Skip to main content

تاریخچه ی بازار در ایران، این قسمت بازار های تبریز

تاریخچه ی بازار در ایران، این قسمت بازار های تبریز

واژه ی بازار برای مردم ایران واژه ی غریبه ایی نیست. مگر می شود یک ایرانی و مسلمان باشید و کشور خود را بدون چنین مکان های سرپوشیده ی گنبدی شکل فرض کنید؟ برای مردم ایران مغازه، تیمچه ها، چارسو ها، مسجد هایی که در دل بازار سر به فلک می کشدند، تصاویر زیبایی است که از کودکی تا کهنسالی، در ذهنشان نهادینه شده است.

تبریز و بازار های آن…

بازار بزرگ تبریز از مکان های مهم داد و ستد در کشور ایران است. این مکان زیبا که از سمت یونسکو ثبت جهانی شده است، دارای تیمچه ها، سراها و کاروانسراهای متعدد است. همان طور که می دانید تبریز در مسیر جاده ی ابریشم قرار دارد. بنابر این وجود بازار بزرگ تبریز با زیبایی های منحصر به فردش چندان دور از ذهن نیست و نشان دهنده ی هوشیاری ایرانیان بوده است. تاریخ این مکان همیشه پر فراز و نشیب بوده است؛ و اهمیت آن به حدی بوده که افرادی چون آلبرت هوتم شیندلر و ژان یونیر معتقد بودند که این بازار بر بازار شهر تهران برتری دارد. این مکان در ۳ سده ی پیش پس از زلزله ی بزرگ شهر تبریز دوباره بازسازی شده است.

معامله، و گردشگری در کنار هم

بازار بزرگ تبریز آنچنان قدیمی است که تاریخ تاسیس آن هیچ گاه مشخص نشده است.  با این وجود جالب است بدانید که، جهانگردان ایرانی و خارجی از سده چهار تا دوران حکومت قاجار ها از این مکان فوق العاده دیدن کرده اند و خاطراتی در این چارچوب در کتاب های تاریخی ثبت شده است.

بازار تبریز هسته شهر تاریخی تبریز است، که با داشتن ۵۰۰۰ حجره ی فعال، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۲۰ باب راسته بازار، ۱۱ باب دالان، ۴۰ گونه شغل، ۹ باب مدرسه دینی و در نهایت ۲۰ مسجد زیبا، نه تنها محلی برای داد و ستد مردم تبریز است بلکه؛ مکانی منحصر به فرد در تاریخچه ی گردشگری ایران زمین است که در کل می توان نشانی از تاریخ داد و ستد و تمدن فاخر کشور ایران باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!