Skip to main content

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

تمامی مدیران در انجام وظایف خود به اطلاعات نیاز دارند. اگر مدیریت را آینده سازی تعریف کنیم، می توان گفت آینده سازی همان مدیریت اطلاعات است. امروزه اطلاعات به عنوان یک منبع قدرت تلقی شده و داشتن آگاهی های لازم از نیازها و خواسته های مشتریان و عوامل مرتبط با آن نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند؛ از طرف دیگر با گسترش دامنه عوامل تاثیرگذار روی فعالیت های سازمان و رفتار مشتریان، ضرورت داشتن آگاهی های لازم از این عوامل بیش از پیش احساس می شود، لذا سازمان ها باید از یک سیستم کارا برای جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش و گزارشگری اطلاعات مرتبط با این عوامل بهره گیرند، سیستمی که اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیرندگان را در زمان های مورد نیاز در اختیار آنها قرار دهد.

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

امروزه محیط بازاریابی، دائماً در حال تغییر و تحول بوده و به سمت ناپایداری و پیچیدگی بیشتر پیش می رود، از یک سو عوامل تاثیر گذار و ویژگی های محیطی افزایش یافته و از سوی دیگر، رفتار محیط، غیر قابل پیش بینی شده است و فرآیند سیستم اطلاعات مورد نیاز شرکت ها در حال گسترش بوده و محیط رقابتی به سمت پویایی و ناپایداری پیش می رود. سازمان ها برای اینکه افزایش جریان اطلاعات در محیط بیرونی و داخلی کیفیت اطلاعات را مدیریت کنند باید از مزایا و فرصت های فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در قالب یک سیستم اطلاعات بازاریابی استفاده کنند. عمدتاً بازاریاب نباید با چشم بسته بازار فروش را انتخاب نماید و برای شناخت بیشتر بازار باید اطلاعات طبقه بندی شده زیر را در اختیار داشته باشد که به اختصار به توضیح آن ها می پردازیم:

۱ـ اطلاعات عمومی: مرحله اول در برنامه ریزی فروش تعیین بازار هدف است. شناخت اطلاعات اقتصادی مانند، متوسط درآمد مردم، سطح اشتغال، وضعیت مالیاتها، الگوی مصرف و … می تواند دید روشنی به بازاریاب بدهد.

۲ـ اطلاعات دستوری: اطلاعات دستوری شامل آن اطلاعاتی است که بر اساس مقررات و قوانین یک کشور اعم از کشور مبدأ و مقصد به وجود می آید.

۳ـ اطلاعات منابع: در برنامه ریزی بازاریابی باید اطلاع کاملی از منابع تولید مانند اطلاعات منابع اولیه، اطلاعات مربوط به فرآیند تکنولوژی تولید، اتوماسیون، نیروی انسانی ماهر و کار آمد و …. وجود داشته باشد.

۴ـ اطلاعات مربوط به بازار: اطلاعات بازار مهمترین اطلاعات مورد نیاز سیستم اطلاعاتی بازاریابی(MIS) بین الملل را تشکیل می دهد که به صورت زیر دسته بندی می شوند:

۱ـ اطلاعات بازار بالقوه

۲ـ رفتار و گرایش مصرف کنندگان

۳ـ شبکه های توزیع

۴ـ محصولات جدید و عملکرد رقبا

کلینیک مشاوره تبلیغاتی ایده

ما در کلینیک مشاوره تبلیغاتی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط دکتر بزاززاده مدیریت می شود. ایشان در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی و فروش، مشاور تبلیغات و برندینگ و همچنین مشاور بازاریابی صادراتی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده است. ما در شرکت ایده به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های مختلف تحقیقات بازاریابی، بازاریابی داخلی و همچنین بازاریابی صادراتی، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات و در نهایت چگونگی راه اندازی سامانه امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالب و عملیاتی خواهد رسید.

 

سایت آقای بازاریاب: مجری پروژه بازاریابی صنعتی

سایت کلینیک مشاوره تبلیغاتی ایده: مشاور پروژه های بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام ایده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده

شماره تماس جهت مشاوره!