Skip to main content

راهکارهایی طلایی برای یک سخنرانی مطلوب

توی اون لحظه های بحرانی و پراسترس قبل از سخنرانی، دیدن یه استاد دلسوز و با تجربه، شاید بزرگترین شانس زندگیش بود..

استاد مطمئن بود که همه نکته های لازم رو، برای ارائه یه سخنرانی خوب، سر کلاس ها آموزش داده، اما این رو هم می دونست که تجربه اولین سخنرانی همیشه پر از استرس و دلهره است واسه همین به شاگردش حق می داد. پس دوباره همه چیز رو با آرامش، برای دانشجوی قدیمی یادآوری کرد:

راهکار هایی طلایی برای یک سخنرانی مطلوب:

باید بدانیم که اکثر افراد از سخنرانی، هراس دارند و دچار استرس و اضطراب می شوند؛ این امری کاملا طبیعی است اما، مهم این است که باید این اضطراب را کنترل کرد. قبل از سخنرانی چند نرمش تنفسی عمیق می تواند ما را به سطح آرامش مطلوبی برساند. سخنرانی مهارتی است که همه می توانند با تمرین و در نظر گرفتن ابزار های ارتباطی به راحتی آن را بیاموزند.

بهتر است حتی اگر واقعا خسته ایم یا استرس زیادی داریم، آن را با مخاطب در میان نگذاریم. آن ها انتظار دارند یک سخنرانی پر انرژی و ارایه ایی پر شور و نشاط را از ما ببینند. بنابر این از همان لحظه های ابتدایی، خود را بسیار پر انرژی و مسلط جلوه دهید.

نیازی نیست که نگران عوامل فیزیکی چون میزان صدا، تست میکروفون، شدت نور یا دمای سالن، یا حتی استفاده از گوشی یا نکته برداری حضار باشیم. همه این موارد باید قبل از ورود شما به صحنه، هماهنگ شده باشند. پس هیچ گاه در این موارد با مخاطبان صحبت نکنید.

همیشه این را به یاد داشته باشیم که شروع سخنرانی گرچه بسیار پر استرس تر از ادامه سخنرانی است، اما از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا ۷ تا ۳۰ ثانیه اول به عنوان لحظه های طلایی، تضمین کننده قضاوت مخاطبان، نسبت به ماست. در واقع در این بازه ی زمانی است که مخاطب تصمیم می گیرد آیا باید به سخنان ما گوش دهد؟ یا مشغول نگاه کردن به در و دیوار یا موبایل خود باشد! بنابر این باید این فرصت را غنیمت شمرده و بهترین اقدام خود را برای شروع انجام دهیم.

بدون شک یکی از بهترین ترفند ها به عنوان قدرتمند ترین روش برای جلب توجه مخاطبان، استفاده از داستان ها، برای شروع سخنرانی است. که البته این ترفند کاملا بستگی به نوع و هدف سخنرانی ما دارد.

داستان ها بسیار قدرتمندند و همیشه برای همه ی سنین، جذابیت فراوانی دارند. مخاطب براحتی با داستان ها ارتباط برقرار می کند. به علاوه، برای تعریف داستان ها نیازی به فکر کردن نداریم و احتمال فراموشی آن ها بسیار کم است. و در نهایت با اجرای این ترفند، اعتماد به نفس خود را در لحظه های حساس و البته طلایی در ابتدایی سخنرانی، بالا می بریم.

(در ادامه راهکار های بیشتری را در رابطه با اجرای یک سخنرانی عالی، با هم مرور خواهیم کرد…)

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!