Skip to main content

بازاریابی را با رنگ و مذهب زیبا کنیم…

بازاریابی را با رنگ و مذهب زیبا کنیم…

بازاریابی شامل تمام فعالیت هایی است که یک شرکت با انجام آن ها خود را با محیط تطبیق می دهد، آن هم به صورت خلاق و سودآور. “ری کوری”

بازاریابی یکی از علوم بسیار پیچیده و در عین حال انعطاف پذیر است که، با توجه به بسیاری از عوامل می تواند تغییر کند. فعالیت در رشته بازاریابی تنها عمل به مبانی کتاب های قطور کاتلر نیست، یک بازاریاب در بیشتر مواقع تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که به راحتی دنیای کاری او را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این عوامل مذهب است. تمامی بازاریاب های ایرانی هر چه قدر هم که کتاب کاتلر را مطالعه کنند و آن را از حفظ باشند، اما در وهله اول یک مسلمانند، مذهب یک بازاریاب ایرانی در بسیاری از مواقع آرام و بی صدا در زندگی کاری او منعکس می شود. این قدرت جادویی مذهب نه تنها در مسلمانان بلکه در تمام ادیان به چشم می خورد. تاثیر مذهب یک بازاریاب در فروش و بازاریابی محصول ها و خدمات، حوزه های صنعتی مختلف، بازاریابی آثار هنری، بازاریابی در حوزه توریسم هر کشوری و… بسیار مشهود است.

تاثیر رنگ در بازاریابی با توجه به مذهب مانند شعر های حافظ است، بسیاری از مرم ایران شعر های حافظ را ناخود آکاه حفظ می کنند و بسیاری از بازاریاب های ایرانی نیز رنگ ها را با توجه به مذهبشان در بازاریابی دخیل می کنند. رنگ آبی در بسیاری از مذهب ها رنگ خداست، در اعتقاد مردم مصر رنگ آبی به معنای عدالت، صداقت و جاودانگی می باشد. در باور یهودیان  آبی یک رنگ خدایی است زیرا، آن ها معتقد هستند، هنگامی که هفتاد نفر از بنی اسراییل  برای ملاقات خدا رفتند در زیر پای خدا سنگی لاجوردی قرار داشته است. در باور مسیحیان رنگ سفید نشان دهنده معصومیت، پاکی و افتخار است، رنگ سرخ برای آن ها نمادی از عشق الهی است، سبز در دین مسحیت به معنای رحمت الهی و زندگی جاودانه است و رنگ بنفش به معنای استغفار و رنگ سیاه به معنای عزا می باشد. بازاریابی بسیاری از محصول ها و خدمات در این ادیان تحت تاثیر ناخودآگاه مذهب قرار می گیرد.

در باور ما مسلمانان  و در قرآن کریم رنگ از مباحث جذابی است که همواره مورد توجه بوده است. از رنگ هایی که بازاریابی محصول ها را در کشور های اسلامی تحت تاثیر قرار می دهد می توان به رنگ های سیاه، سفید، سبز، آبی، زرد و قرمز اشاره کرد. در بازاریابی بسیاری از آثار هنری ایرانیان می توان تاثیر رنگ ها را در بازاریابی برگرفته شده از مذهب مشاهده کرد. تبلور عینی این مطلب را می توانید در معماری مساجد مشاهده کنید. کاشی کاری های آبی مسجد امام در اصفهان یکی از نمونه های منحصر به فردی است که چشم هر توریستی را نوازش می کند یک کاشی کار در عصر صفوی با انتخاب رنگ آبی بازاریابی در حوزه توریسم ایران را تا ابد جاودانه کرد. رنگ آبی در باور مسلمانان رنگ خدا و آسمان است.

به جانماز های ترمه شهر یزد توجه کنید؛ بیشتر تولیدات جانماز ترمه با رنگ آبی طراحی می گردند زیرا، برای یک مسلمان آبی رنگی است که نردبان ورود به آسمان خداست. در تمام ادیان رنگ ها به راحتی در بازاریابی دخیل می شوند در دین اسلام و در بین مسلمانان توجه به سه رنگ سیاه و سفید و قرمز بیشتر از سایر رنگ ها مشهود است. بسیاری از محصول ها و تبلیغاتی که در ارتباط با شهدا انجام می شود با رنگ قرمز طراحی می شوند زیرا، در باور مردم مسلمان قرمز نمادی از شهادت است، رنگ قرمز در باور مسلمانان نمادی از عشق و انرژی نیز می باشد، در نقاشی های مینیاتور استاد فرشچیان، لباس های قرمز را به وضوح می توان مشاهده کرد. این رنگ آمیزی که به صورت ناخودآگاه از مذهب ریشه گرفته است، بازاریابی این نقاشی های زیبا را منحصر به فرد کرده است.

رنگ سبز در باور مسلمانان  رنگ بهشت و دنیای جاودانه پس از مرگ است. در ذهن همه ما به عنوان یک مسلمان بهشت رستاخیز سبز است. این تصور را می توانید در محصول های مذهبی مشاهده کنید. اغلب  مسلمانان تمایل دارند یک تسبیح سبز رنگ داشته باشند و فروشنده ها نیز معتقد هستند؛ تسبیح هایی که رنگ سبز دارند بیشتر فروخته می شوند، این تاثیر رنگ که برگرفته شده از مذهب است هم در تولیدات تولیدکننده و هم در انگیزه خرید مشتری ها دیده می شود و بازاریابی این محصول را تحت تاثیر قرا می دهد.

رنگ زرد برای ما مسلمانان نمادی از معنویت است، بسیاری از ناشران مسلمان با توجه به مذهب خود تلاش می کنند جلد کتاب های مذهبی یا شمائل ائمه بر روری کتاب ها را با هاله ایی از نور زرد پوشش دهند. در دنیای تجارت رنگ و مذهب و بازاریابی مانند یک بافت متراکم به یکدیگر پیوند خورده اند و جدا سازی هر کدام از این رشته ها می تواند به راحتی باعث افول یک بازار گردد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!