Skip to main content

بازاریابی گردشگری: جشن های تاریخی مردم ارمنستان

بازاریابی گردشگری: جشن های تاریخی مردم ارمنستان

یکی از مباحث مهم در بازاریابی گردشگری شناخت آداب و رسوم کشورها است؛ تا با شناخت این ظرفیت ها بتوانیم به بهترین وجه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس فرهنگ حاکم بر آن منطقه پی گیری کنیم؛ ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. این کشور دارای پیشینه ی تاریخی کهن بوده و از ظرفیت های گردشگری بالایی برخوردار است و می تواند به عنوان یکی از مقاصد بازاریابی گردشگری مورد بحث قرار گیرد؛ در این نوشته قصد آن را داریم تا شما دوستان را با بخشی از جشن های باستانی این کشور آشنا کنیم:

 

  •  جشن دِرِندِز (آتش افروزی)

 از جشن‌های ویژه تیره‌های هندواروپایی بوده که ایرانیان آن را جشن سده و ارمنیان درندز می‌نامند. در ارمنستان باستان برای آتش صفات زنانه و برای آب فروزه‌های مردانه قائل بودند. این جشن در ایران از زمان مادها تا پایان دورهٔ صفوی برگزار می‌شد. این جشن در روز سیزدهم فوریه مصادف با بیست و چهارم بهمن ماه برگزار می‌شود. در این روز ارمنیان به کلیسا می‌روند. مقام روحانی پس از به جای آوردن مراسم مذهبی ویژه آن روز شمع روشنی را از محراب کلیسا برداشته به محوطه حیات کلیسا می‌رود و با آن شمع بوته‌هایی که برای آتش افروزی گردآمده می‌افروزد. پس از مراسم آتش بازی، هنگام ترک کلیسا هر کس شمع یا اخگردانی (مشعلی) را که با آتش صحن کلیسا روشن شده به عنوان تبرک به منزل می‌برد.

 

  • جشن باریگِندان (برغندان)

از جمله جشن‌های بسیار کهن دو ملت ایرانی و ارمنی جشن باریگندان ارمنی و یا برغندان ایرانی است که شیوه برگزاری آن میان دو تیره دارای همانندی‌های بسیاری است. برپایی این جشن و سرور پیش از ایام روزه بزرگ بیانگر شادی و خرسندی دو قوم از فرا رسیدن روزهای روزه بوده است. معنی واژه باریگندان در ارمنی شادمانی است. این جشن از جشن‌های پیش از پذیرش مسیحیت هم زمان با جشن ناواسارد برگزار می‌شد. از ویژگیهای برجسته این جشن، برابری کامل در آن روز میان قشرها و لایه‌های جامعه و آزادی انتقاد از بزرگان و توانگران بود. در روز باریگندان معمولاً سفره شام رنگین‌تر و مفصل‌تر از شب‌های عادی است.

 

نخستین ماه سال در گاه شماری ارمنستان باستان ناواسارد نام داشت که به معنی سال نو است. در نخستین روز ماه ناواسارد جشن با شکوهی برپا می‌شد و همه مردم در این جشن شرکت می‌کردند. در روز عید پیکارهای ورزشی مانند دو، اسب سواری و ارابه‌رانی برگزار می‌شد. پهلوانان زورآزمایی می‌کردند و نوازندگان تازه‌ترین آهنگ‌های خود را می‌نواختند. برخی نیز به کبوترپرانی سرگرم می‌شدند. در روز جشن مردم با انواع چهره‌پوش‌ها روی خود را می‌پوشاندند چرا که ارمنیان باستان بر این باور بودند که نقاب ارواح پلید را گریزان می‌کند. امروزه جشن ناواسارد در جوامع ارمنی روز یازدهم اگوست برگزار می‌شود. در این جشن تیم‌های ورزش ارمنیان در یکی از کشورها گرد هم آمده و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و برندگان مسابقات پیروزمندان ناواسارد خوانده می‌شوند. در چند سال اخیر مسابقات ورزش ناواسارد در جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود.

 

عیدی که به مناسبت رستاخیز عیسی مسیح در فاصله زمانی ۲۴ مارچ تا ۲۶ آوریل برگزار میگردد. البته در تقویم کلیساها عیدهای زادیک و رستاخیز جدا از هم ذکر شده اند. عید رستاخیز و عید تولد حضرت مسیح دو واقعه بسیار مهم عالم مسیحیت است و در دوران نخستین پیدایش آئین مسیح اعیاد منحصر بفرد عموم مسیحیان بود و اعیاد دیگر بعدها رواج یافته است. در بامدادان این روز مردم دسته دسته بسوى کلیساها می روند و در باداراگ مخصوص شرکت و پس از آن تبرک می شوند.در همین هنگام وعده رستاخیز همگانى به مردم داده میشود و رفتگان و درگذشتگان به حیات دوباره و رستاخیز بزرگ امیدوار می شوند. آنگاه انجیل هاى چهارگانه خوانده می شود و مراسم باداراگ همچنان ادامه مى یاد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!