Skip to main content

بازاریابی انتظار

در هر کشوری هر مردمی دوست دارند هر چه سریعتر و آسانتر به راحتی و ثروت دست یابند و پیشرفت و اعتبار کسب کنند. در همین راستا بسیاری از افراد سازمان ها، راهکارهای فریبنده ای با تکنیک های خاص و استراتژی های محرمانه جهت افزایش فروش کالا و خدمات خود انجام می دهند. در چنین شرایطی با گذشت زمان، ثابت شده است که اساسی ترین اصل این روش که در بین مشتریان ازخود نشان داده شده است صداقت و در یک کلام رو راستی با مشتری است که باعث ماندگاری در ذهن و در بازار اقتصاد هر کشور می باشد.

از نگاه بالاتر به فرایند بازاریابی، این مقوله اساس حرکت هر سازمان خدماتی، اقتصادی و تجارتی می باشد. مهمترین کار بازاریابی، تهیه پیام مناسب برای انتشار و معرفی محصولات و خدمات شرکت می باشد. یکی از روشهای بازاریابی در این بازار پر تلاطم و رقابت فشرده بازاریابی، انتظار است که در دسته بندی های تبلیغات جزء تبلیغات بیرون از خانه محسوب می شود. انتظار به معنی استفاده از لحظات انتظار و توقف مخاطبین خاص و عموم مردم جهت جلب توجه ومعرفی کالا و محصول است. در این بحث به معنی انتظاری می پردازیم که مخاطب در هنگام توقف و انتظار در مکان WAIT MARKETING یا فعالیتی، از تبلیغات کالا و محصول بهره برد و استفاده می کند.

در برخورد با کلمات مربوط به انتظار در صنعت تبلیغات، توقفگاه هایی در خاطرمان ترسیم می شود که به دلیل وقفه های کوتاه در محیط، طرح ها و رنگ های جذاب نقش بسته بر دیوار آن محوطه ما را به خود جذب کرده و ناخودآگاه نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن محصول و خدمت ترغیب می شویم. به منظور اثرگذارتر بودن هر چه بیشتر استراتژی بازاریابی، شما باید تمامی جوانب مخاطب خود را از سطح درآمد، جنسیت، نوع فرهنگ و حتی نوع سیاست منطقه در نظر بگیرید تا بتوانید موفق باشید.

  • علت قدرتمندی بازاریابی انتظار:

این نوع بازاریابی قدرتمند هست اما چرا؟

چرا زمانی که ما ایستاده ایم و هیچ تبلیغاتی که نشان داده نمی شود واکنش نشان می دهیم؟جواب آن یک جمله است مغز ما نیازمند لذت فوری استمغز انسان به جستجوی لذت متصل است و در سریعترین زمان به دنبال آن می گردد. هنگامی چیزی خوشایند روی می دهد مغز ما دوپامین آزاد کرده که باعث می شود حالت خوب و خوشایندی به ما دست بدهد و به قسمتهای دیگر مغز دستور بدهد که این چیز خوبی برای انجام است. در استراتژی بازاریابی انتظار، شما باید اثرگذار باشید بازاریابی انتظار همیشه هم مؤثر نیست. صرفاً اینکه کسی در حال انتظار ایستاده است به این معنی نیست که با هر تبلیغی که شما در مقابلش قرار می دهید ارتباط برقرار می کند. مثلاً وقتی مردم در پمپ بنزین هستند و در حالت صرفه جویی می باشند و یک تبلیغ تجملاتی مناسب نمی باشد.

  • یک بازاریابی انتظار، از دو دیدگاه میبایست مورد توجه و کنکاش قرار بگیرد:

    • تناسب مکان با نوع تبلیغ
    • روانشناسی

مهم ترین نکته در بازاریابی انتظار، تناسب مکان تبلیغات با نوع تبلیغ است. باید مکان مورد نظر متناسب با تبلیغات شما باشد. شما نمی توانید در یک مطب دندانپزشکی از تبلیغ روغن موتور یا یک نوشابه انرژی زا استفاده کنید. زیرا ذهن شخص در آن زمان به فکر زیبایی و سلامت دندان های خود است. تبلیغی در این زمان نتیجه می دهد که در مورد سلامت دندان، دهان، سلامتی بدن و زیبایی باشد. خمیر دندان، مسواک، نخ دندان، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی و … تبلیغات متناسب با این مکان می باشند. برای روغن موتور و نوشابه انرژی زا به ترتیب می توانید از تبلیغ در پمپ بنزین و باشگاه های ورزشی استفاده کنید.

  • نکته بعدی متناسب بودن تبلیغ از نظر روانشناسی است

شخصی که از مترو استفاده می کند به تبلیغات یک جنس لوکس و گران قیمت عکس العمل نشان نمی دهد، زیرا کسانی که از مترو استفاده می کنند در حال صرفه جویی هستند، پس به یک تبلیغ لوکس و تجملاتی گران قیمت عکس العمل نشان نمی دهند. یکی از مزایای کلی این مدل بازاریابی، طبق تحقیقات بعمل آمده صرفه جویی۳۰% تا ۷۰% در تبلیغات و بودجه سازمان می باشد. بازاریابی به روش انتظار دارای مدلهای زیر می باشد:

  • سیستم انتظار تلفنی
  • توقفگاههای عمومی ایستگاه های اتوبوس و پشت چراغ های راهنمای و رانندگی
  • استفاده از بروشورها و کتابچه های تبلیغاتی
  • استفاده از روش ارائه خدمت در حین انتظار
  • استفاده از جایگاه های پمپ بنزین
  • استفاده از دستگیره های تبلیغاتی
  • استفاده از تبلیغات حاشیه سالن ها و استادیوم های ورزشی
  • استفاده از تبلیغات در وب سایتها

نتیجه گیری:

هر فرصت و هر مکانی فضایست برای تبلیغ و فرایند بازاریابی، تنها نکته در این زمینه استفاده از خلاقیت و تفکر و ابداع در روشهای نوین و بکر در این صنعت و حرفه می باشدبا رعایت نکات مربوط به این مدل، تا محصولات را با صداقت و کیفیت به مخاطب و مشتری عرضه نماید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!