Skip to main content

بناهای فولکلوریک ایران تبلوری در بازاریابی گردشگری

بناهای فولکلوریک ایران تبلوری در بازاریابی گردشگری

مردم ایران از دیرباز به معماری بناهای فولک لوریک عمومی و مذهبی خود اهمیت زیادی می دادند، تبلور ذوق و هنر ایرانی را می توان در این گونه بنا ها مشاهده کرد. گرمابه ها یا حمام های عمومی نمونه ایی از مکان های فولک لوریک ایرانی است که نقش مهمی را در بازاریابی گردشگری کشور ایفا می کنند. حمام ها برای مردم ایران تنها برای شست شو و نظافت نبوده بلکه، در هر مقطع زمانی شکل دهنده فرهنگی خزنده در بین مردم کشور بوده است. این حمام ها علاوه بر ارزش معماری بازتابی از سنت های ایران است که تا به امروز توانسته اند در جذب گردشگر های خارجی و داخلی اثر گذار باشند. واژه گرمابه در پارسی از ترکیب دو واژه گرم و آبه تشکیل شده است که به معنای محل گرم ساختمان است. شاید بتوان حمام های فولک لوریک ایرانی را به  مهرابه های میترایی تشبیه کرد، پایین تر بودن این بناهای زیبا از سطح زمین و پلکانی که به داخل حمام می رود وجه مشترک این بنا های فولک لوریک با مهرابه های میترایی است.

بسیاری از گردشگر های خارجی ایران  را با حمام های فولک لوریک آن می شناسند. برای مردم ایران حمام ها دارای تقدس خاصی بوده است مانند: حمام های عروسی، حمام های قبل از ماه مبارک، حمام های شب عید و از همه مهمتر حمام های شب سال نو. مردم ایران حتی قبل از مسلمان شدن نیز به پاکیزگی اهمیت می دادند. قدیمی ترین حمام فولک لوریک ایرانی  مربوط به سازه تخت جمشید است که امروزه گردشگر های بسیاری از آن بازدید می کنند، همچنین در دوره اشکانی نیز حمام فوق العاده ایی در بین النهرین شکل گرفت. در دوره ساسانی حمام زیبایی در تخت سلیمان ساخته شد. در حاشیه خلیج فارس و بندر سیراف بقایایی از یک حمام فولک لوریک ایرانی به چشم می خورد. در دوره سلجوقی و ایلخانی در شهر مراغه و تبریز و سلطانیه حمام هایی ساخته شده بود که امروزه متاسفانه آثاری از آن ها در دست نیست.

دوره صفویه را می توان درخشان ترین دوره معماری کشور ایران دانست. در این دوره باشکوه حمام های زیبایی ساخته شد که هر ایرانی حداقل یک بار به عنوان یک گردشگر از این مکان های عصر صفوی دیدن کرده است، بعلاوه هر ساله گردشگر های خارجی زیادی از حمام های عصر صفوی بازدید می کنند، حمام گنج علی خان کرمان، حمام خسرو آقا و علی قلی آقای اصفهان در نوع خود شاهکار بی نظیر میراث گردشگری ایران است، که تا به امروز نقش بسزایی را در بازاریابی گردشگری ایفا کرده اند. بعد از دوره صفویه معماری اسلامی و ایرانی هرگز نتوانست به اوج قله های زیبایی برسد اما، در دوره سلسله زند و قاجار حمام های فولک لوریک زیبایی شکل گرفت که هر ساله پذیرای گردشگر های داخلی و خارجی می باشند، زیباترین حمام های باقی مانده در دو دوره مذکور، حمام وکیل شیراز در دوره کریمخان زند و حمام ابراهیم خان کرمان در دوره قاجار می باشد.

بنا های فولک لوریک ایران بخش مهمی از میراث گردشگری کشور می باشند که بازتابی از باور های مردم ایران هستند. این بناهای زیبا برگرفته از ذوق و هنر عامیانه مردم است، بازتابی از جهان بینی یک کشور است، گرچه شاید عظمت یک کاخ باشکوه ایرانی را نتوان در آن دید اما، بسیاری از گردشگر های خارجی را جذب خود می کنند.

یک بازاریاب خلاق در عرصه گردشگری همواره باید با این گونه بنا های فولک لوریک آشنا باشد. بازاریابی گردشگری توجه به تمام قسمت های زندگی یک ملت را در بر می گیرد. یک گردشگر خارجی نمی تواند تک تک مردم ایران یا گروه های مردم سرزمین ما را بشناسد، اما با شناخت و آشنایی با خصوصیات میراث گردشگری فولک لوریک ایرانی، تصویری زیبا را از پیکر جامعه ایران به دست می آورد، به بیان دیگر یک بازاریاب حرفه ایی در صنعت گردشگری باید بتواند بین میراث فولک لوریک کشور و گردشگرها پل بزند، این وظیفه بازاریاب است که با برجسته کردن این گونه از میراث های زیبای ایرانی بتواند جذب گردشگر ها را به کشور تسهیل کند، گرچه صنعت گردشگری و همچنین بازاریابی گردشگری در ایران مشکلات زیادی را پیش روی خود دارد تا بتواند به شکوه گذشته دست یابد اما، با بهره برداری مناسب  و به هنگام بازاریاب های ایرانی از این گونه بناهای فولک لوریک، می توان رسیدن به اوج تبلور گردشگری ایران را تسهیل کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!