Skip to main content

برند در بازاریابی ورزشی

برند در بازاریابی ورزشی

در نظر مردم برند به معنی آرم یا لوگو یک تیم است که برای شناساندن یک باشگاه یا سازمان ورزشی به کار می رود ولی در بین متخصصان ورزشی برند دارای مفهومی پیچیده و گسترده است که  دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در بر می گیرد. برای آشنایی با تعریف برند در بازاریابی ورزشی به شرح این مطلب می پردازیم.

برند مشخصا یک نام یا سمبل در ورزش نیست، بلکه نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سازمان ورزشی آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار می دهد و همچنین علاوه بر زیر سلطه بردن بازار، برای رشد کسب و کار هم راههایی را مطرح می کند و کارکنان ماهر و مستعد را جذب می کند و ارزش خود را نزد ذینفعان ارتقاع می بخشد.

  • تعریف برند در بازاریابی ورزش

برند عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، نشانه، نماد، شعار، سرود، البسه، برنامه و … و ترکیبی از اینهاست به منظور شناساندن محصولات و خدمات به فروشندگان و متمایز ساختن سازمان یا باشگاه ورزشی از سازمانهای رقیب استفاده می شود و تعهد دائمی یک سازمان ورزشی برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها و خدمات و مزایا برای ذینفعان(کاتلر، ۱۳۸۵). برند از لحاظ فنی  کلیه تضمین های سمبلیک و نمادین سازمان ورزشی است.

  • برند در ورزش دارای  دو بعد است:

Brand Name نام برند که شامل حرف ،کلمات و اعدادی است که سازمانهای ورزشی را از یکدیگر مجزا و فرایندآگاهی از برند را تسریع می کند که برای انتخاب آن باید کوتاه ،مثبت،آسان برای گفتن،آسان برای تشخیص، منحصر به فرد و تشریح کننده محصول و فواید آن و دارای ترجمه آسان به زبان دیگر باشد. Brand Mark بخشی قابل بیان نیست و درای طرح گرافیکی است. لوگو یا سمبل هویت بصری سازمان هستند که شخصیت و ویژگی و طبیعت برند را بیان می کند.

  • منبع:
    • مدیریت برند در سازمانهای ورزشی، دکتر مهرزاد حمیدی، دکتر وجیهه جوانی، دکتر همیلا تکلی.
    • اصول بازاریابی، فیلیپ کاتلر،گری آرمسترانگ

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!