Skip to main content

القاء نگرشی مثبت در بازاریابی توریسم با جشن…

By فروردین ۱۲, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

القاء نگرشی مثبت در بازاریابی توریسم با جشن فولک لوریک سیزده بدر

جشن فولک لوریک سیزده بدر یکی از جشن های زیبای ایرانی است که تاثیر بسیاری بر تغییر نگرش توریست های خارجی نسبت به کشور ایران دارد. این جشن در روز سیزدهم فروردین ماه برگزار می شود. بسیاری از ایرانیان علت واقعی برگزاری این جشن را نمی دانند اما، بسیاری از توریست هایی که در ایام نوروز به کشور ما سفر می کنند از دیدن این اجتماع خانوادگی ایرانیان لذت می برند و بسیاری از آنان این روز را به عنوان یکی از خاطرات سفر خود از ایران نقل می کنند. در باور باستانی ایرانیان برای بیرون کردن بد یمنی از خانه باید در این روز در کنار سبزه ها و جویبار ها به شادی پرداخت، با این که هیچ منبع و محققی این باور را تایید نکرده است اما، بسیاری از ایرانیان با همین علت ساده از ابتدای روز سیزده تا پایان شب تلاش می کنند اوقات شادی را در کنار هم سپری کنند.

البته علت بدیمنی این روز برای ایرانیان شاید بیشتر تحت تاثیر فرهنگ های دیگر بوده است به عنوان مثال؛ در گذشته های بسیار دور مردم کشور ما معتقد بودند در همین روز در مهمانی شام آخر حضرت عیسی، نفر سیزدهم به او خیانت می کند، دلیلی که با آن می توان توجه بسیاری از توریست های مسیحی را به کشور ایران جلب کرد. “مهرداد بهار” در “کتاب اسطوره تا تاریخ” به جشن و شادی مردم ایران در این روز اشاره کرده است. اما با توجه به این که در بسیاری از کتاب های قدیمی به این جشن اشاره ایی نشده است می توان نتیجه گرفت این جشن یکی از بخش های فرهنگ فولک لور کشور ماست زیرا در بسیاری از نوشته های قدیمی توجه نویسندگان بیشتر به مراسم های دربار شاهان معطوف بوده است در حالی که سیزده بدر یک جشن خانوداگیست و نه شاه پسند. رفتار  بسیاری از ایرانیان در روز سیزده بسیار غیر جدی و خنده دار است.

از رسوم مردم کشور ما در این روز مراسم زیبای سبزه گره زدن است. ایرانیان باستان معتقد بودند فرزندان شاه کیومرث در این روز ازدواج کرده اند و این رسم برای مردم کشور ما با عنوان سبزه گره زدن برای جوانان تا به امروزه به قوت خود باقیست. گرچه آیین های مراسم روز سیزدهم فروردین ماه در درازای تاریخ جایی برای خود در میراث پنهان گردشگری کشورمان باز کرده است اما آن قدر برای ایرانیان جالب بود که کم کم به سنت تبدیل شد. از آیین های زیبایی که بیشتر ما در این روز تجربه کرده ایم می توان به این موارد اشاره کرد؛ گره زدن سبزه، سبزه را به آب جاری سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین و پخت غذاهای متنوع و خوشمزه ایرانی به خصوص آش رشته که زینت بخش سفره نهار روز سیزده است.

تاثیر این گونه جشن ها و ایجاد خاطره ایی خوش برای توریست های خارجی بسیار در خور توجه است. شاید بسیاری از کشور های همسایه با ایحاد خاطره هایی که گرچه جذابیت خاصی برای عده ایی دارند بتوانند بخشی از بازار توریست را متعلق به خود کنند اما، جشن روز سیزده فروردین ماه که پایانی بر سلسله جشن های نوروزی ایرانیان است می تواند خاطره ایی سالم و سازنده را با منعکس کردن ارزش های فرهنگی و اعتقادی ما به ذهن توریست ها القاء کند. غنای فرهنگی ایران در کنار عقاید زیبای اسلامی جذابیت های جشن های کشورمان را دو چندان کرده است. جشن ها و جذابیت های بسیاری از کشور های همسایه شاید در حد خوش گذرانی به دور از ارزش های اخلاقی در کنار دریا و یا شاید کنسرت هایی باشد که محتوای آن ها متاسفانه بیشتر معطوف به بعد حیوانی انسان می شود، نه زیبایی های موسیقی و هنر. گرچه بسیاری از این جشن ها در این کشور ها متاسفانه از ارزش های والای انسانی به دور است اما میراث پنهان گردشگری ایران با حضور زیبای خانواده ها در دنیای مدرن از آغاز صبح شروع می شود و با آرزوی خوشبختی برای تمام جوانان ایرانی در بستر خانواده به پایان می رسد، مبحثی که در جوامع غربی بسیار کم رنگ است. در موارد بسیاری  گردشگران خارجی را در شهر های توریستی کشورمان می بینیم که از این جشن خانودگی ایرانیان لذت می برند و آن را نشانه ایی از پاکدامنی مردم ایران در کانون خانواده و غنای فرهنگی و اعتقادی ما می دادند.

جالب است بدانید عبدالله مستوفی در کتاب خود به این جشن اشاره کرده است و ادوارد یاکوب پولاک پزشک دربار ناصر الدین شاه این جشن را در کتاب خاطراتش از ایران ثبت کرده است.

جشن های ایرانی از باورهای زیبایی شکل می گیرند و در بطن جامعه جریان پیدا می کند. این گونه مراسم ها گرچه برای بسیاری از مردم کشور ما بسیار عادی می باشد اما همین سادگی یک روز تعطیل در کنار خانواده به دور از هر تفریح مخرب در ذهن بسیاری از توریست های خارجی تاثیر بسیاری می گذارد، به طوری که آن ها به این نتیجه می رسند که آن قدر غنای فرهنگی مردم ایران زیاد است که کشور ما ارزش بیش از یک بار دیدن را دارد. میراث گردشگری پنهان  ایرانی باعث می شوند که توریست ها دوباره به کشور ما سفر کنند و از میراث گردشگری آشکار کشور ما دیدن کنند. در واقع میراث پنهان و آشکار کشور ما همواره به عنوان مکمل هم عمل می کنند و به همین سادگی می توان سود سرشاری را از طریق صنعت گردشگری کشورمان به چرخه اقتصاد ایران وارد کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!