Skip to main content

تعزیه عامل جذب توریست

بسیاری از ما فرانسه را با تئاتر های آن کشور که از فرهنگ عامه آن ها نشات گرفته است می شناسیم به راستی توریست های بین المللی چه قدر ایران را با  تعزیه می شناسند؟ هنر های عامیانه ایرانی که به مرور زمان به دست فراموشی سپرده می شوند و گاهی اوقات مانند تعزیه به قلب تاریخ می پیوندند، به راستی چه  قدرت معجزه گری در جذب توریست های بین المللی دارند و متاسفانه ما تاثیر این گونه هنرها را نادیده می گیریم و این همان غفلت از آثار فولکلوریک ایران است.

تا به حال به عنوان فردی که در ایران متولد شده اید و در این کشور زندگی کرده اید چند بار هنر عامیانه تعزیه را دیده اید؟ شاید اصلا و شاید یک بار  و شاید هم در فیلم ها……….. ایران مهد انواع تعزیه می باشد و جالب است بدانید تعزیه های ایرانی ها و عزاداری های آن ها یکی از مهمترین عامل جذب توریست های بین المللی می باشد. البته شاید تعجب کنید و شاید هم باور نکنید اما این واقعیت است، که گرچه ما ایرانیان این هنر اصیل را به تاریخ سپردیم اما در نیویورک بسیاری از آمریکایی ها از تعزیه هایی که تعدادی از ایرانیان خوش ذوق انجام می دهند با ایران و فرهنگ ما آشنا می شوند آن ها به ایران سفر فیزیکی ندارند اما با اجرای تعزیه ایرانیان مقیم آمریکا هرچند محدود و تحت تدابیر شدید امنیتی به ایران سفر مجازی می کنند.

تعزیه خوانی

تعزیه یکی از اصیل ترین هنرهای عامه ایران است، تعزیه ایران تنها هنر نمایشی منطقه خاورمیانه است که از فرهنگ و تفکرات شیعی ایران نشات گرفته است و جالب است بدانید ایرانیان برای ثبت این هنر عامیانه در یونسکو از سال ۱۳۸۴ شمسی فعالیت های خود را آغاز کرده بودند و در نهایت این هنر ایرانی، با وجود پافشاری کشور ترکیه که می خواست این هنر را به نام کشور خود ثبت جهانی کند به علت قدمت بیشتری که ایران در ارائه این هنر دارد و همچنین مدارک معتبرتر ایرانیان در نمایش تعزیه، سر انجام این هنر  به نام ایران در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد. ذوق هنرمندان تعزیه پرداز  تنها مربوط به مسائل مذهبی ما ایرانیان نیست زیرا تعزیه در زمان های گذشته تنها هنر نمایشی ایران بوده است و در واقع این هنر روحیات جامعه ایران را منعکس می کند. جالب است بدانید در تعزیه هنرمندان تلاش می کنند که در کنار مسائل اعتقادی زیبایی ها و زشتی های جامعه و تفکراتی که در بطن جامعه نهفته است را به تصویر بکشند چارچوب این هنر بر خلاف تصور رایج در بین ما ایرانیان از حوزه مذهب و مساجد بیرون است و در واقع این هنر از اعماق باورها واعتقاد های اصیل عامه مردم ایران نشات گرفته است و این همان دلیلی است که باعث می شود یک فرد از کشوری دیگر را به تماشای این هنر اصیل ایرانی ترغیب کند زیرا تعزیه سبک زندگی ما ایرانیان را به تصویر می کشد و در واقع این قدرت منحصر به فرد هنرهای عامیانه ایران را در جذب توریست های بین المللی به نمایش می گذارد.

تعزیه دو

هنر تعزیه در ایران به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است، اما هنوز هم توانسته است جزء زیباترین و پر قدمت ترین هنرهای عامه ایرانیان باشد. هنوز هم این هنر در ایران  هر چند که بسیار کم  از شمالی ترین نقاط کشور تا جنوبی ترین نقاط کشور به شکل محدودی برگزار می شود. تعزیه خوان های خوش ذوقی در کشور تلاش می کنند تا این میراث اصیل ما ایرانیان زنده بماند و نسل های بعدی هم بتوانند از این هنر بهره ببرند در واقع تلاشی که این تعزیه خوان ها انجام می دهند همان بازاریابی توریسم است اما به گونه ایی دیگر…. اگر خیلی از توریسم های بین اللمللی، ایران را با قصه های فولک لوریک هزار یک و شب کشورمان  می شناسند، باید تلاش کنیم این توریسم ها ایران را با تعزیه هم بشناسند.

گرچه تعدادی از توریسم هایی که شیفته فرهنگ غنی ایران هستند با تعزیه ایرانی آشنایی دارند اما قطعا این مقدار کافی نیست. اگر خیلی از گردشگران خارجی با به زبان آوردن نام  اصفهان تنها کلمه ایی که به ذهنشان خطور می کند ایران است ما ایرانیان و بازاریابان توریسم باید به حدی تلاش کنیم که هرگاه نام تعزیه برده شد تنها کلمه ایی که به ذهن یک توریسم بین المللی برسد ایران باشد؛ این چشم  انداز در صنعت توریسم ایران هرچند دور است اما قابلیت بالفعل شدن را دارد و فراهم شدن این شرایط بستگی به تلاش های زیرکانه و خلاقانه  بازار یابان ایرانی دارد و این یعنی تمایز در بازارهای جهانی هزار و یک رنگ توریست. تعزیه قسمتی  از جادوی فرهنگ فولکلوریک ایران است. بازاریابی توریسم فقط عمل به مبانی کتاب های علمی نیست بازاریابی در حیطه تورسیت یعنی خلاقیت و چه خلاقیتی بهتر از این که از فرهنگ فولک لور ایران استفاده کنیم.


شماره تماس جهت مشاوره!