Skip to main content

بازاریابی بین الملل: ده روند فیت پاپ کورن درباره اقتصاد

By اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

بازاریابی بین الملل: ده روند فیت پاپ کورن درباره اقتصاد

فیت پاپ کورن شخصی است که یک موسسه مشاوره ای را اداره می کند که “برین ریورس” نام دارد و در زمینه بازاریابی از سال ۱۹۷۴ شروع به فعالیت کرده است. از مشتریان این مجموعه می توان به سیتی بانک،بلاک انددکر،هوفمن لاروش،نیسان و… اشاره کرد. این شرکت خدمات مختلفی را ارائه می دهد که می توان به: “تجدید حیات مارک ها” که از طریق آن میتوان نام های تجاری رو به زوال را دوباره زنده کرد! شرکت برین جم: که با استفاده از فهرست روند ها ایده های تازه ای ارائه می دهد و شرکت “ترند بانک” که پایگاه داده های اطلاعاتی خصوصی است که از بررسی فرهنگ و مصاحبه با مصرف کننده تشکیل می گردد. پاپ کورن و همکاران او ده روند را در اقتصاد امریکا مورد بحٍث قرار دادند که در زیر به هر یک از انها اشاره می کنیم:

  • بیرون زدن

عبارت است از انگیزش ناگهانی روند زندگی فرد به گونه ای که با سرعت کندتر اما مفید تر حرکت کند. برای مثال آدم های حرفه ای را در نظر بگیرید که ناگهان مشاغل پردردسر و خسته کننده خود را کنار می گذارند و سر از ورمونت و یا مونتانا در می اورند و شروع به انتشار روزنامه و متل داری و یا عضو گروهی می شوند،انها بر این باورند که فشار اداره به دخلش نمی ارزد و کار در شهر های کوچک با هوای سالم و مدارس مطمئن محسوس تر خواهد بود.

  • پناه گرفتن

عبارت است از انگیزش ناگهانی فرد در محیط منزل برای ماندن و جلوگیری از رفتن به دنیای بیرون و خطر افرین. برای مثال این افراد منازل خود را به آشیانه برای خود ایجاد می کنند. آنها با تماشای فیلم های تلویزیونی خود را سرحال نگه می دارند،وسایل خود را از کاتالوگ سفارش می دهند،به تغییر دکوراسیون منزل خود اهمیت می دهند،از تلفن پیغام گیر برای محدود سازی با دنیای بیرون استفاده می کنند و…

  • زیر سالی

تمایل به رفتار و کردار و احساس جوان تر بودن می باشد. افراد مسن از پیراهن های جوانان استفاده می کنند، موی خود را رنگ می کنند، جراحی پلاستیک انجام می دهند، رفتاری بذله گو دارند و در بین افراد جوان تر حضور پیدا می کنند و مسافرت های ماجراجویانه می روند.

  • اگونومیکس

تمایل مردم به متمایز نشان دادن خود نسبت به دیگران. البته به این معنا نیست که خود پرستی درون شخص به وجود امده باشد. مردم به گونه ای هستند که به مجلات نه چندان جالب علاقه نشان می دهند و به دنبال پوشاک و اتومبیل و وسایل آموزشی هستند. این فرصت مناسبی برای بازاریابان می باشد تا کالا ها و خدمات خود را در اختیار افراد قرار دهند.

  • ماجراجویی تخیلی

نیاز مردم به رهایی عاطفی و کارهای تکراری و کسل کننده را تامین می کند. مردم از طریق رفتن به شهربازی و پارک، خوردن غذای نامتعارف و… می توانند اوقات خود را سپری کنند که بازاریابان باید از این فرصت ها استفاده کنند تا به ایجاد کالا ها و خدمات خیالی بپردازند.

  • لایوز

حالتی از درماندگی مردم که دارای مشغله و مسئولیت زیاد می باشند. برای نمونه می توان به نقش یک زن اشاره کرد، او باید هم به کار های خود برسد، هم وقت خود را برای خانه و بچه قرار دهد و همچنین خرید و کارهای دیگر را انجام دهد. بیشتر مردم با کمبود وقت مواجه می شوند از این رو از دستگاه های فکس و تلفن های اتومبیل خود استفاده می کنند. از رستوران های غذای فوری برای صرفه جویی در وقت خود بهره می گیرند. از طرفی بازاریابان بهترین شرایط را برای بازاریابی دارند مثل شرکت “ویدئو تاون لادرت” که مرکز خدماتی است که با یک توقف کوتاه می توان از امکاناتی چون ورزش،سونا،خشکشویی،دوچرخه سواری،ارائه فیلم ویدیویی برای کرایه و… بهره برد.

  • امداد

تلاش تعداد زیادی از مردم برای اینکه جامعه از سه جنبه محیط زیست، آموزش و پرورش و اصول اخلاقی احساس مسئولیت بیشتری کند. این افراد سعی می کنند شرکت ها و شهروندان را با مسئولیت اجتماعی شان آشنا کنند. بازاریابان در اینجا به دنبال ترغیب شرکت خود برای هم قسم شدن در مسئولیت اجتماعی می باشد.

  • ناپرهیزی های کوچک

مصرف کنندگانی که تحت فشار هستند نیاز به دل مشغولی های عاطفی گاه و بی گاه دارند. برای مثال ممکن است افراد از اتومبیل بی ام و خوششان بیاد ولی قدرت خرید نداشته باشند و به جایش موتور بی ام و بخرند و یا در طول هفته از غذا های سالم استفاده کنند ولی در پایان هفته به خوردن یک غذای چرب و پر انرژی تن بدهند، همین شرایط برقرار می شود تا بازاریابان از محرومیت های مصرف کنندگان با خبر باشند.

  • احساس زنده بودن

تمایل مردم به عمری طولانی و با کیفیت را شامل می شود. در این مورد می توان گفت که افراد با مراعات کردن برخی مواد مثل غذای ناسالم،مصرف دخانیات،استفاده بی رویه از دارو هاو… می توانند جلوی مرگ زودرس را بگیرند و فرصتی برای بازاریابان فراهم می کند تا با تهیه محصولات و خدمات سالم و مرغوب مشتریان خود را جذب کنند.

  • مصرف کننده مترصد

مصرف کننده هوشیار و مترصد کسی است که تحمل کالای نامرغوب و بی کیفیت را ندارد. آنها از شرکت ها انتظار انسانیت را دارند و از شرکت های خودرو سازی می خواهند که خودرو های نامرغوب را پس بگیرند و وجه آن را پرداخت کنند. بازاریابان در این مجموعه ها باید وجدان شرکت های خود را بیدار نگهدارند تا کالا و خدماتی با استاندارد بالا تولید و به بازار عرضه کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!