Skip to main content

اهمیت آموزش توزیع در بازاریابی و بررسی وظایف سیستم توزیع

اهمیت آموزش توزیع در بازاریابی و بررسی وظایف سیستم توزیع

با توجه به نقش توزیع و اهمیت آن در فروش و بازاریابی؛ سیستم های توزیع مختلفی را می توان به کار گرفت. آموزش توزیع بسیار پُر اهمیت است و به همین علت امروزه در بسیاری از سازمان ها آموزش توزیع برای نیرو های بخش توزیع به جز جدایی ناپذیر دوره های آموزشی سازمان ها بَدل گشته است. توزیع به معنای، رساندن محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب، به مشتریان هدف است.

آموزش توزیع یکی از ارکان اساسی روش های بازاریابی است که به همراه دیگر عوامل همچون محصول، قیمت و ارتباط ها، برای متقاعد ساختن مشتریان به کار گرفته می شود. آموزش توزیع مؤثر می تواند مزیت رقابتی یک بنگاه اقتصادی نسبت به رقبای خودش باشد .

وظایف سیستم توزیع

در آموزش توزیع به کارکنان یک سیستم توزیع باید ۵ دسته ی اصلی از وظایف را به انجام رساند که عبارتند از:

  • ذخیره سازی و انبار کالا برای توزیع
  • دریافت سفارش از مشتریان
  • تحویل کالا به مشتریان
  • وصول مطالبه ها
  • کنترل و دریافت اطلاعات از بازار

نکته ی قابل توجه در آموزش توزیع، تحقق هرچه بیشتر پیش بینی صورت گرفته از قبل  است؛ برای مثال: از چند سال قبل پیش بینی شده بود که فروشگاه های خرده فروشی بزرگ در ایران گسترش می یابند و حالا شاهد هستیم که در کنار فروشگاه های شهروند و رفاه، امروزه فروشگاه های زنجیرهای نظیر هایپر استار، پروما، کوروش و… نقش خاصی در نظام توزیع خرده فروشی ایفا می کنند.

همین مثال ساده اهمیت آموزش توزیع به کارکنان را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد و سیستم توزیع مناسب در کنار آموزش توزیع کارآمد می تواند موفقیت فروش را تضمین نماید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!