الزویر – ساینس دایرکت)
  • Journal : International Journal of Hospitality Management, Volume 25, Issue 2, June 2006,
  • Publisher : Elsevier – Science Direct (الزویر – ساینس دایرکت)
  • Journal : Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 19, Issue 6, November 2012

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!