Skip to main content

بازاریابی ورزشی: روش های کسب درآمد باشگاهی

By فروردین ۱۹, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

بازاریابی ورزشی: روش های کسب درآمد باشگاهی

معمولاً باشگاه های ورزشی برای بقا و توسعه خود راه هایی را برای کسب درآمد در قالب بازاریابی ورزشی انتخاب و مشخص می کنند. البته این راه ها معمولاً از قبل مشخص شده اند و قوانینی نیز وجود دارند تا در چهارچوب این قوانین پیش روند. این راه ها چه هستند؟ در چهارچوب چه قوانینی حرکت می کنند؟توجه داشته باشید که روش های اشاره شده تنها چند روش اصلی کسب درآمد هستند و مطمئناً روش های متفاوت دیگری نیز وجود دارند.

● قوانین کلی

بر اساس قوانین کلی فدراسیون ها، کنفدراسیون ها، انجمن ها و سازمان ها و وزارتخانه های ورزشی، راه های کسب درآمد یک باشگاه ورزشی می بایست در چهارچوب ورزش و مسایل فرهنگی پیگیری شود. این روش های تجاری به غیر از اینکه نباید قوانین کشورها و مناطق را زیر پا بگذارند، همچنین نباید از محدوده فرهنگ و ورزش نیزخارج شوند.البته باشگاه هایی که به شرکت های سهامی تبدیل شده اند و یا به بازار بورس کشورشان یا بازار بورس بین المللی راه پیدا کرده اند، در چهارچوب فعالیت خود می توانند تجارت های دیگری را نیزانجام دهند.یکی از متداولترین راه های کسب درآمد و پوشش دهی هزینه ها توسط باشگاه یا کلوب های ورزشی، کسب حامی و اسپانسرهای مالی است.

باشگاه ها با جذب حامی مالی، موقعیت های تبلیغاتی به وجود آمده توسط خود را به شرکت ها و تاجران بزرگ ارایه می دهند تا در عوض، منبعی برای پوشش هزینه های خود فراهم سازند.یک باشگاه ورزشی می تواند به تعداد دلخواه حامی و اسپانسر جذب کند اما معمولاً باشگاه ها یک حامی اصلی و چند حامی جزیی دارند.حامیان مالی معمولاًهزینه های اصلی و تجهیزاتی باشگاه ها را به عهده می گیرند. البته روش معامله حامی و باشگاه می تواند بسیار متفاوت و توافقی باشد که درکشورهای پیشرفته و صاحب فوتبال قوانینی برای این نوع معاملات وجود دارد. برخی از حامیان برای مثال متعهد می گردند استادیومی را برای باشگاه فراهم سازند. برخی دیگر با ارایه مبلغی بالا برای مدتی مشخص به باشگاه از نظر مالی کمک می کنند. برخی دیگر نیز تجهیزات و امکانات ورزشی و رفاهی را به باشگاه ارایه می دهند که البته همان طور که اشاره شد روش معامله می تواند کاملاً توافقی باشد.

● فروش بلیت و مجوز پخش رسانه ای

یکی دیگر از منابع کسب درآمد توسط تیم ها و باشگاه های ورزشی، فروش بلیت دیدارها است. این روش یکی از کلاسیک ترین روش ها است که البته نسبت به روش های دیگر ممکن است سود آنچنانی نداشته باشد.معمولاً با وجود حامی مالی، باشگاه ها بدون آنکه مبلغی پرداخت کنند دارای استادیوم می شوند. درآمد حاصل از فروش بلیت بسته به نوع شراکت باشگاه و حامی، بین تیم ها و حامیان تقسیم می شود. روشی دیگر از نحوه کسب درآمد، فروش مجوز پخش دیدار به صورت مستقیم و یاغیر مستقیم به شبکه ها و تلویزیون ها است. از آنجایی که دیگر بازی های مهم مثل بازی های لیگ های کشورهای صاحب فوتبال و پیشرفته بر روی شبکه و تلویزیون های رایگان پخش نمی شود، تلویزیون یا شبکه ای که قصد پخش این دیدارها را دارد باید به باشگاه ها و سازمان های وابسته مبلغی را پرداخت کند.
این روش امروزه برای باشگاه های بزرگ به یکی از بهترین روش ها تبدیل شده است؛ مانند فروش پیراهن های ورزشی باشگاه ها به طرفداران و یا فروش وسایل مصرفی و ورزشی که با علامت و طراحی آن باشگاه همراه است. مثلاً باشگاه بایرن مونیخ دارای فروشگاه های زنجیره ای در کشور آلمان است که لوازم مصرفی، ورزشی (پیراهن، لباس های ورزشی، کیف، ساعت، جامدادی و …) که انحصاراً برای طرفداران بایرن تولید می شود را به فروش می رسانند.بسته به نوع تولید کننده محصول، این محصول قیمت گذاری می شود.

راه اندازی مدارس و آموزشگاه ها

باشگاه های بزرگ و دارای هوادار زیاد معمولاً دارای مدارس و آموزشگاه های ورزشی هستند. معمولاً هزینه های ورود به این مدارس و آمورزشگاه ها زیاد است. البته این موضوع به نام اعتبار باشگاه نیز بستگی دارد.

  • روش های دیگرراه و روش های دیگری نیز وجود دارند که می توانند بسیار متفاوت باشند. مشارکت در طرح های بزرگ، همکاری با شرکت ها، سازمان ها و شبکه ها برای اجرای طرح های مختلف و برخی از باشگاه ها که در ایران تعداد آنها اندک نیست. در اصل باشگاه های ورزشی شرکت یا صنایعی خاص هستند. در این حالت معمولاً شرکت یا سازمان مربوطه پاسخگوی هزینه های آن باشگاه است. برخی از باشگاه های ورزشی نیز عمده ترین راه کسب درآمد را فروش بازیکنان می دانند. این نوع باشگاه ها که معمولاً باشگاه های کوچک هستند با پرورش بازیکنان، آنها را به بازیکنان بزرگی تبدیل می کنند و با قیمتی خوب به تیم های بزرگ می فروشند.
  • آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
  • موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!