Skip to main content

تاثیر قیمت در بازاریابی و مشتری….

تاثیر قیمت در بازاریابی و مشتری….

آیا مشتری در معرض این خطر قرار دارد که از رقیب محصول دیگری خریداری کند؟ خیلی اوقات مشتریان از برند های رقیب خرید می ‌کنند که می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی هم به سختی سنجیده می‌ شوند. خیلی اوقات بهتر است که شرکت از طریق تحلیل داده‌ ها به بینش معناداری دست یابد که چرا این تغییر رخ داده است. چنین بینشی می‌ تواند به راهبرد های موثر برای بازگرداندن مشتری یا چگونگی از دست ندادن مشتری هدف در جایگاه نخست منجر شود. آیا نگه داشتن این مشتری ارزش دارد؟ تعیین این مساله به این بستگی دارد که آیا سود حاصل از مشتری بیش از هزینه‌ی بالا آمده برای حفظ مشتری است یا خیر… که ارزیابی چرخه حیات مشتری را نیز شامل می ‌شود.

برای نگه داشتن مشتری از چه روش‌ هایی باید استفاده کرد؟

تحلیل چرخه ی حیات مشتری معمولاً در برنامه ی رشد یک بنگاه لحاظ می‌ شود تا مشخص شود کدام روش‌ ها برای اجرای نگه داشت یا رها کردن مشتریان باید اجرا شود. روش ‌هایی که معمولاً به کار می‌روند از فراهم کردن تخفیف برای مشتریان ویژه تا فرستادن ارتباطات مشتریان که ارزش خدمات ارائه شده را افزایش می‌ دهند دامنه دارند.

تفکیک قیمت و تاثیر قیمت در بازاریابی و مشتری

آنجا که انحصار وجود دارد قیمت یک محصول از بازار رقابتی بالاتر است. قیمت را می‌ توان  افزایش داد اگر؛ بازار به بخش ‌هایی تقسیم شود که قیمت ‌های مختلفی برای هر بخش در نظر گرفته شود و بتوان مبلغ بیشتری پرداخت و هزینه ی کمتری نسبت به بخش ‌هایی داشته باشد که تقاضایشان از نظر قیمت انعطاف پذیر است. تفکیک کننده ی قیمت ممکن است به ایجاد فنس های نرخ نیاز داشته باشد که مانع خرید اعضای بخش قیمت بالاتر از قیمت ‌های موجود برای اعضای بخشی با قیمت پایین‌تر می ‌شود. از نظر صاحب انحصار این رفتار منطقی است ولی از نظر مسئولان رقابت، این کار نوعی سو استفاده از موقعیت انحصار است چه این انحصار خود تحریم شده باشد یا خیر. از بخش حمل و نقل گرفته تا دارو چنین تفکیک قیمتی را می ‌توان مشاهده کرد. تفکیک قیمت می ‌تواند تثبیت قیمت تحت کنترل انحصار چندجانبه یا کنسرسیوم در موقعیت ‌های خاصی از مقررات زدایی و فرصت را لحاظ شود.

روش‌های آماری رایج برای تحلیل تقسیم بندی عبارتند از:

  • الگوریتم ‌های خوشه بندی از جمله خوشه‌بندی k- میانگین (K-means) یا تحلیل خوشه ی دیگر
  • مدل‌ های مخلوط  آماری مانند تجزیه و تحلیل کلاس پنهان
  • روش‌ های گروهی مانند جنگل تصادفی
  • دیگر الگوریتم ‌ها مانند شبکه‌ های عصبی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!