Skip to main content

استراتژی یک دلاری red box !!!

فرایند برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک معمولاً مستلزم هماهنگی تصمیمات کلان مدیران بالای هرم سلسله مراتب سازمانی با اقداماتی است که در کف هرم توسط بازاریابان انجام می گیرد. تصمیمات مهم شرکت با مأموریت، چشم انداز، اهداف کلان و تخصیص منابع میان واحدهای کسب وکار سر و کار دارد. فرایند برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک می تواند کاملاً پیچیده یا نسبتاً ساده و سر راست باشد. با اینکه موضوعات متفاوت اند، اما فرایند برنامه ریزی به طرق گوناگون مشابه است و در نهایت، اهداف کلان و کمی می توانند کاملاً شبیه هم باشند. بزرگ یا کوچک بودن شرکت مهم نیست؛ همه بازاریابان تلاش مجدانه ای می کنند تا نیازهای مشتریان خود را برآورده سازند و در عین حال اهداف کمی کسب و کار و بازاریابی خود را هم محقق سازند. یک نمونه جالب در این زمینه استراتژی ساده ردباکس بود.

یک دلار برای یک شب، این استراتژی اولیه ردباکس بود که اکنون یک شرکت به شدت موفق اجاره DVD  است که فیلم ها و بازی های ویدیویی را در تقریبا ۳۶۰۰۰ کیوسک در سوپرمارکت ها، رستوران ها و دیگر خرده فروشی های سراسر کشور به فروش می رساند. ایده کاملاً ساده بود: با فشار یک دکمه و کشیدن یک کارت اعتباری، مشتریان می توانند یک فیلم یا بازی ویدیویی را از یک ماشین قرمز روشن به اندازه یک یخچال اجاره کنند. هر باجه تا ۶۳۰ سی دی و ۲۰۰ عنوان مختلف فیلم و بازی را در خود جا می دهد، که تقریباً همه آنان متعلق به شش ماه اخیر هستند. مشتریان می توانند فیلم یا بازی را به صورت آنلاین یا با یک برنامه موبایل پیش از مراجعه به کیوسک رزرو کنند و به سادگی دیسک اجاره شده را در هر نقطه کشور به کیوسک های ردباکس برگردانند.

با اینکه اجاره بهای یک فیلم به ۱،۲۰ دلار افزایش یافته (بازی های ویدیویی از ۲ دلار در روز شروع می شوند)، ردباکس به طور غیر قابل انکاری موفق شد؛ شرکت بیش از ۱،۵ میلیارد دیسک را از زمان راه اندازی خود اجاره داد یا تقریباً ۵ دیسک در هر ثانیه در یک دوره ده ساله. امروز، نرخ اجاره شرکت تقریباً ۴۰ اجاره دیسک در ثانیه و در حال رشد است.

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!