Skip to main content

شبکه های کامپیوتری

یک شبکه کامپیوتری شامل مجموعه ای از سیستم ها  مثل کامپیوترها، چاپگرها و …. که با استفاده از یک راه ارتباطی مثل کابل، سیم، امواج رادیوئی، ماهواره و کابل نوری که به دلیل اشتراک منابع فیزیکی (چاپگر) و اشتراک منابع منطقی(فایل) به یکدیگر متصل می شوند، می باشد. شبکه ها هم می توانند با همدیگر اتصال برقرار کنند و زیر شبکه هایی را به وجود بیاورند.

تقسیم بندی شبکه ها بر اساس نوع وظایفشان: کامپیوترهایی که در یک شبکه موجود هستند را با توجه به انواع کارایی و عملکرد هایی که انجام می دهند به دو گروه عمده تقسیم می کنند:

  • سرویس دهندگان(Servers)
  • سرویس گیرندگان(Clients)

کامپیوترهای موجود در شبکه که به کامپیوترهای دیگر سرویس یا خدماتی را ارائه می دهند سرویس دهنده می نامند و کامپیوترهایی که از سرویس و خدمات ارائه شده استفاده می کنند سرویس گیرنده می نامند. در شبکه های Client-Server، یک کامپیوتر در شبکه نمی تواند هم به عنوان سرویس دهنده و هم به عنوان سرویس گیرنده، ایفای وظیفه نماید.

توپولوژی : شکل کلی طراحی شبکه را می گویند که انواع مختلف دارد:

  • Bus Topology
  • Star Topology
  •  Mesh Topology
  • Ring Topology
  •  Hybrid Topology
  •  Wireless Topology

شبکه های با سیم (LAN)

شبکه هایی که فقط به صورت کابل به همدیگر متصل می شوند راهکار منطقی نیست چون در حال حاضر اکثر ابزارها و فناوری ها به صورتی به هم متصل می شوند که به شکل بی سیم هستند. مثل انواع گوشی های موبایل، تلفن، تبلت و حتی چاپگرهای جدید که به شکل وایرلس تولید می شوند. اما نمی توان کیفیت و ایستا بودن شبکه های کابلی را با شبکه های وایرلس مقایسه کرد. غالبا شبکه هایی با بستر کابل با پشتوانه بی سیم و وایرلس جداگانه تنها برای دسترسی کاربران ومیهمانان به شبکه را می توان بستری نرمال نامید.

شبکه های بی سیم (Wireless)

شبکه های محلی هستند که به صورت بی سیم بین تمام کامپیوترهایی که در یک شبکه موجود هستند را ارتباط برقرار می کنند. در این نوع  هرچقدر تعداد کامپیوترهای سرویس گیرنده بیشتر باشد سرعت  شبکه ضعیف تر می شود که این مشکل با بیشتر شدن تعداد نقاط دسترسی کاربران تا حدود زیادی قابل حل شدن است. تکنولوژی شبکه های بدون سیم با استفاده از جابه جایی داده ها به وسیله امواج رادیویی به تجهیزات سخت افزاری این امکان را می دهند تا بدون استفاده از بسترهای فیزیکی مثل سیم و کابل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. همچنین بازه وسیعی از کاربردها از ساختارهای پیچیده ای مثل شبکه های بدون سیم سلولی و شبکه های محلی بدون سیم گرفته تا انواع ساده ای مثل هدفون های بدون سیم را تشکیل می دهند. یکی از طبیعی ترین مزایای استفاده از این شبکه ها این است که به ساختار فیزیکی هیچ نیازی ندارند و امکان نقل و انتقال تجهیزات متصل به این گونه شبکه و همچنین امکان ایجاد تغییر در ساختار مجازی آنها است.

این مقاله توسط سرکار خانم فهیمه نبوی زاده، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!