Skip to main content

انگیزه های گردشگری

پس از انقلاب صنعتی انگیزه های سفر توسعه پیدا کرده است و انواع امروزی توریسم به صورت  زیر شکل گرفته است:

  1. توریسم تفریحی: غالبا برای تفریح وآسایش انجام می شده است .
  2. توریسم ورزشی: مانند مسابقات زمستانی پیست های اسکی و انجام مسابقات رالی کویر و …است که خوشبختانه ما در ایران  به علت داشتن کویرها مانند کویر لوت و مناطق سردسیرمانند دیزین می توانیم از این نوع بهره ببریم.
  3. توریسم فرهنگی: این نوع توریسم دیدن میراث فرهنگی  ویادبودهای باستانی ملت های مختلف است در ایران می توان به تخت جمشید/ مسجد امام اصفهان وبیستون کرمانشاه و… اشاره کرد .
  4. توریسم بهداشت وسلامت: این نوع از توریسم برای بهبود بیماری ها صورت می گیرد که ایران درمنطقه خاورمیانه از این لحاظ دارای رتبه بالایی است .
  5. توریسم کسب وکار: این نوع از توریسم اگرچه بخش کوچکتری از توریسم هر کشوری را شامل میشود اما اهمیت اقتصادی آن معمولا بیش از توریسم تفریحی است . زیرا مسافران تجاری معمولا پول بیشتری صرف امور مربوط به سفر خصوصا هزینه های اقامت می کنند .سفرهای تجاری نسبت به سفرهای تفریحی وابستگی کمتری به فصل های سال دارند واین مزیتی برای مناطقی از کشورمان به شمار می رود که به طور عادی جذابیتی برای توریسم ها ندارند .

توریسم کسب و کار به چهار دسته تقسیم می شود :

  1. توریسم ملاقات های تجاری: این نوع زمانی به وقوع می پیوندد که یکی از مدیران دو شرکت واقع در دو شهر یا دو کشور سفر چند روزه ای را انجام می دهند .
  2. توریسم نمایشگاه های تجاری :کار کنان شرکت تولیدی یا خدماتی برای نمایش و معرفی محصول شرکت خود سفر چند روزه ایی را به شهر یا کشور دیگر تدارک می بینند امروزه این نوع توریسم در ایران روبه گسترش است .
  3. توریسم انجمن ها و کنفرانس ها: در سال های اخیر این طبقه مهم وجدید از توریسم پدیدار شده است . هدف این نوع سفر به دست آوردن دانش وتجربه از دیگران است . در کشور هایی مانند امریکا هزینه هایی که متخصصان برای حضور در کنفرانس ها می پردازند از مالیت آن ها کسر می شود .همایش ها وکنفرانس ها یک تجارت میلیون دلاری در سر تاسر دنیا محسوب می شود .همه نقاط جذاب توریستی در کنا رکسب وکار معمولی بسیار علاقمند ند که از همایش ها وکنفرانس ها هم بهره ببرند چون افراد شرکت کننده در آن ها بیشتر از یک توریست معمولی پول خرج می کنند .
  4. توریسم تشویقی: امتیاز مسافرت  تشویقی با هدف تحریک انگیزه کارکنان برای انجام بهتر کار اعطا می شود .

مردم کشور های ثروتمند تعطیلات مجانی را به وسایلی مانند تلویزیون و… به عنوان پاداش ترجیح می دهند. با نگاهی درست به انواع امروزی توریسم میتوان به پیشرفت صنعت توریسم کمک شایانی نمود .

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!